fbpx

SZÓLÍTS NYUGODTAN M5-NEK! TESZT: BMW M550D XDRIVE TOURING

BMW M550d touring

SZÓLÍTS NYUGODTAN M5-NEK! TESZT: BMW M550D XDRIVE TOURING

Van az a dízel, amiért egy hathengeres öröm-benzinest is odaadnék. Itt az egyik. Ebben is hat henger van, melyek négy turbón keresztül veszik a levegőt. 400 lovat, 760 Nm-t, 4,6-os gyorsulást és még annyi mindent tud, ráadásul jól is fogyaszt. A hangja pedig…

 

„Most egy BMW M5-öt…” – általában eddig tudtam elmondani a válaszomat arra a kérdésre, hogy épp milyen autót tesztelek. Mert jött a hüledezés, hogy az M5 milyen kemény, mennyire ritka és egyáltalán… Nos, az M5 valóban magával ragadó teremtés, ezzel teljes mértékben egyetértek, úgyhogy hagytam is mindenkit kibontakozni. Aztán mikor újra szóhoz jutottam, elmondtam még egyszer, tagoltabban:

„nem M5-ös, hanem EMM ÖT-ÖTVEN DÉ. És kombi”. Itt rendszerint pár másodperc néma csönd következett. Ez is érthető. Aztán lefutott a program az agyban, és jött a megvilágosodás, valahogy így: „ja, hogy dízel? Aha… Na de 50-es számozással?? Hát, az brutális lehet!”

Az ám! Nem M5-ös, de annyit gyorsul, mint az előző M5. 4,4 másodpercet a szedán, 4,6-ot a mi kombink. Padlót nyomva bennakasztja a levegőt, ha nem számítasz rá. És ez nem csak 100-ig igaz, hanem kettő-ötvenig nagyjából bármikor.

A jól ismert háromliteres, sorhatos dízel okozza mindezt, de ezúttal nem kettő, nem is három, hanem négy turbón át veszi a levegőt, és jelenleg a világ legerősebb hathengeres dízele. Kereken 400 lóerő és 760 Nm lakik benne, utóbbi 2000-től 3000-es fordulatig van talp alatt.

De a csúcsértékek mellett van még néhány említésre méltó tulajdonsága. Az előző, háromturbós változat legkisebb feltöltője helyett itt két kicsi pörög. Ennek köszönhetően egyrészt olyan a motor gázreakciója, ami a dízelek világában ismeretlen, másrészt már 1000-nél is 450 Nm a nyomaték. És ezt érezni is rendesen! Nem úgy a turbólyukat, azt itt ne keresse senki, mert nincs.

Az ördögi erő azonnali, ami előbb a nyolcfokozatú automataváltót gyötri meg, utána pedig a gumikat. Mind a négyet, mert a BMW M550d alatt összkerékhajtás dolgozik. Ennek köszönhetően tapadási veszteség nélkül iramodik meg, még vizes aszfalton is. A ZF váltó is mindig a helyzet magaslatán van, ahogy más BMW-kben is. Tökéletesen tudja, mikor merre kapcsoljon, a váltások elég gyorsak és zökkenőmentesek, ami nagy szó, hiszen borzasztó erővel kell bánnia.

Mindehhez elképesztően jó futóművet, kormányt és hatalmas tárcsákkal ellátott, M Performance fékeket is kapunk. A kasztni ültetett, az M Sport kivitelnél is lejjebb van valamivel. A lengéscsillapítók keménysége állítható, de persze magukat is folyton külön-külön állítgatják az útminőség függvényében. A hab a tortán pedig az, hogy itt nem csak az első, hanem a hátsó kerekeket is fordítja a kormány. A végeredmény bámulatos, úgy kanyarodik a kéttonnás kombi, mint egy sportautó, miközben a rugózási komfortja sem rossz.

És a hangja… Hát, az kérem gyönyörű! Javaslom meghallgatni azoknak, akik nem hiszik el, hogy egy dízel is szólhat jól. Tökéletesen megoldották, hogy csak a kellemes hangszínek jussanak az utastérbe a motortér és a kipufogók felől egyaránt. Ehhez jön még – menetmódtól függően – némi szintetikus kiegészítés is, amit szintén nagyon profin megcsináltak, az összhatás lenyűgöző.

