fbpx

AHOL ÉLMÉNY A DÍZEL TESZT: BMW 430D GRAN COUPÉ

BMW 430d Gran Coupe

AHOL ÉLMÉNY A DÍZEL TESZT: BMW 430D GRAN COUPÉ

Van, ahol a dízelmotort nem elviselni kell, hanem élvezni is lehet, és olyan autót építenek köré, aminél nem akarsz jobbat

Szakadatlanul zajlik az elektrifikáció az autóiparban, aminek valaki örül, mások kevésbé, megint mások kifejezetten utálják a jelenséget. Jól láthatóan szaporodnak a villanyautók, csakúgy a plug-in hibridek, a sima hibridekről nem is beszélve, melyek már több mint húsz éve a piacon vannak. Sőt, egyes márkáknál ezek teszik ki az eladások zömét.

De emellett az elektromos hókuszpókusz nélküli (vagy lágy hibrid) benzinesek jelenléte is erős. Sőt, a dízelbotrányt kiváltók minden igyekezete ellenére a dízelek sem tűntek még el. És reméljük, hogy nem is fognak még jó ideig, mert micsoda remekművek vannak köztük még ma is! Például a BMW-nél a háromliteres, sorhatos. Ez teljesítménytől függően 30d, 40d és 50d jelölés alatt fut, de már a 30d is olyan vezetési élményt biztosít, aminél nem akar jobbat az ember.

Szerencsére ezt a sötétkék 4-es Gran Coupé tesztautót is pont ezzel a motorral rendelték. 286 lóerős teljesítmény és 650 Nm-es nyomaték szorult belé, és ez utóbbi már 1500-as fordulattól rátör a kerekekre. Mind a négyre, mert a 430d csak xDrive-val rendelhető. Bámulatos, mekkora erő átadására képesek így a kerekek, melyeken 245-ös abroncs feszül, és milyen brutális gyorsítás érhető el akár kanyarodás közben is. A legütősebb persze egyenesben, ott épp csak egy hajszállal lépi túl az 5 másodpercet a 0-100-as sprintidő (5,3 s), a végsebesség pedig 250 km/óra.

Nem csak erős, hanem a fogyasztása is jó! Még szép – mondhatnánk –, különben mi értelme lenne annak, hogy dízel. Amely helytálló is lenne, de hogy ennyire jól fogyasszon és ennyire jól is menjen egy összkerekes, 1,9 tonnás autó, az bőven túlmutat az elvárható szinten.

Nálam 7,2 litert kért anélkül, hogy egy percre is magamra erőltettem volna a takarékoskodást. A gyárból való kigördülése óta lerótt közel 15 ezer kilométer átlaga még ennél is alacsonyabb volt, 6,8 l/100 km. A szép eredményben van némi szerepe annak is, hogy ez a dízel egy 48 voltos lágy hibrid rendszerrel egészül ki, így akár menet közben, kigurulásnál is leállíthatja a motorját.

De nem csak jó fogyasztása és bődületes ereje, hanem a sorhatos motor gyönyörű orgánuma is tehet arról, hogy rendkívül hamar a szívéhez nő a 430d Gran Coupé az autószerető embernek. Ehhez jön még a nyolcfokozatú ZF automataváltó, melyet számtalanszor agyondicsértünk már, és most sem tudnék róla mást mondani.

Na meg a bámulatos úttartás, és az a megnyugtató érzés, hogy ez a futómű, ezzel a hajtáslánccal mindent megold. Szinte semmivel nem lehet kizökkenteni. Akkor sem makacskodik, ha vizes aszfalton kövér gázzal kell kifordulnom a rosszul belátható garázskihajtóból. Egyszerűen csak irgalmatlan lendülettel megindul azon a szűk íven, amit a kormánnyal kijelöltem, és kész.

A vezetőülésben nagyon hamar meg lehet találni a megfelelő pozíciót, többek között azért, mert minden porcikája állítható, még az oldaltámaszok szélessége is – természetesen motorosan. Jó mélyre ereszthető az ülőlap, így közel ülhetünk az autó súlypontjához, a kormány síkja pedig majdnem függőleges. Többek között ezek miatt más érzés vezetni egy ilyen BMW-t, mint mondjuk egy X5-öst. Szerintem egyértelműen jobb, de persze vannak, akik szerint rosszabb, mert „ebből nem lehet olyan jól kilátni”. Ja, és nehezebb beszállni meg kiszállni… Na, hagyjuk is ezt!

