AZ ÉV AUTÓJA + 20 CENTI TESZT: PEUGEOT 5008 1.6 BLUEHDI

AZ ÉV AUTÓJA + 20 CENTI TESZT: PEUGEOT 5008 1.6 BLUEHDI

Íme, egy hosszított 3008-as, plusz két üléssel. Utóbbiaktól csodát ne várjunk, de lehajtva őket óriási csomagterünk van. Belül gyönyörű és minőségi az autó, az 1,6-os dízel nagyon keveset kortyol, és tűrhetően viszi a bódét. A belépő 7 millió alatt, egy ideális konfiguráció 9 millió körül – a miénk 11 fölött…

MIÉRT?

Mert a Peugeot-nál tudatára ébredtek annak, hogy egy kicsit elment mellettük az SUV-őrület. Az emberek még mindig rajonganak a szabadidő-autókért, nekik meg a 4007-es leállítása óta nincs belőle egy méretes darab. A dolog nem tűrt halasztást, ezért gyorsan munkához is láttak.

IRÁNYBA ÁLLTAK

Újragondolták a 3008-at, és rögtön nagyot is mentek vele, hiszen 2017-ben elvitte az Év Autója címet. Majd a gyorsan megcsinálták eggyel nagyobb kiadásban is, így született az új 5008, aktuális tesztautónk. Elődjéhez semmi köze, hiszen az egyterű volt, ami már nem divat, ez pedig a manapság legmenőbb stílust követi: SUV! Még a nevében is jelzik a honlapon és a reklámszpotokban: 5008 SUV, nehogy valaki tévedésbe essen.

3008 + 20 CM + KÉT ÜLÉS = 5008

Elölről és hátulról szinte ugyanúgy néz ki az 5008, mint a 3008. Oldalnézetben van lényeges különbség, itt jól látszik a húszcentis nyújtás. Ennyivel hosszabb az 5008, és ez elég is ahhoz, hogy plusz két ülés kerüljön a csomagtartójába. Ezek haszna nagyjából annyi, mint a többi, padlóból felhajtogatós megoldásé: rövid távra jók, de hosszabb utazásnál nem kényelmesek.

ÖTEN KÉNYELMESEN ELFÉRÜNK

A méretes hátsó ajtókat feltárva elsőként a hatalmas lábtér és a sík padló tűnik fel. Három darab, sínen tologatható, dönthető támlájú ülés, jól használható lehajtható asztalkák és tágas fejtér fogad. Na meg kellemes hangulat, amit tovább fokoz a nyitható panorámatető. Mögöttünk egy hatalmas, 780 literes csomagtartó tátong, motoros, láblendítésre is működő ajtóval.
Padlója alatt lapul a két összehajtott ülés, melyeket egyébként teljesen ki is szedhetünk, ha még nagyobb raktérre lenne szükség. A művelet könnyű, ahogy maguk az ülések is: egyenként alig több, mint 10 kilósak. Persze ennél egyszerűbben is nyerhetünk plusz térfogatot, a középső sor síkba dönthető, sőt, még az anyósülés támláját is előrebuktathatjuk – és jöhetnek a lapra szerelt bútorok.

NA ÉS HETEN?

Ilyenkor egyrészt a leghátsó két utastól elnézést kérünk a kellemetlenségért, és azzal vigasztaljuk őket, hogy nem fog sokáig tartani az út. Másrészt tudomásul vesszük, hogy így alig marad csomagtartónk. Tehát nem történt meg a csoda, itt is ugyanaz van, mint a többi pótüléses hétszemélyes autóban.
Mi a helyzet hat üléssel? Úgy már van raktér, de kinek van kedve a csomagok közvetlen szomszédságában utazni?

1,6 HDI: A KÚTON IS BARÁTUNK

Az 1,6-os dízelmotor 120 lóereje nem tűnik bizalomgerjesztőnek egy ekkora kasztnihoz, de 300 Nm-es nyomatékának köszönhetően elfogadható dinamizmust biztosít. A hangsúly inkább a rugalmasságon van, mert ereje viszonylag hamar érkezik, és a turbólyuk sem bántóan nagy. Járása kulturált, hangszigetelése jó, de legnagyobb erénye természetesen a szép fogyasztás. Normálisan hajtva beéri 6 literrel, és nem érzékeny a nehezebb lábú sofőrre sem, ami nagy szó ekkora tömeg esetében (1,4 tonna).

