
APA IMÁDJA. ÉS ANYA? TESZT: SKODA OCTAVIA RS 2.0 TSI DSG
Az elejében ott lapul az állat, de jófiú is tud lenni, ha kell. Ez pedig ugyanolyan fontos anya bizalmának elnyeréséhez, mint a tágas utastér vagy a hatalmas csomagtartó. Ezekben az Octavia RS nagyon erős, de ilyen kemény sportfutóművel nem lesz belőle családi kedvenc. De akkor hogyan? Elmondjuk…
AZ ELSŐ REAKCIÓ
„Ilyen a rendőrség elfogóautója is” – az Octavia RS-t ismerők körében elterjedt ez a vélekedés. Nem is tévednek nagyot, hiszen az előző modell valóban szolgál(t) a rendőrségnél ebben a szerepben. Mert kifejezetten fürge jószág, még inkább az új generáció, de ebből már nem kaptak a zsaruk. Mi viszont igen! Sőt, úgy tűnik, hogy cégautóként is egyre gyakrabban fordul elő. Például:
A SZOMSZÉD IS MONDTA,
hogy a kollégája ilyet kapott, de ahelyett, hogy örülne neki, azon méltatlankodik, hogy sokat eszik. Nos, a kolléga bizonyára el van tájolva egy kicsit, mert ez az autó nem az alacsony fogyasztásról híres. Az előző, dízelautójából megszokott 5-6 literes értékeket itt nem fogja viszont látni. De mákja van, mert gyártanak Octavia RS-t TDI motorral is, talán azzal boldogabb lenne, ha már olyan nagy barátja lett a dízelröfögésnek… Mindenesetre, egy jópofa RS utánzatnak az is megteszi.
AZ IGAZI RS
Mert az igazi Octavia RS-ben még mindig kétliteres benzines turbómotor (TSI) dolgozik – ezért adjunk hálát az úrnak. 230 lóerővel és 350 Nm-es nyomatékkal bír, és ha már fogyasztásról esett szó, komoly panaszra ezen a téren sem lehet okunk. Ha szépen bánunk vele, akkor elvan akár 7-8 literrel is, ennek persze alapfeltétele, hogy keveset menjünk városban. Én viszont főleg ott jártam vele, ezért evett 11 litert. Na meg azért, mert a kinti kilométereket sem a finomkodás jellemezte…
…HANEM AZ ÖRÖMKÖDÉS
Hajtottam a ménest és élveztem a nyomatékot! A kétezres TSI a pincéből húz, már 1500-as fordulaton a talpunk alatt van mind a 350 Nm, és ez egészen 4600-ig így is marad. Onnan aztán a lovak repítenek tovább, egészen a leszabályzásig.
Durva erő lakozik a kétliteres TSI-ben, több, mint a számok alapján sejthető. Küszködnek is vele az első kerekek rendesen! Ha nem elég melegek a gumik, akkor nagyobb gázadásra még száraz úton is pattogni kezdenek, ami sokszor bosszantó tud lenni. De így is meg lehet csinálni a hivatalos 6,9 másodperces sprintidőt (0-100 km/h), ideális körülmények között pedig még faraghatunk is belőle.
AUTOMATÁVAL?
A tesztautónkban szolgáló DSG (duplakuplungos automata) még mindig jónak számít a piacon. Nagyon gyorsan és simán kapcsol. Mindig tökéletesen választ fokozatot, így a kormány mögötti váltófülekre legfeljebb a játék kedvéért lehet szükség. A 230 lovas RS-be csak a hatfokozatú DSG kerül – 600 ezres felárért –, de ilyen elasztikus motorhoz cseppet sem hiányzik az újabb, hétsebességes szerkezet (az RS245-höz egyébként az jár).
NEM KELL NAGYOBB
Az Octavia RS azon ritka élményautók közé tartozik, amelyek családi autóként is remekül megállják a helyüket. E téren ugyanazt nyújtja, mint a többi Octavia: kifogástalan helykínálatot, kényelmet és hatalmas csomagtartót. Az ötödik ajtó alatt egy 590 literes lyuk tátong, amitől még a kombik is elpirulnak, de a biztonság kedvéért puttonyos kasztnival is kínálják az RS-t. Az első ülések vaskos oldaltámaszaik ellenére is kényelmesek, a hátsók kagylósítása pedig még épp nem olyan mély, ami megnehezítené a gyerekülések elhelyezését.
HOGY ANYA IS SZERESSE
A család boldogságához azonban ez még nem elég. Kényelmes rugózás is kell, amit egy igazán sportosra hangolt futómű sosem adhat meg. Márpedig ez sportos. Ezért kell megrendelni hozzá az adaptív lengéscsillapítókat (360 ezerért). Családdal mindig „Comfort” módban menni, egyedül pedig „Sportban”, vagy ahogy tetszik. Nem olcsó mulatság, de enélkül hamar kiutálják a családból apa játékát, ami egyébként is elég drága. Olyan megjegyzésekre pedig semmi szükség, hogy „ennél még a Papa 25 éves Ford Escortja is kényelmesebb”.
Egyébként itt a sportkipufogók zaját sem kell állandóan elviselni a családnak, mert alapból alig morcosabb az RS hangja, mint az 1.4 TSI-é. Igény szerint azonban egész jó motorhangrásegítést kapunk hozzá, ehhez csak Sport módba kell kapcsolni.
