APA IMÁDJA. ÉS ANYA? TESZT: SKODA OCTAVIA RS 2.0 TSI DSG

APA IMÁDJA. ÉS ANYA? TESZT: SKODA OCTAVIA RS 2.0 TSI DSG

Az elejében ott lapul az állat, de jófiú is tud lenni, ha kell. Ez pedig ugyanolyan fontos anya bizalmának elnyeréséhez, mint a tágas utastér vagy a hatalmas csomagtartó. Ezekben az Octavia RS nagyon erős, de ilyen kemény sportfutóművel nem lesz belőle családi kedvenc. De akkor hogyan? Elmondjuk…

AZ ELSŐ REAKCIÓ

„Ilyen a rendőrség elfogóautója is” – az Octavia RS-t ismerők körében elterjedt ez a vélekedés. Nem is tévednek nagyot, hiszen az előző modell valóban szolgál(t) a rendőrségnél ebben a szerepben. Mert kifejezetten fürge jószág, még inkább az új generáció, de ebből már nem kaptak a zsaruk. Mi viszont igen! Sőt, úgy tűnik, hogy cégautóként is egyre gyakrabban fordul elő. Például:

A SZOMSZÉD IS MONDTA,

hogy a kollégája ilyet kapott, de ahelyett, hogy örülne neki, azon méltatlankodik, hogy sokat eszik. Nos, a kolléga bizonyára el van tájolva egy kicsit, mert ez az autó nem az alacsony fogyasztásról híres. Az előző, dízelautójából megszokott 5-6 literes értékeket itt nem fogja viszont látni. De mákja van, mert gyártanak Octavia RS-t TDI motorral is, talán azzal boldogabb lenne, ha már olyan nagy barátja lett a dízelröfögésnek… Mindenesetre, egy jópofa RS utánzatnak az is megteszi.

AZ IGAZI RS

Mert az igazi Octavia RS-ben még mindig kétliteres benzines turbómotor (TSI) dolgozik – ezért adjunk hálát az úrnak. 230 lóerővel és 350 Nm-es nyomatékkal bír, és ha már fogyasztásról esett szó, komoly panaszra ezen a téren sem lehet okunk. Ha szépen bánunk vele, akkor elvan akár 7-8 literrel is, ennek persze alapfeltétele, hogy keveset menjünk városban. Én viszont főleg ott jártam vele, ezért evett 11 litert. Na meg azért, mert a kinti kilométereket sem a finomkodás jellemezte…

…HANEM AZ ÖRÖMKÖDÉS

Hajtottam a ménest és élveztem a nyomatékot! A kétezres TSI a pincéből húz, már 1500-as fordulaton a talpunk alatt van mind a 350 Nm, és ez egészen 4600-ig így is marad. Onnan aztán a lovak repítenek tovább, egészen a leszabályzásig.
Durva erő lakozik a kétliteres TSI-ben, több, mint a számok alapján sejthető. Küszködnek is vele az első kerekek rendesen! Ha nem elég melegek a gumik, akkor nagyobb gázadásra még száraz úton is pattogni kezdenek, ami sokszor bosszantó tud lenni. De így is meg lehet csinálni a hivatalos 6,9 másodperces sprintidőt (0-100 km/h), ideális körülmények között pedig még faraghatunk is belőle.

AUTOMATÁVAL?

A tesztautónkban szolgáló DSG (duplakuplungos automata) még mindig jónak számít a piacon. Nagyon gyorsan és simán kapcsol. Mindig tökéletesen választ fokozatot, így a kormány mögötti váltófülekre legfeljebb a játék kedvéért lehet szükség. A 230 lovas RS-be csak a hatfokozatú DSG kerül – 600 ezres felárért –, de ilyen elasztikus motorhoz cseppet sem hiányzik az újabb, hétsebességes szerkezet (az RS245-höz egyébként az jár).

NEM KELL NAGYOBB

Az Octavia RS azon ritka élményautók közé tartozik, amelyek családi autóként is remekül megállják a helyüket. E téren ugyanazt nyújtja, mint a többi Octavia: kifogástalan helykínálatot, kényelmet és hatalmas csomagtartót. Az ötödik ajtó alatt egy 590 literes lyuk tátong, amitől még a kombik is elpirulnak, de a biztonság kedvéért puttonyos kasztnival is kínálják az RS-t. Az első ülések vaskos oldaltámaszaik ellenére is kényelmesek, a hátsók kagylósítása pedig még épp nem olyan mély, ami megnehezítené a gyerekülések elhelyezését.

HOGY ANYA IS SZERESSE

A család boldogságához azonban ez még nem elég. Kényelmes rugózás is kell, amit egy igazán sportosra hangolt futómű sosem adhat meg. Márpedig ez sportos. Ezért kell megrendelni hozzá az adaptív lengéscsillapítókat (360 ezerért). Családdal mindig „Comfort” módban menni, egyedül pedig „Sportban”, vagy ahogy tetszik. Nem olcsó mulatság, de enélkül hamar kiutálják a családból apa játékát, ami egyébként is elég drága. Olyan megjegyzésekre pedig semmi szükség, hogy „ennél még a Papa 25 éves Ford Escortja is kényelmesebb”.
Egyébként itt a sportkipufogók zaját sem kell állandóan elviselni a családnak, mert alapból alig morcosabb az RS hangja, mint az 1.4 TSI-é. Igény szerint azonban egész jó motorhangrásegítést kapunk hozzá, ehhez csak Sport módba kell kapcsolni.

ENNEK NEM ÖRÜLÜNK

Kár volt ragaszkodni az üléstámlával egybeszabott fejtámlákhoz. Ezekkel egyrészt az a gond, hogy fixek, másrészt az, hogy szűkítik a térérzetet. Ennél azonban sokkal jobban zavart, hogy gyorsításnál nagyon könnyen elpörögtek az első kerekek. Meg egy kicsit az, hogy csavarodik a kasztni, amiről elsősorban a tetőablak nyöszörgő szigetelései árulkodtak.