Van még egy ütőlapja a BMW 550d-nek, ez pedig az étvágya. Legyen is, elvégre dízel – mondhatná a felületes szemlélő. Csakhogy ez egy 400 lovas gép, ami ha kell, 4,6 másodperc alatt 100-ra gyorsítja kéttonnás gazdatestét. Szóval akár sokat is ehetne. De nem. Adottságaihoz képest kifejezetten jónak nevezhető a fogyasztása. Hosszú utazásoknál akár 7-8 literrel is elvan, ha szépen használjuk. És mi van, ha nem annyira szépen? Nos, az persze itt is igaz, hogy minél nehezebb a jobb láb, annál csúnyábbak a számok. De 10 literért cserébe már nagyon sok élményt ad, és még ennél kövérebb gázzal se nagyon távolodik el a lélektanilag fontos tízestől. Városban nagyjából 9-11 litert kér, amiről természetesen csak „normálisan vezetős” adatunk van, merthogy lakott területen szóba sem jöhet más.

A helykínálatról, a kényelemről és a felszereltségről is sokat lehetne beszélni, de frappánsabb így: annyit tud, mint egy jól felszerelt 7-es BMW. És az bizony nagyon sok. A legfontosabb különbség az, hogy ez nem arisztokratikus, hanem családias és sportos. Továbbá, nagyobb és könnyebben pakolható a csomagtere (alapállásban 570 liter), és vízszintesbe döntött támlákkal tök jól lehet aludni benne.

Mondjuk valahol Németország egyik puccosabb kempingjében, ahol akkor sem néznek furcsán, ha egy (forintban) 40 milliós BMW-vel gurul be „csövezni” az ember. Nem tudom, van-e ilyen, nem próbáltam, se itthon, se külföldön, de azt tudom, hogy ez az autó lista szerint ennyibe kerül.

Lássuk, mitől! Elsősorban természetesen attól, hogy 5-ös BMW, és abból is egy 400 lovas, automataváltós, összkerekes kivitel. De önmagában ez még nem nyomja 40 millióig az árcédulát, „csak” 27 millióig. Ennyi a BMW M550d alapára, ami a kivételes hajtásláncon túl már eleve sok jóságot magában foglal, de ezeken túl esetünkben további 12 milliónyi opcionális cuccot klikkelgettek össze a konfigurátorban. Mindenkinek jobb, ha ennek most a felét sem sorolom fel, mert akkor nagyon sokáig itt ülnénk, csak azokat, amiket nem lehet említés nélkül hagyni.

Ilyen például a 3D-s nézetet nyújtó parkolókamera, ami jelenleg a legprofibb ábrázolást adja a piacon. Hasonlóan kiemelkedő a lézer világítástechnika, aminek fénye leírhatatlanul jó. Ha már itt tartunk, meg kell említeni az éjjellátót is, ami nagyon menő, de a hasznát nem igazán látom. A két hátsó tévé viszont rengeteget emel az utastér színvonalán. Zseniális az okoskulcs, amiről azonnal indíthatjuk és programozhatjuk az állófűtést ill. hűtést, valamint távirányítós autósdit is játszhatunk életnagyságú, kéttonnás BMW-vel. Páratlan élmény, javaslom kipróbálni!

Profin szól a Bowers & Wilkins hifi, zseniálisak a minden irányban motorosan állítható, masszázsfunkcióval ellátott, fűthető, szellőztethető ülések. A bőrkárpit szép, kellemes tapintású, jó illatú, és mindezt remek megvilágításba helyezi a hatalmas panorámatető. Menő a kormány mögötti digitális műszeregyüttes és a gesztusvezérlés is, bár ez sok esetben azt is parancsnak tekinti, ha csak gesztikulálok a jobb kezemmel. Van még parfümcsomag is, ami kétféle illatot kínál általános „légfrissítésre”, az ajtókat pedig motorok húzzák be, hogy ne kelljen csapkodni őket.