ENNEK NEM ÖRÜLÜNK
Kár volt ragaszkodni az üléstámlával egybeszabott fejtámlákhoz. Ezekkel egyrészt az a gond, hogy fixek, másrészt az, hogy szűkítik a térérzetet. Ennél azonban sokkal jobban zavart, hogy gyorsításnál nagyon könnyen elpörögtek az első kerekek. Meg egy kicsit az, hogy csavarodik a kasztni, amiről elsősorban a tetőablak nyöszörgő szigetelései árulkodtak.
AZ ÁRA
Nagyjából 10 millió egy korrekt példány, tehát elég drága mulatságnak mondható az Octavia RS. Nem úgy, mint régen, amikor kifejezetten kedvező ajánlatnak számított az efféle autók között. Most 9,1 millió a belépője, automatával pedig 9,7. Ezért az árért persze már egész jó felszereltséget is kapunk, de bőven lehet még ikszelgetni a konfigurátorban. Tesztautónk esetében 12 millió fölé kúszott a végösszeg, ami elég csípős – igaz, nem is hiányzott belőle semmi.
Mint említettem, van dízel is, ami akkor sem kéne, ha olcsóbb lenne. De nem az. Továbbá, van még a 245 lovas változat is (RS245), annak felára pedig a hozzáadott felszereltség fényében is indokolatlan.
MI TUDJA EZT OLCSÓBBAN?
Például házon belül a Golf GTI, amit ugyanez a motor hajt. De nem zárnám ki a Renault Mégane GT-t sem, bár motorja kisebb és valamivel gyengébb is. Továbbá ne feledjük, hogy csomagtérben mindketten csak kombiként kelhetnek versenyre az Octavia RS-sel.
teszt és fotó: SportVerda
NAGYON VAGY KICSIT HIBRID? TESZT: KIA CEED SW PHEV & XCEED MHEV - A kombi Ceed tölthető hibrid hajtáslánccal járt nálunk, az XCeed pedig enyhe hibridként. Lehet nagy különbség a fogyasztásukban, de ez nagymértékben függ a használattól – elsősorban a töltési gyakoriságtól Tovább>
VISSZATÉRT TESZT: NISSAN QASHQAI 1,3 DIG-T MILD HYBRID - Sztár volt, visszavonult, visszatért. Kézi váltóval és csúcsfelszereltséggel próbáltuk a kompakt crossoverek egykori királyát Tovább>
A „NEGYVEN DÉ” TESZT: BMW M340D XDRIVE TOURING - Bestiális erő, brutális gyorsulás, sportautós útfekvés – garantált az öröm a bal egyen. A háromliteres, hathengeres dízelmotorral gyönyörűen szól, és nem fogyaszt többet, mint egy kétezres Tovább>
HA APA VEZETNI IS SZERET… TESZT: BMW M440I XDRIVE GRAN COUPÉ - Legyen családi, legyen divatos és menjen úgy, mint egy sportautó. Sokan megtalálják a megoldást erre a túlmotorizált SUV-k között... De ez más. Mert ez tényleg úgy megy, mint egy sportautó – és közben még azt is rá lehet fogni, hogy családi Tovább>
EZ NEM YARIS, HANEM GR YARIS! TESZT - Ha azt hiszed, hogy ez csak egy átalakított Yaris, akkor tévedsz. Csupán kívülről hasonlít (nyomokban) a névadójára, ami odabent van, az valami egész más Tovább>
VILLANYDIVAT TESZT: MERCEDES EQA 250 & VOLVO XC40 RECHARGE - A Volvónak ez az egyetlen villanyautója, a Mercedes EQA pedig már egy egész elektromos modellsorozat tagja. Sok paraméterben összeér, de legalább ennyire különbözik is a két 400+ km hatótávú autó Tovább>
ALKOHOLMENTES MUSTANG TESZT: FORD MUSTANG MACH-E - Nyolc- vagy négyhengeres? Vagy egy se? Most már ezzel is ki kell bővíteni a kérdést, ha a szomszéd azt mondja, hogy „vettem egy Mustangot”. Kipróbáltuk az elektromos „változatot” Tovább>
FŐNÖK TESZT: MERCEDES-BENZ S500 - Ilyen egy 62 milliós Mercedes, és ez még nem a plafon! Tovább is fokozható a luxus és a teljesítmény, pedig ennél egy hajszállal sem kell jobb Tovább>
ÍGY VAGY ÚGY, DE TEREPJÁRÓ TESZT: TOYOTA LAND CRUISER ÉS HILUX - Hilux és Land Cruiser. Két Toyota terepjáró, két különböző műfaj, de lelkük mélyén mégis nagyon hasonlóak. Tanulságos látni, mit képes kihozni egy nagy hagyományokkal rendelkező autógyártó ugyanabból az alapból. Tovább>
FÖLDÚTRA? SIMÁN! TESZT: SUBARU OUTBACK 2.5I PLATINUM - Az Outback nem lepődik meg, ha nagyobb gödröket vagy felütéseket kell kirugóznia, és a leghitványabb aszfalton is kényelmes marad Tovább>