MINT A NAGYOK TESZT: FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST

MINT A NAGYOK TESZT: FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST

A kiskategória egyik legjobb autója. A 100 lovas turbó pont jó hozzá, a futóműve kitűnő, és nem csak városi közlekedésre jó. Az elérhető vezetéssegédek és kényelmi extrák sora kiemelkedő, de az ára nem szállt el – csak amennyire a többieké.

MI JÁRHATOTT A FORDOSOK FEJÉBEN?

Nagyon fontos modellünk a Fiesta, az eladások szárnyalnak, az európai toplista 4-5. helyén vagyunk vele. A használtautó-piacon is ez az egyik legkelendőbb autó, így jó, ahogy van. De lépni kell, ez a modell már megtette a magáét, 2008 óta megy. Nem látszik rajta, de megöregedett.

KISIMULT

Jól sikerült az új formaterv. Sokaknak tetszeni fog a Fiesta ezzel a kisimult, mosolygós arcával is, de nekem szimpatikusabb volt az előd morcos tekintete. Ez inkább bájos. Szerencsére az ST Line változat ábrázata most is szigorú és sportos.

DE…

…a kormány mögött ülve ez a közepes felszereltségű, ezres turbó is sokkal izgalmasabbnak bizonyult, mint gondoltam. Pár kilométer után hamar megfeledkeztem arról, hogy manapság már egy kiskategóriás autó is elég esetlenül néz ki 15 colos felniken – így ez is. Pláne, ha a küllők között hátul dobfékék kandikálnak ki – és itt így van. De vezetés közben erről simán megfeledkeztem, meg a lányos fényezésről is, pedig ez még egy hét után is kábé annyira zavart, mintha ki lenne rúzsozva a szám. Sőt, a műszeregyüttes múltidéző küllemén is átlendültem (elvégre funkcióját tekintve tökéletes). MERT:

A LÉNYEG RENDBEN VAN!

Motor, váltó, futómű, kormányzás – mind úgy jó, ahogy van. Az egyliteres turbómotor 100 lovas változata pont a Fiestába való. Relatíve alacsonyan ébredő, 170 Nm-es nyomatékával több, mint elég ide. 11 másodpercet gyorsul vele az 1,1 tonnás autó, de érzésre még fürgébbnek is tűnik, és kellemesen rugalmas is. Ráadásul olyan kulturáltan jár, mintha nem is háromhengeres lenne, pedig még kiegyensúlyozó tengelyekkel sem ügyeskedtek a mérnökök. Egyedül 1500 körül érezhető remegés, ez mondjuk elég zavaró tud lenni, ha pont ezen a fordulaton haladunk.

Az új fejlesztésű hatfokozatú váltó is jól sikerült, a futómű hangolása pedig igazi mestermunka! Lazán suhan át az egyenetlenségeken, de nem billegős, és a kisebb kormánymozdulatokra is határozottan reagál. Élénk és kezes jószág az új Fiesta, határozottan jó érzés vezetni.

NEM CSAK VÁROSI

A hangszigetelés is meglepően jó, a motor zúgását tompán, a gumikat messziről hallani. A menetszél hangja csak azért tűnik fel, mert a többi zaj halkabb a megszokottnál. Nagy sebességnél is igaz mindez, és nem csak a hangszigetelés terén marad ura a helyzetnek a Fiesta, hanem stabilitását és erejét illetően is. Az előzésekhez egész jó erőtartaléka van, és az autópályás 130-at is lazán viszi, kb. 2700-as fordulaton. Nem torkos, normálisan vezetve 6 liter körül tartható a vegyes fogyasztás, városban egy kicsit több, de országúton andalogva 4-4,5 literrel is beéri.

MEKKORA?

Kívülről elég nagy lett az új Fiesta, úgyhogy egy kicsit tágasabb belsőre számítottam. Elől rendben van, az ülések kényelmesek, nagy állíthatósági tartománnyal. A vezetőülésben hamar megtaláljuk a megfelelő pozíciót, eddig rendben is volnánk. Hátul viszont a kategória viszonylatában is csak közepesnek mondható a lábtér. Ezt még el is tudnék fogadni, ha a csomagtartó kiemelkedne az átlagból. De nem (292 liter).

