
KEMÉNYEN!TESZT: MAZDA MX-5 RF G160
A vászontetős MX-5 úgy jó, ahogy van, ezt a Mazdánál is tudják. Nem is azért jöttek megint a keménytetőssel, mert ezt jobbnak tartják, hanem mert elfogadták, hogy valakinek csak így kell. Hogy milyen így? Nos, itt is széles a mosoly a bal egyen, de az „emikszötözés” élménye csak részben van meg. Cserébe… Tényleg, mi is van cserébe?
MI JÁRHATOTT A MAZDÁSOK FEJÉBEN?
Mondjuk ez: az előző modellnél bevállaltuk, hogy csinálunk keménytetős változatot is, mert valaki azt mondta, hogy érdemes. Nem mentünk nagyot vele, de nem csodálkoztunk, mert ez az autó vászontetővel az igazi. Tudjuk jól, ahogy az MX-5 vásárlók többsége is.
AKKOR MÉGIS MIÉRT KELLETT EZ MEGINT?
Mert a Mazda szeretné eljuttatni az MX-5 különleges vezetési élményét azokhoz is, akik pont a vászontető miatt vonakodnak tőle. Igaz, így nem is fogják teljesen megérteni az MX-5 lényegét, de már az is jó, ha félig sikerül. Motoros targatetővel és – opcióként – automataváltóval csalogatják őket.
MI AZ HOGY, RF?
Retractable Fastback, ami nagyjából annyit jelent, hogy lenyitható kupétetős autó. Hogy ez miért jobb, mint egy ponyvás? Azért, mert télen komfortosabb, ezt adom. Azt viszont nem, hogy csendesebb is – pedig a gyár szerint az. De nem is várom el, az MX-5 zajosan jó!
ÖRÜLÜNK?
Nagyon! Annak, aminek egy MX-5-ben mindig örülhettünk: közvetlen, pontos és kommunikatív kormány, profi váltó, villámgyors gázreakció, erős fék, jó kuplung, megtámasztós Recaro ülések és hátsókerék-hajtás sperr diffivel. Minden pont olyan, amilyennek egy sportkocsiban lennie kell. A kétezres szívó benzinesben 160 lóerő és 200 Nm lakik, ami nem tűnik soknak, de az egytonnás járgánynak bőven elég ahhoz, hogy jól gyorsuljon.
AMINEK NEM ÖRÜLÜNK
A tetőnek csak a fejünk fölötti része tüntethető el, a C-oszlopok a helyükön maradnak, így a nyitott autózás élménye csak félig van meg. A szélzaj nem kisebb, mint a sima roadsterben, a kilátás hátrafelé pedig sokkal rosszabb, szóval hasznos a tolatóradar. Van is.
De ennél jobban sajnálom, hogy ezt a tetőt – a ponyvával ellentétben – nem lehet egy mozdulattal, akár menet közben is nyitni, zárni. Ennek 12 másodperc kell a motorizált átalakuláshoz, és erre az időre meg is kell állnunk (max. 10-zel lehet araszolni).
185 CENTI ALATTIAKNAK
Ez sem tágasabb, mint a vászontetős MX-5. Mitől lenne az? Pont olyan, mint egy testreszabott sportöltöny, amiből nincs XL-es méret: mozgástered alig van, de nagyon megnéznek benne a nők. Lehet kényelmes, de kizárólag pocak és kabát nélkül.
Az ülésmagasságot és a kormányt tengelyirányban továbbra sem lehet állítani, de ha lehetne, akkor se férnének el a nagynövésűek. Sajnálhatják, mert ritka élvezetes autó az MX-5. Még így, targatetővel is.
185 centiig és 90 kilóig merném ajánlani – jó szívvel inkább csak 180 centiig.
AZ ÉLMÉNY, AMI NEM ZABÁL
Akkor sem iszákos, ha nyomod neki, és ez igazán felemelő érzés! Átlagosan 7-7,5 litert kér, városban elkalandozik 9 környékére, de ez megbocsátható. Főleg úgy, hogy kint zömében 6-tal kezdő értéket produkál, óvatosan hajtva autópályán is. A kisebbik motorral egyébként városban is elvan 8 liter alatt az MX-5.
MENJÜNK KETTEN?
Az utas termetére ugyanazok a korlátozások vonatkoznak, mint a vezetőére. A poggyászra pedig ez: két utazótáska és néhány apróság befér a csomagtartóba, ami az autó méretéhez képest egész öblös, 3 liter híján ugyanakkora, mint a vászontetősé. Térfogata ennek is fix, mert nem ide hajtogatja be a tetejét az autó.