AZ ÁRA

Nagyjából 10 millió egy korrekt példány, tehát elég drága mulatságnak mondható az Octavia RS. Nem úgy, mint régen, amikor kifejezetten kedvező ajánlatnak számított az efféle autók között. Most 9,1 millió a belépője, automatával pedig 9,7. Ezért az árért persze már egész jó felszereltséget is kapunk, de bőven lehet még ikszelgetni a konfigurátorban. Tesztautónk esetében 12 millió fölé kúszott a végösszeg, ami elég csípős – igaz, nem is hiányzott belőle semmi.
Mint említettem, van dízel is, ami akkor sem kéne, ha olcsóbb lenne. De nem az. Továbbá, van még a 245 lovas változat is (RS245), annak felára pedig a hozzáadott felszereltség fényében is indokolatlan.

MI TUDJA EZT OLCSÓBBAN?

Például házon belül a Golf GTI, amit ugyanez a motor hajt. De nem zárnám ki a Renault Mégane GT-t sem, bár motorja kisebb és valamivel gyengébb is. Továbbá ne feledjük, hogy csomagtérben mindketten csak kombiként kelhetnek versenyre az Octavia RS-sel.

teszt és fotó: BG

  • AZ UTOLSÓ DÍZEL TESZT: HONDA CR-V 1.6 I-DTEC 4WD AUT - Hamarosan leköszön posztjáról a jelenlegi CR-V. Búcsúzóul olyan motorral próbáltuk ki, ami a következő modellben már nem lesz: 1,6-os dízellel, ráadásul duplaturbóssal, 9 fokozatú automatával társítva
  • NEM 120 LOVASNAK TŰNIK… TESZT: MAZDA3 G120 TAKUMI - Ha tippelnem kéne, lendülete alapján 150 lóerőt mondanék rá, ami passzol is egy kétliteres szívóhoz, de ez csak 120 lovas. Nincs ámulatba ejtő helykínálat, se nagy kuffer, se parasztvakítás, csak olyan „minden nagyon rendben” érzés – mutatós dizájnnal és a tartósság ígéretével.
  • MIT TUD EGY 50 MILLIÓS MERCEDES? TESZT: MERCEDES-BENZ S400d 4MATIC LANG - Luxuslimuzin - megkérdőjelezhetetlen tudást és tapasztalatot halmoztak fel a stuttgartiak ebben a műfajban. Csúcsragadozójuk az S-osztály, amelynek egy hétig élveztük a vendégszeretetét. Mindent tud. Már amit beikszel a vevő a konfigurátorban.
  • JAPÁN KAKAS TESZT: HONDA CIVIC TYPE R - Igazi pályaautó, de hétköznapi használatra is jó – csak padkázásra nem. 5,8 másodperc a nulla-száz, 272 a vége. Feltűnésben verhetetlen, spoilerekben szintén, külleme megosztó, váltója és kormánya mestermunka, tapadását nem hiszed el, fékjétől kidülled a szemed
  • GYORSULÁS VIRSLIGUMIN TESZT: BMW i3s - 6,9 másodperc alatt tudja a 0-100-at, és ha normálisan vezetsz, elmegy 200 km-t egy töltéssel. Gumija keskeny, de így is stabil, az ajtók szembe nyílnak, az utastér tágas, hátul sem kín az utazás, csomagtartó elől is van. Az ára állami támogatással is legalább 12,4 millió... Tovább>
  • 260 SZELÍD LÓVAL TESZT: OPEL INSIGNIA 2.0T OPC LINE - Nagyot lép, de léphetne nagyobbat is, és a benzint óvatos gáznál is szereti. Az összkerékhajtás viszont sokat tud, az új automata nyolcfokozatú, az utastér tágas, az ülések kényelmesek, az ellátmány elég gazdag. 10,9 millióról indul a legerősebb Insignia
  • A BENZINES VAGY A DÍZEL? TESZT: MAZDA CX-5 CD175 ÉS G194 - A csúcsbenzines nem annyira tüzes, mint gondolnánk, a dízel hozza az elvárhatót. Utóbbi 12 millió, a benzines 11 millió. Csúcsfelszereltséggel, összkerékkel, automatával és jó terepképességekkel. Plusz jó értéktartás, megbízhatóság és divatos forma, viszont csekély a konfigurációs lehetőség
  • CSAK A LÉNYEG TESZT: NISSAN NAVARA dCi 160 - Ilyen a Nissan pickupja józan összeállításban. A gyengébbik motorral, kézi váltóval, felesleges extrák nélkül. Mindent tud, amit kell, kicsit kevesebbet kortyol, mint a régi, az ára 6,8 millió – ÁFA nélkül
  • MINT A NAGYOK TESZT: FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST - A kiskategória egyik legjobb autója. A 100 lovas turbó pont jó hozzá, a futóműve kitűnő, és nem csak városi közlekedésre jó. Az elérhető vezetéssegédek és kényelmi extrák sora kiemelkedő, de az ára nem szállt el – csak amennyire a többieké.
  • HA SZERETSZ VEZETNI TESZT: BMW 430D GRAN COUPÉ M SPORT - Hathengeres dízel, brutális nyomaték, 5,3 másodperces gyorsulás, jó fogyasztás. Kupés vonalvezetés, csinos far, öt ajtó, nagy csomagtartó. A kormány mögött lenyűgöző, hátul kissé kompromisszumos. És drága: egy igazán ütős kivitel kétszer annyi, mint az alapmodell. A mi példányunk 24,5 millió…