Ő VEZET?

A legnagyobb meglepetés, hogy a kiskategóriában megszokotthoz képest nagyon sok vezetéstámogató cuccot kínál a Fiesta: holttérfigyelő, adaptív (tehát távolságtartós) tempomat, automatikus ki- és beparkolórendszer, vele együtt parkolóradar előre és hátra is. Kérhetünk még tolatókamerát, hátsó keresztirányú forgalomfigyelőt, ütközésmegelőző rendszert és táblafelismerőt is. Ja, a sávelhagyásra figyelmeztető és a sávtartó automatika is pedig alap!

MINT A NAGYOK

Nincs vége, akad még pár vonzó opció a konfigurátorban. Például: ülésfűtés, kormányfűtés, kulcsnélküli zár és indítás, fűthető első szélvédő, motorosan behajtható tükrök. Rendelhetünk Bang&Olufsen hifit is, és ha nagyon ragaszkodunk hozzá, akkor a CD-játszóról sem kell lemondanunk, csak némi raktérről a kesztyűtartóban, merthogy oda kerül a gép. Az USB csatlakozó és a zenélésre alkalmas Bluetooth kapcsolat alap.

ÚJ ÉRINTŐKÉPERNYŐ

A 8 colos érintőképernyő végre megújult, amely sokat kritizált elődjéhez képest sokkal szebb megjelenítéssel, logikusabb menürendszerrel, gyorsabb reakcióval és vezetés közben könnyebben eltalálható felületekkel szolgál. Már a második felszereltségi szinttől megkapjuk, és örülünk annak is, hogy nem estek túlzásba a gombok eltüntetésével: a klíma teljes kezelőfelülete külön van, és az audiorendszer fontosabb funkciói is kint maradtak. A kormányon is pötyöghetünk a tempomattal meg a fedélzeti számítógéppel, de ennél fontosabb, hogy klasszikus funkcióját is remekül ellátja a kormány: pontos, kellően közvetlen, kellemesen kicsi átmérőjű és vastag fogású.

ENNEK NEM ÖRÜLÜNK

A kilátás nem zavartalan, de így van ez manapság szinte minden kisautóban. A váltási javaslat túl korai felkapcsolásra ösztönöz, nem érdemes hallgatni rá. Ezen kívül, ha már ilyen sokat tud az autó, igazán adhatnának alapból (vagy felár nélküli opcióként) ledes nappali menetfény csíkot. Csak azért, hogy ránézésre is olyan komolynak tűnjön a kicsike, mint amilyen.

EZZEL A MOTORRAL?

Igen. Erősebbre nincs szükség, de ha mégis az kell, akkor van 125 és 140 lovas kivitel is az 1.0 EcoBoostból. Illetve, a feltöltős motoroktól (érhető okokból) vonakodók örülhetnek a 85 lovas, 1,1-es szívónak.

AZ ÁRA

Utóbb említett erőforrással kicsivel több, mint 4 millió a beugró. A miénk eggyel magasabb szint, eggyel erősebb motor, nagyjából ez az ideális konfiguráció Fiestából. Alapára 4,67 millió, a mi extráinkkal együtt bő egymillióval több. Ehhez a motorhoz (csak ehhez) lehet társítani hatgangos automatát is, 335 ezer a felára. A háromajtósra vágyóknak meg kell venni az ST-Line csomagot, és kapnak egy sokkal dögösebb, jobban felszerelt, de – értelemszerűen – kevésbé praktikus Fiestát.

KI TUD MÉG ~ILYET ~ENNYIÉRT?