EZZEL A MOTORRAL?
Lehetőség szerint igen, de a 130 lovas 1,5-össel is nagy élmény az MX-5.
AZ ÁRA
Az RF változat beugrója 775 ezer forinttal több, mint az azonos felszereltségű vászontetősé. Tovább emeli a tétet, hogy az RF a közepes csomaggal indul, így 8 millió a legolcsóbb változat – 130 lovas, 1,5-ös motorral. Nagyon jó felszereltségű (Revolution Top) G160-as tesztautónk listaára 9,5 millió forint. Automataváltóval ugyanennyi, mert az csak az eggyel alacsonyabb, Revolution csomaggal társítható.
Én vászontetősként venném 8,1 millióért a G160-as motorral. Ha kisebb büdzséből kellene gazdálkodni, akkor a G130-cal, úgy a csomag is mehet eggyel lejjebb, az ár pedig az egészen jópofa 6,7 milliós szintig.
KI TUD MÉG ~ILYET ~ENNYIÉRT?
A Fiat, miután gyártott egy átemblémázott Mazda MX-5-öt. Nem ebből, hanem az előző modellből, annak is az „eredeti”, vászontetős változatából. Így tehát a targatetős MX-5-re is igaz, hogy vezetési élményben, ennyi pénzért nincs jobb a piacon. Olcsóbban viszont van: a vászontetős MX-5.
CSAJOZÁSRA?
Erősen ajánlott!
teszt és fotó: SportVerda
A LEGSZEBB PEUGEOT TESZT: PEUGEOT 508 SW PSE - Olyan ütősen néz ki, mint a pimpelt fehér Peugeot a Taxiban, de ez szép is, és tényleg gyors, nem csak úgy néz ki. Ráadásul konnektoros hibrid, sőt, még és összkerekes is Tovább>
SUV-K ZÖLD RENDSZÁMMAL TESZT: KIA SPORTAGE PHEV & FORD KUGA PHEV - Kipróbáltuk Európa legkelendőbb konnektoros hibrid szabadidőautóját, a Ford Kugát, és mellé tettük az egyik legmerészebb dizájnnal hódító kompakt SUV-t, a Kia Sportage-et – ezt is PHEV változatban Tovább>
EGY SZÉP KOMBIT? TESZT: PEUGEOT 308 SW & FORD FOCUS ACTIVE - Miközben tombol a SUV mánia, a „hagyományos” fazonok sem mennek ki a divatból. Például szebbnél szebb kombik születnek, ezúttal kettőt is hoztunk Tovább>
HERR SIKERES TESZT: MERCEDES-BENZ GLC 220D 4MATIC - A Mercedes legnagyobb darabszámban eladott modellje 2022-ben egy SUV volt: a neve GLC. Tavaly jött is belőle új modell, mi pedig kipróbáltuk – dízel motorral Tovább>
A HIBRIDTŐL AZ ELEKTROMOSIG TESZT: KIA NIRO - A Kia Niro öntöltős hibrid, plug-in hibrid és elektromos hajtáslánccal is elérhető. Mindhármat kipróbáltuk Tovább>
A LEGERŐSEBB MAZDA TESZT: MAZDA CX-60 PHEV - Van belőle sorhatos dízel is, de először a plug-in hibrid – és egyben a legerősebb – hajtáslánccal érkezett hozzánk a Mazda legnagyobb SUV-je Tovább>
KOMFORTRA HEGYEZVE TESZT: CITROEN C5 X 1.2 - Kicsit kombi, kicsit ferdehátú, elég különleges megjelenésű és feltűnően kényelmes. Nagy Citroen kis motorral és automataváltóval – kipróbáltuk a C5 X-et Tovább>
A MENŐ VILLANYAUTÓ TESZT: CUPRA BORN - Ilyen a VW ID.3, ha sportos kasztnit húznak rá. Sportos és csábító, de a vezetési élmény nem olyan izgalmas, mint az öltözék. Tovább>
KIS TURBÓ, PLUSZ VILLANY TESZT: VW MULTIVAN E-HYBRID - Itt tart ma az egykor oly nagy sikert arató hippibuszból lett Multivan. És ez a komoly vonal, a hóbortosságra ott az ID.Buzz. Megnéztük, mit tud a hibrid hajtáslánc ebben a nagy testben Tovább>
A SSANGYONG ÓRIÁSAI TESZT: REXTON & MUSSO GRAND - Formatervük immár az európai szem számára is tetszetős, és belül is kellemes meglepetéseket tartogatnak, nem beszélve a felszereltségről Tovább>