AMINEK MÉG ÖRÜLHETÜNK

Feltűnően kényelmes, motoros állítású, masszírozós és fűthető ülések fogadnak elől. Futurisztikus belső dizájn, kidolgozott részletek, jó minőségű anyagok jellemzik az utasteret. Bájos a szövetkárpit a műszerfalon, gyönyörű a testreszabható grafika a kormány mögötti kijelzőn (i-Cockpit ötféle nézettel, az alapmodellben is).
Minden egyenesen a 3008-ból jött, így itt is felhagytak azzal a kóros minimalizmussal, ami mostanában minden gombot száműzött a Peugeot-k műszerfaláról. Végre megint kint vannak a fontosabb funkciók egy gombsor formájában, így nem kell mindenért azonnal az érintőképernyőt bökdösni.

ÉS AMINEK NEM ÖRÜLÜNK

A feleslegesen széles középkonzolnak, ami jól mutat ugyan, de sok helyet vesz el – főleg a jobb egyen ülőtől. Az aprócska, alul-felül lapított kormány sem fenékig tejföl. Túlszervózott és visszajelzésektől mentes, ami ilyen kicsi átmérőnél megszokást igényel. Másrészt, nekem ugyan sikerült úgy beállítani, hogy kényelmes legyen, és pont lássam is fölötte a műszerfal kijelzőjét, de ez testmagasságtól és alkattól függően akár rosszul is alakulhat. Ezen kívül, a középső sor ülőlapjai lehetnének hosszabbak, a hátsó futómű pedig egy kicsit igényesebb, mert tempósabb kanyarokban hajlamos kifelé pattogni az úthibákon. A rugózás egyébként kényelmes.

TEREPRE?

Nem igazán, de az emelt kasztni ad némi szabadságot. Bátrabban mehetünk földúton, és nagyobb útszéli gödrökbe parkolhatunk, mint mondjuk egy 308-assal. Összkerékhajtású változat azonban (egyelőre) nincs. Nem is kell az – mondják sokan. Pedig télen, sőt, akár esőben is jól jöhet. Például egy meredek emelkedőn, pláne hét személlyel… Ha már elindultál, nem hiányzik annyira, de addig nagyon!

JÓL VEZET?

Láttam már jobbat is. Ha én olyen idegesen rángatnám a kormányt, ahogy néha itt a sávtartó automatika teszi, akkor hamar kivennék a kezemből. A többi vezetéssegéd tökéletesen működik.

EZZEL A MOTORRAL?

Elégnek bizonyult az 1,6 BlueHDi ereje, de egy lovat és Nm-t sem engednék belőle. Mert vezetővel már több, mint 1,4 tonna ez az 5008-as, hét személlyel pedig… nem is akarom tudni. Ezért nem javaslom hozzá a gyengébbre hangolt 1,6-os dízelt, még akkor sem, ha 400 ezerrel olcsóbb. A kétliterest viszont annál inkább, hiszen komoly többleterőt kapunk vele, számottevő plusz fogyasztás terhe nélkül. Az igazi teher a bő félmilliós felár. Benzinesek közül kíváncsi lennék a 165 lovas 1,6 turbóra (csak automatával van), az 1,2-est viszont sajnálnám ekkora tömeg alatt gyötörni.

AZ ANYAGIAK

Az 1,2-es, 130 lovas motorral 6,6 millió a belépő az 5008-as világába. A mi motorunkkal 7,2 millió. Megfejelve a mi felszereltségünkkel pedig már kevéssel 11 millió fölött járunk. Valahol 8,5-9 millió között van egy ideális példány, de a mi példányunkon túl is van még 5008, hiszen motorban, váltóban és felszereltségben is van feljebb. És a plusz két ülés 300 ezres felárát még mindig nem kell megfizetni…

KI TUD MÉG ~ILYET ~ENNYIÉRT?