Opel Corsa, Kia Rio, Skoda Fabia.

teszt és fotó: BG

  • GYORSULÁS VIRSLIGUMIN TESZT: BMW i3s - 6,9 másodperc alatt tudja a 0-100-at, és ha normálisan vezetsz, elmegy 200 km-t egy töltéssel. Gumija keskeny, de így is stabil, az ajtók szembe nyílnak, az utastér tágas, hátul sem kín az utazás, csomagtartó elől is van. Az ára állami támogatással is legalább 12,4 millió... Tovább>
  • 260 SZELÍD LÓVAL TESZT: OPEL INSIGNIA 2.0T OPC LINE - Nagyot lép, de léphetne nagyobbat is, és a benzint óvatos gáznál is szereti. Az összkerékhajtás viszont sokat tud, az új automata nyolcfokozatú, az utastér tágas, az ülések kényelmesek, az ellátmány elég gazdag. 10,9 millióról indul a legerősebb Insignia
  • A BENZINES VAGY A DÍZEL? TESZT: MAZDA CX-5 CD175 ÉS G194 - A csúcsbenzines nem annyira tüzes, mint gondolnánk, a dízel hozza az elvárhatót. Utóbbi 12 millió, a benzines 11 millió. Csúcsfelszereltséggel, összkerékkel, automatával és jó terepképességekkel. Plusz jó értéktartás, megbízhatóság és divatos forma, viszont csekély a konfigurációs lehetőség
  • CSAK A LÉNYEG TESZT: NISSAN NAVARA dCi 160 - Ilyen a Nissan pickupja józan összeállításban. A gyengébbik motorral, kézi váltóval, felesleges extrák nélkül. Mindent tud, amit kell, kicsit kevesebbet kortyol, mint a régi, az ára 6,8 millió – ÁFA nélkül
  • MINT A NAGYOK TESZT: FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST - A kiskategória egyik legjobb autója. A 100 lovas turbó pont jó hozzá, a futóműve kitűnő, és nem csak városi közlekedésre jó. Az elérhető vezetéssegédek és kényelmi extrák sora kiemelkedő, de az ára nem szállt el – csak amennyire a többieké.
  • HA SZERETSZ VEZETNI TESZT: BMW 430D GRAN COUPÉ M SPORT - Hathengeres dízel, brutális nyomaték, 5,3 másodperces gyorsulás, jó fogyasztás. Kupés vonalvezetés, csinos far, öt ajtó, nagy csomagtartó. A kormány mögött lenyűgöző, hátul kissé kompromisszumos. És drága: egy igazán ütős kivitel kétszer annyi, mint az alapmodell. A mi példányunk 24,5 millió…
  • EZ IS CIVIC TESZT: HONDA CIVIC SEDAN 1.5 TURBO CVT - Nagyobb, mint az ötajtós, de csomagtere kevésbé praktikus. Csak egy motorral rendelhető, de az jó: a 182 lovas turbó nagyot lép, jól fogyaszt (7,5 liter), és a fokozatmentes automata sem rontja el. Az ára 6,8 és 8,7 millió között, három felszereltségi szint van, további konfigurációs... Tovább>
  • AZ ÉV AUTÓJA + 20 CENTI TESZT: PEUGEOT 5008 1.6 BLUEHDI - Íme, egy hosszított 3008-as, plusz két üléssel. Utóbbiaktól csodát ne várjunk, de lehajtva őket óriási csomagterünk van. Belül gyönyörű és minőségi az autó, az 1,6-os dízel nagyon keveset kortyol, és tűrhetően viszi a bódét. A belépő 7 millió alatt, egy ideális konfiguráció 9 millió körül... Tovább>
  • APA IMÁDJA. ÉS ANYA? TESZT: SKODA OCTAVIA RS 2.0 TSI DSG - Az elejében ott lapul az állat, de jófiú is tud lenni, ha kell. Ez pedig ugyanolyan fontos anya bizalmának elnyeréséhez, mint a tágas utastér vagy a hatalmas csomagtartó. Ezekben az Octavia RS nagyon erős, de ilyen kemény sportfutóművel nem lesz belőle családi kedvenc. De akkor... Tovább>
  • KEMÉNYEN!TESZT: MAZDA MX-5 RF G160 - A vászontetős MX-5 úgy jó, ahogy van, ezt a Mazdánál is tudják. Nem is azért jöttek elő (újra) a keménytetőssel, mert azt jobbnak tartják. Hanem mert tudják, hogy valakinek csak így kell. Itt is széles a mosoly a bal egyen, pedig az eredeti „emikszötözés” élménye... Tovább>