Nyilvánvaló, hogy könnyebb az SUV üléséről kifordulni, mint egy krumplis zsák, vagy beszállás helyett csak úgy bedőlni oda. És persze praktikum terén is nagy az előnye az alacsony építésű autókkal szemben, pláne egy ilyen négyajtós kupé kasztnihoz képest. Ennek még lejt is a teteje hátul, így az ajtónyílások alacsonyabbak, mint egy szedán esetében, egy kombiról nem is beszélve. Mert itt nem a praktikum és a kifogástalan kényelem a legelső szempont.

A keret nélküli ablakok is hozzátartoznak a Gran Coupé kivitelhez, ami emeli a menőségi faktort, de sajnos a szélzajon is csavar egy kicsit. A csomagtér viszont kimondottan jól használható, és nem csak azért, mert nagy – 470 literes –, hanem mert a 4-es Gran Coupé ötajtós, és a hosszú hátsó szélvédővel együtt nyíló fedél hatalmas nyílást eredményez, ami nagyon jól jön be- és kipakoláskor.

Az utastérben hibátlan a kivitelezés, egyértelműen jó a minőségérzet. A világos bőrkárpitozás kellemes hangulatot teremt, és még az illata is jó. A vezető környezete minden fontos szempontból tökéletes, a kezelőszervek elrendezése ergonomikus. Eltekintve attól, hogy már itt is nagyon kevés valódi gomb maradt, helyettük a középső kijelzőn kell keresgélni az egyes funkciókat, beleértve a klíma kezelését is.

Szerencsére azonban nem muszáj ujjak bökdösni az érintő-kijelzőt vezetés közben, mert iDrive továbbra is van, mely a könyöklőn pihentetett jobb karral tökéletesen elérhető. Jól működik a CarPlay, természetesen nem kell hozzá kábel. Viszont a vezeték nélküli töltőn hamar túlmelegszik a mobiltelefon, így hosszabb úton lehet, hogy mégis szükség lesz a kábeles csatlakozásra.

Az M-es kormány fogása vaskos, szerintem pont jó így, de valaki szerint túl vastag. Számukra megoldás lehet, ha nem M csomaggal rendelik a 4-es Gran Coupét, viszont akkor nem néz ki ennyire dögösen. Márpedig ennek a formának nagyon jól áll a sportos öltözék, a piros féknyergekkel, a kéttónusú felnikkel, az enyhén átrajzolt lökhárítókkal és a diszkrét hátsó légterelővel. Ja, és úgy a remek M-es ülések sem jönnek, pedig azokat kár lenne kihagyni.

Mert ezt az autó elsősorban a vezetőnek szerez igazán örömet a sportos karakterével és bármit eltűrő hajtásával. A feszesre hangolt futómű nem fog feltétlenül kellemetlen perceket okozni az utasoknak sem, mert adaptív. Azaz a rugózás keménysége állítható, és Comfort módban relatíve gyengéden bánik a fedélzeten ülőkkel. Sport módba váltva viszont egyértelműen érezhető, hogy a vezető szórakoztatása kerül a középpontba. Ilyenkor az összkerékhajtás programja is megváltozik valamelyest, és mutat egy kicsit abból az autó, milyen lenne, ha hátsókerekes lenne. Azaz, kicsit táncoltatható a fara, és kanyarban még kulturált keresztbe menés is lehetséges. Egy zárt pályán, természetesen.

A 4-es Gran Coupé árak 17,3 millió forinttól kezdődnek, de a háromezres dízellel és a vele járó összkerékhajtással már 21,5 millióról indulunk a konfigurátorban. Az M Sport kivitel, a fényezés, a felnik, a bézs bőrkárpitozás a carbon fibre díszítőelemekkel, a növelt vezetéstámogató arzenál, a nyitható üvegtető és még jó néhány feláras tétel azonban még nagyon sokat nyom felfelé az áron. Olyannyira, hogy valamivel 30 millió fölött állapodik meg a tesztelt konfiguráció. De az autó, amit kapunk érte, az valami elképesztően jó!

teszt és fotó: BG, SportVerda