
KEMÉNYEN!TESZT: MAZDA MX-5 RF G160
A vászontetős MX-5 úgy jó, ahogy van, ezt a Mazdánál is tudják. Nem is azért jöttek megint a keménytetőssel, mert ezt jobbnak tartják, hanem mert elfogadták, hogy valakinek csak így kell. Hogy milyen így? Nos, itt is széles a mosoly a bal egyen, de az „emikszötözés” élménye csak részben van meg. Cserébe… Tényleg, mi is van cserébe?
MI JÁRHATOTT A MAZDÁSOK FEJÉBEN?
Mondjuk ez: az előző modellnél bevállaltuk, hogy csinálunk keménytetős változatot is, mert valaki azt mondta, hogy érdemes. Nem mentünk nagyot vele, de nem csodálkoztunk, mert ez az autó vászontetővel az igazi. Tudjuk jól, ahogy az MX-5 vásárlók többsége is.
AKKOR MÉGIS MIÉRT KELLETT EZ MEGINT?
Mert a Mazda szeretné eljuttatni az MX-5 különleges vezetési élményét azokhoz is, akik pont a vászontető miatt vonakodnak tőle. Igaz, így nem is fogják teljesen megérteni az MX-5 lényegét, de már az is jó, ha félig sikerül. Motoros targatetővel és – opcióként – automataváltóval csalogatják őket.
MI AZ HOGY, RF?
Retractable Fastback, ami nagyjából annyit jelent, hogy lenyitható kupétetős autó. Hogy ez miért jobb, mint egy ponyvás? Azért, mert télen komfortosabb, ezt adom. Azt viszont nem, hogy csendesebb is – pedig a gyár szerint az. De nem is várom el, az MX-5 zajosan jó!
ÖRÜLÜNK?
Nagyon! Annak, aminek egy MX-5-ben mindig örülhettünk: közvetlen, pontos és kommunikatív kormány, profi váltó, villámgyors gázreakció, erős fék, jó kuplung, megtámasztós Recaro ülések és hátsókerék-hajtás sperr diffivel. Minden pont olyan, amilyennek egy sportkocsiban lennie kell. A kétezres szívó benzinesben 160 lóerő és 200 Nm lakik, ami nem tűnik soknak, de az egytonnás járgánynak bőven elég ahhoz, hogy jól gyorsuljon.
AMINEK NEM ÖRÜLÜNK
A tetőnek csak a fejünk fölötti része tüntethető el, a C-oszlopok a helyükön maradnak, így a nyitott autózás élménye csak félig van meg. A szélzaj nem kisebb, mint a sima roadsterben, a kilátás hátrafelé pedig sokkal rosszabb, szóval hasznos a tolatóradar. Van is.
De ennél jobban sajnálom, hogy ezt a tetőt – a ponyvával ellentétben – nem lehet egy mozdulattal, akár menet közben is nyitni, zárni. Ennek 12 másodperc kell a motorizált átalakuláshoz, és erre az időre meg is kell állnunk (max. 10-zel lehet araszolni).
185 CENTI ALATTIAKNAK
Ez sem tágasabb, mint a vászontetős MX-5. Mitől lenne az? Pont olyan, mint egy testreszabott sportöltöny, amiből nincs XL-es méret: mozgástered alig van, de nagyon megnéznek benne a nők. Lehet kényelmes, de kizárólag pocak és kabát nélkül.
Az ülésmagasságot és a kormányt tengelyirányban továbbra sem lehet állítani, de ha lehetne, akkor se férnének el a nagynövésűek. Sajnálhatják, mert ritka élvezetes autó az MX-5. Még így, targatetővel is.
185 centiig és 90 kilóig merném ajánlani – jó szívvel inkább csak 180 centiig.
AZ ÉLMÉNY, AMI NEM ZABÁL
Akkor sem iszákos, ha nyomod neki, és ez igazán felemelő érzés! Átlagosan 7-7,5 litert kér, városban elkalandozik 9 környékére, de ez megbocsátható. Főleg úgy, hogy kint zömében 6-tal kezdő értéket produkál, óvatosan hajtva autópályán is. A kisebbik motorral egyébként városban is elvan 8 liter alatt az MX-5.
MENJÜNK KETTEN?
Az utas termetére ugyanazok a korlátozások vonatkoznak, mint a vezetőére. A poggyászra pedig ez: két utazótáska és néhány apróság befér a csomagtartóba, ami az autó méretéhez képest egész öblös, 3 liter híján ugyanakkora, mint a vászontetősé. Térfogata ennek is fix, mert nem ide hajtogatja be a tetejét az autó.
