
ÍGY IS ÜTŐS TESZT: BMW 128TI
Rég nem látott típusjelzést keltett életre a BMW. Egy igen sportosra húzott 1-es BMW hátulján látható a „ti”, 128-as előtaggal. Létezik nála (egy) izmosabb változat, de élményből itt sincs hiány. Pedig elől hajt és négyhengeres
A mai 1-es BMW tömzsi karakterét továbbra sem tudom megszokni. Ha a semmiből jött volna, akkor más lenne a helyzet, de ismerve az elődmodellt… Az az igazság, hogy még mindig vérzik a szívem, ha látok belőle egy-egy mutatósabb darabot az utakon. Nem azért, mert „régen minden jobb volt”, hanem mert az a karakter tényleg jobb volt. És elkezdhetném most a hátsókerékhajtás utáni siránkozást is, de inkább nem.
Mert itt van ez a BMW 128ti! És az első pár kilométer után máris úgy éreztem, hogy nem hiányzik belőle semmi. Kivéve persze a sorhatos motort, abból nem engedek. Az mindig hiányozni fog, hiszen a hangja utánozhatatlan és pótolhatatlan. De ettől eltekintve nekem teljesen rendben van ez az autó. A 128ti egyértelműen bizonyítja, hogy kivételes vezetési élményt tud nyújtani az 1-es BMW négyhengeres motorral és fronthajtással is.
De mit is takar a 128ti? Ugyanazt a kétliteres, négyhengeres, turbófeltöltős blokkot, ami a 120i-ben vagy az M135-iben is dolgozik. Keresztben beépítve. A 120i-ben 178, az M135i-ben 306 (!) lóval. Utóbbi adat ismerős lehet a MINI JCW modellekből, hiszen ugyanez a motor van azokban is. A BMW 128ti esetében 265 lóerős teljesítményről és kereken 400 Nm-es nyomatéktól beszélünk. Mindez az első kerekeken támadja az aszfaltot, és 6,1 másodperc alatt gyorsítja 100-ra az autót. A végsebessége pedig 250 km/h, ha ezek után ez még kérdés lenne.
Kellemes meglepetés, hogy menet közben nem zavaró az első kerekeken érezhető hajtási befolyás. Erről többek között a mechanikusan önzáró, Torsen differenciálmű gondoskodik. Padlógázos elindulásnál viszont érezni, hogy túl sok ez az erő az elejére. Nem véletlenül hozzák az eggyel erősebb, 306 lovas változatot összkerékhajtással.
A kétliteres turbómotornak a hangja is egészen dögös, négyhengeres viszonylatban legalábbis. Igaz, odabent van némi hanggenerátoros csalás, de az összhatás jó. A váltó ugyanaz a nyolcfokozatú automata, amit sok BMW-ben dicsőitettünk már. Nem pedig a hétgangos duplakuplungos, amit a kisebb/gyengébb motorokhoz társítanak.
A futómű kemény, a kanyarsebesség durva szintekre fokozható, de így áldozni kell a rugózási kényelemből. Csodálkozásra semmi ok, ez egy sportmodell, így aztán meg kell kötni efféle kompromisszumokat.
A bal egyen ritka jó vezetési pozíciót lehet kialakítani, tökéletesre állítható minden. Különös tekintettel a bitang jó tartást adó sportülésekre, melyeknek minden porcikája kalibrálható, még az oldaltámaszok is. A szuper ülések az M Sport csomaggal jöttek, ahogy a vastag markolatú és közvetlen kormány. Meg a fáradhatatlan és rendkívül pontosan adagolható fékek, melyek elől 360, hátul 300 mm-es tárcsákkal dolgoznak.
A különbség a többi M Sport csomagos BMW-hez viszonyítva, hogy itt nem kékre, hanem pirosra festették a féknyergeket és az egyéb kiegészítőket. Mert ez egy „ti”, amelynek múltja van, és abban nincs kék. Hogy jól néz-e ki, azt mindenki döntse el maga, én is eldöntöm magam: nekem a BMW-ken jobban tetszik a kék. És úgy egyáltalán, BMW modellből is van tetszetősebb formájú, de ez cseppet sem csorbítja az autó érdemeit.