És ezek csak azok a cuccok voltak, amiket nem lehet említés nélkül hagyni…

teszt és fotó: BG

NÉGY TURBÓ! BMW M550d – SportVerda

  • ds 7 ÚJ FIÚ AZ ELITBEN TESZT: DS 7 CROSSBACK BLUEHDI 180 - Nem kis feladat elé állítják a DS első önálló modelljét: egyenesen a nagyméretű, prémium SUV-k közé küldik harcba. És úgy tűnik, hogy meg is oldja, igaz, ebben a ligában csak az itt tesztelt kivitelben van esélye a sikerre Tovább>
  • Peugeot 508 GT Line ERŐS VÁLTÁS TESZT: PEUGEOT 508 2.0 BLUEHDI - Formatervben sokkal vagányabb és feltűnőbb lett elődjénél, izgalmas a belső dizájn, és a kivitelezés is igényes. A kiemelkedő helykínálat és a praktikum nem az erőssége, de az nem is a szedánok feladata, hanem a tömpe orrú SUV-oké, az érzéki csábítás pedig megmarad szép autóknak. Tovább>
  • BMW 320D VESZÉLYES AZ 5-ÖSRE TESZT: BMW 320d xDrive - A vezetőnek élményt, az utasoknak kényelmet, a szemlélőknek szívdöglesztő megjelenést ad az új 3-as BMW. Ahogy eddig is, csak most sokkal profibban. Akkorát szól ma a 3-as, mint nemrég az 5-ös, és már a kétliteres dízellel is piszkosul megy, miközben a fogyasztása is kedvező –… Tovább>
  • Mazda3 G122 JÓ, CSAK A RÉGI LEGYORSULJA TESZT: MAZDA3 G122 - Formatervben sikerült felülmúlni az elődöt, vezetési élményben viszont inkább szinten tartásról beszélnék. Már nem gyorsul parádésan az alapmotorral, és a futómű is változott, de a bal egyen ülve így is van mitől mosolyogni – na meg a benzinkúton is… Tovább>
  • Volvo S60 T5 A SZIMPATIKUS DRÁGA AUTÓ TESZT: VOLVO S60 T5 R-DESIGN - 6,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra, mégsem olyan izgalmas, mint egy régi S60 T5-ös. Viszont sokkal jobb és nagyobb is, öltözéke pedig kifinomultságra és profizmusra vall: kevélység nélkül feltűnő és gyönyörű. Jó, de biztos ez is van vagy 20 millió – gondolnád jogosan, de… Tovább>
  • Ford Focus Vignale A SPORTOS VAGY A PUCCOS? TESZT: FORD FOCUS ST-LINE ÉS VIGNALE - Nem vitás, hogy a Focus egyik legerősebb ütőlapja továbbra is az átlag feletti vezetési élmény. Az ST-Line csomag rátesz erre még egy lapáttal, itt még az 1,5-ös dízellel is mosolygós a bal egy. Hát még milyen vidám lenne a kétliteressel, ami a kombi Vignale-ban bizonyította… Tovább>
  • Mini Clubman Cooper S 200 LÓ HAT AJTÓVAL TESZT: MINI CLUBMAN COOPER S - Kétliteres turbómotorral próbáltuk ki a legfurcsább Minit. Helykínálata alapján családi autónak is jó, miközben vezetni sem hétköznapi élmény, de még jobb lenne manuális váltóval. Ráadásul úgy közel 700 ezerrel csökkenne a 14,2 milliós végösszeg… Tovább>
  • Honda CR-V A HIBRID VAGY A KIS TURBÓS? TESZT: HONDA CR-V - Ez a két alternatíva kínálkozik, dízellel ugyanis nem gyártják az ötödik generációs CR-V-t. Vajon fogyasztásban felveszi a versenyt a hibrid a dízellel? És ez is béget, mint a többi? Na és az 1,5-ös turbó itt is olyan szerethető, mint a Civic-ben? Tovább>
  • Mercedes-Benz A200 BELSEJÉVEL CSÁBÍT TESZT: MERCEDES-BENZ A200 7G-DCT - Óriási kijelzők gyönyörű grafikával, fejlett hangvezérlés, szép hangulatvilágítás, csodás formák, igényes anyagok és rengeteg extra. Sok vevőt meg lehet ezzel nyerni manapság. De nyerő az automataváltó is? Na és milyen motort bújtatnak manapság a 200-as jelzés mögé? Tovább>
  • Nissan Leaf HOGY VAN EZ AZ EGYPEDÁLOS VEZETÉS? TESZT: NISSAN LEAF 40 KWH - Kényelmes, könnyen megszokható, vagy idegesítő? Egyáltalán egy pedál van benne vagy kettő? Amúgy mennyit megy el egy töltéssel? És elég nagy? Elmondjuk… Tovább>
Tags:
, , , ,