EZZEL A MOTORRAL?
Lehetőség szerint igen, de a 130 lovas 1,5-össel is nagy élmény az MX-5.
AZ ÁRA
Az RF változat beugrója 775 ezer forinttal több, mint az azonos felszereltségű vászontetősé. Tovább emeli a tétet, hogy az RF a közepes csomaggal indul, így 8 millió a legolcsóbb változat – 130 lovas, 1,5-ös motorral. Nagyon jó felszereltségű (Revolution Top) G160-as tesztautónk listaára 9,5 millió forint. Automataváltóval ugyanennyi, mert az csak az eggyel alacsonyabb, Revolution csomaggal társítható.
Én vászontetősként venném 8,1 millióért a G160-as motorral. Ha kisebb büdzséből kellene gazdálkodni, akkor a G130-cal, úgy a csomag is mehet eggyel lejjebb, az ár pedig az egészen jópofa 6,7 milliós szintig.
KI TUD MÉG ~ILYET ~ENNYIÉRT?
A Fiat, miután gyártott egy átemblémázott Mazda MX-5-öt. Nem ebből, hanem az előző modellből, annak is az „eredeti”, vászontetős változatából. Így tehát a targatetős MX-5-re is igaz, hogy vezetési élményben, ennyi pénzért nincs jobb a piacon. Olcsóbban viszont van: a vászontetős MX-5.
CSAJOZÁSRA?
Erősen ajánlott!
teszt és fotó: SportVerda
AMTS 2023 Képek: Automobil és Tuning Show - AutoMobil és Tuning Show 2023 képgaléria - Magyarország legnagyobb szezonkezdő nemzetközi autós kiállítása képekben. Tovább>
MIÉRT JOBB A NYITOTT? TESZT: BMW M850I XDRIVE CABRIO - Ez attól függ, mi lakik a lelked mélyén. Beszélhetnénk a szabadság mélyebb átéléséről és az energiák áramlásáról, de van ennél sokkal prózaibb válasz is Tovább>
A 843 LÓERŐS MERCEDES TESZT: AMG GT 63 S E PERFORMANCE - A Mercedes kínálatának legerősebb példányát hoztuk el. Brutálisan gyors, ijesztően mozdul, majdnem 100 millió az ára, V8-as és hibrid. Ráadásul plug-in, de egyszer se töltöttük. Kiderül, miért Tovább>
KEZDJÜK AZ ALAPOKKAL! TESZT: MUSTANG MACH-E RWD & VW ID.5 - Villanyautók, ugyanabban az osztályban játszanak, de különböző stratégiával. A VW ID.5 nem akar sportos lenni, a Mustang Mach-E annál inkább, de utóbbinak is van kevésbé harapós változata Tovább>
SUV VAGY EGYTERŰ? TESZT: BMW X1 XDRIVE 23i ÉS 218D ACTIVE TOURER - Kétféle kompakt méretű családi autó van a BMW-nél: városi terepjáró és egyterű. Az új X1-et kétezres benzinessel, a 2-es Active Tourert ugyanekkora dízellel próbáltuk ki Tovább>
ÉLMÉNYRE TERVEZVE TESZT: TOYOTA SUPRA ÉS MAZDA MX-5 - Két legendás sportautó, két különböző kaliber, de a lényeg ugyanaz: a vezetési élmény! Erre születtek, ennek szolgálatában áll minden. Induljon a motor! Tovább>
HIBRID ÍGY, ÚGY ÉS AMÚGY TESZT: 308 SW, CEED, CIVIC - A bedugós, az öntöltős és a picit hibrid. A kompakt kategória három jeles képviselőjén megmutatjuk, mi a különbség az egyes változatok között Tovább>
ILYEN IS VAN. MÉG… TESZT: BMW 220D COUPÉ - Egy „rendes” BMW, egy igazán dögös kis kupé hátsókerék-hajtással, akár sorhatos benzinessel és 374 lóerővel. De mi négyhengeres dízelmotorral próbáltuk ki Tovább>
MENNYI, 761 LÓERŐ?! TESZT: MERCEDES-BENZ EQS 53 AMG - Bár kívülről nem annak látszik, de valójában ez egy brutálisan erős villanyautó. Ráadásul az akkumulátora olyan gyorsan töltődik, mint a telefonom. És 76 millió forint az ára Tovább>
A HIBRID, A TURBÓS ÉS A SIMA TESZT: HONDA HR-V, MAZDA CX-30, VW TAIGO - A különbség nem csak megjelenésükben jelentős, hanem a motorház alatt és az ajtók mögött is. Három crossover, háromféle stílus, háromféle hajtáslánc Tovább>