Kompakt alapra épített, hétüléses SUV-t keresünk hasonló árfekvésben: legyen mondjuk a Nissan X-Trail vagy a frissen sült Skoda Kodiaq. Mindkettő erős ellenfél, és kaphatók összkerékhajtással is.

teszt és fotó: BG

  • AZ UTOLSÓ DÍZEL TESZT: HONDA CR-V 1.6 I-DTEC 4WD AUT - Hamarosan leköszön posztjáról a jelenlegi CR-V. Búcsúzóul olyan motorral próbáltuk ki, ami a következő modellben már nem lesz: 1,6-os dízellel, ráadásul duplaturbóssal, 9 fokozatú automatával társítva
  • NEM 120 LOVASNAK TŰNIK… TESZT: MAZDA3 G120 TAKUMI - Ha tippelnem kéne, lendülete alapján 150 lóerőt mondanék rá, ami passzol is egy kétliteres szívóhoz, de ez csak 120 lovas. Nincs ámulatba ejtő helykínálat, se nagy kuffer, se parasztvakítás, csak olyan „minden nagyon rendben” érzés – mutatós dizájnnal és a tartósság ígéretével.
  • MIT TUD EGY 50 MILLIÓS MERCEDES? TESZT: MERCEDES-BENZ S400d 4MATIC LANG - Luxuslimuzin - megkérdőjelezhetetlen tudást és tapasztalatot halmoztak fel a stuttgartiak ebben a műfajban. Csúcsragadozójuk az S-osztály, amelynek egy hétig élveztük a vendégszeretetét. Mindent tud. Már amit beikszel a vevő a konfigurátorban.
  • JAPÁN KAKAS TESZT: HONDA CIVIC TYPE R - Igazi pályaautó, de hétköznapi használatra is jó – csak padkázásra nem. 5,8 másodperc a nulla-száz, 272 a vége. Feltűnésben verhetetlen, spoilerekben szintén, külleme megosztó, váltója és kormánya mestermunka, tapadását nem hiszed el, fékjétől kidülled a szemed
  • GYORSULÁS VIRSLIGUMIN TESZT: BMW i3s - 6,9 másodperc alatt tudja a 0-100-at, és ha normálisan vezetsz, elmegy 200 km-t egy töltéssel. Gumija keskeny, de így is stabil, az ajtók szembe nyílnak, az utastér tágas, hátul sem kín az utazás, csomagtartó elől is van. Az ára állami támogatással is legalább 12,4 millió... Tovább>
  • 260 SZELÍD LÓVAL TESZT: OPEL INSIGNIA 2.0T OPC LINE - Nagyot lép, de léphetne nagyobbat is, és a benzint óvatos gáznál is szereti. Az összkerékhajtás viszont sokat tud, az új automata nyolcfokozatú, az utastér tágas, az ülések kényelmesek, az ellátmány elég gazdag. 10,9 millióról indul a legerősebb Insignia
  • A BENZINES VAGY A DÍZEL? TESZT: MAZDA CX-5 CD175 ÉS G194 - A csúcsbenzines nem annyira tüzes, mint gondolnánk, a dízel hozza az elvárhatót. Utóbbi 12 millió, a benzines 11 millió. Csúcsfelszereltséggel, összkerékkel, automatával és jó terepképességekkel. Plusz jó értéktartás, megbízhatóság és divatos forma, viszont csekély a konfigurációs lehetőség
  • CSAK A LÉNYEG TESZT: NISSAN NAVARA dCi 160 - Ilyen a Nissan pickupja józan összeállításban. A gyengébbik motorral, kézi váltóval, felesleges extrák nélkül. Mindent tud, amit kell, kicsit kevesebbet kortyol, mint a régi, az ára 6,8 millió – ÁFA nélkül
  • MINT A NAGYOK TESZT: FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST - A kiskategória egyik legjobb autója. A 100 lovas turbó pont jó hozzá, a futóműve kitűnő, és nem csak városi közlekedésre jó. Az elérhető vezetéssegédek és kényelmi extrák sora kiemelkedő, de az ára nem szállt el – csak amennyire a többieké.
  • HA SZERETSZ VEZETNI TESZT: BMW 430D GRAN COUPÉ M SPORT - Hathengeres dízel, brutális nyomaték, 5,3 másodperces gyorsulás, jó fogyasztás. Kupés vonalvezetés, csinos far, öt ajtó, nagy csomagtartó. A kormány mögött lenyűgöző, hátul kissé kompromisszumos. És drága: egy igazán ütős kivitel kétszer annyi, mint az alapmodell. A mi példányunk 24,5 millió…