Odabent sem a BMW M Sport színvilágát használták az egyedi elemekhez, hanem a pirosat. Ilyen cérnával varrták a fekete bőrt, az üléseken végigfutó dekorcsíkot és a könyöktámaszon lévő óriási „ti” feliratot. Ez utóbbi a legjobb. Minden más ugyanolyan, mint a nagyobb BMW-kben. Azaz profi! A látvány, a minőség, a tudás, a hangulatvilágítás, mind elképesztően komoly. Nem az a szint, amire kompakt autókban számíthat az ember.
A műszerfal mögötti kijelző gyönyörű, akárcsak a középső érintőképernyő. És nem csak tapizni lehet, hanem természetesen iDrive is van hozzá. A tekerőkapcsoló felülete érintésérzékeny, így ujjal rajzolva is vihetünk be karaktereket. Van vezeték nélküli Apple CarPlay, szintén vezeték nélküli telefontöltő, sok vezetéssegéd, head up display, profi parkolókamera és radar, motoros csomagtér-ajtó, de nem is sorolom tovább, a konfigurátorban rengeteg cucc közül válogathatunk.
Helyből viszont nincs sok. Bár hátul nagyobb a térkínálat, mint az elődben, de így sem mondható szellősnek. A csomagtér sem túl öblös, 380 literes térfogatával a kompaktok között csak átlagos. Aki ennél tágasabb BMW-re vágyik, annak bőven van lehetősége válogatni a nagyobb modellek közül. Természetesen még magasabb áron, pedig már az 1-es sem olcsó, de ezen nem lepődünk meg. 9 millió fölött indul a belépőmodell, amelyet háromhengeres, 1,5 literes turbómotor hajt. A BMW 128ti 14,3 millióra emeli a tétet, amely tesztautónk esetében 17 millióra duzzadt.
teszt és fotó: SportVerda
AZ 1-ES KÉT ARCA TESZT: BMW M135 ÉS 120D - Az egyik 5 litert fogyaszt, a másik 5 másodperc alatt gyorsul 100-ra – és nem elég neki 5 liter... Két különböző karakter ugyanolyan testben: a „normál” dízel és a csúcsváltozat Tovább>
HA SZERETSZ AUTÓZNI… TESZT: ALFA ROMEO GIULIA 2.0 Q4 - Nem tudni, hogy meddig kapható még ez a kincs, de aki teheti, élvezze, amíg lehet! Mellesleg családi autónak is jó Tovább>
CSAK SPORTOSAN TESZT: BMW 230i - Ha tudod, hogy mi jó igazán az autóvezetésben, akkor a 2-es BMW-t is tökéletesen érteni fogod Tovább>
EZ MEGY! TESZT: VOLVO EX30 TWIN MOTOR - A józanabb árazású villanyautók közé küldik csatába az EX30-at, ráadásul tekintélyes teljesítménnyel: a gyengébb 272 lóerős, az erősebb 428 lovas – ez utóbbit próbáltuk ki Tovább>
A LEGMENŐBB FORD TESZT: FORD KUGA FHEV 2.5 AWD - A márka legnépszerűbb modellje Európában a Kuga, amely most ráncfelvarráson esett át. A hibridhajtás szerencsére megmaradt, amely továbbra is nagyon jó fogyasztással kecsegtet Tovább>
KITARTÓAN TESZT: SKODA SCALA 1.5 TSI DSG - Nehéz lehet fenntartani a Skoda Scala iránti érdeklődést a márkán belüli, népszerű modellek szorításában, de töretlenül nyomják Tovább>
JÁTÉKAUTÓ 1:1 MÉRETBEN TESZT: MAZDA MX-5 G184 - Továbbra is páratlan élményt nyújt ez a remek kis roadster, főleg a kétliteres motorral, de ettől hamarosan búcsút kell vennünk Tovább>
KIS X, NAGY KÜLDETÉS TESZT: BMW X2 SDRIVE 18D - A bajor X modellek (egyik) legkisebbje hozza a nagyok színvonalát, a gyengébb dízelmotorral is energikus, ráadásul nagyon keveset fogyaszt Tovább>
ENNEK IS VÉGE TESZT: FORD FOCUS ST AZURA EDITION - Sorra írjuk mostanában a búcsú teszteket, a Focus ST a soron következő. Ez a (még) kapható legerősebb és legvidámabb változat a Ford kompaktjából Tovább>
VISZLÁT, SZÉPFIÚ! TESZT: AUDI S5 CABRIOLET - A kétajtós Audi modellekkel együtt ez a gyönyörű kabrió is eltűnik a márka kínálatából. Búcsúzásként elmeséljük, hogy milyen az élet egy ilyen 354 lovas szépséggel Tovább>