SZÓLÍTS NYUGODTAN M5-NEK! TESZT: BMW M550D XDRIVE TOURING
Van az a dízel, amiért egy hathengeres öröm-benzinest is odaadnék. Itt az egyik. Ebben is hat henger van, melyek négy turbón keresztül veszik a levegőt. 400 lovat, 760 Nm-t, 4,6-os gyorsulást és még annyi mindent tud, ráadásul jól is fogyaszt. A hangja pedig…
„Most egy BMW M5-öt…” – általában eddig tudtam elmondani a válaszomat arra a kérdésre, hogy épp milyen autót tesztelek. Mert jött a hüledezés, hogy az M5 milyen kemény, mennyire ritka és egyáltalán… Nos, az M5 valóban magával ragadó teremtés, ezzel teljes mértékben egyetértek, úgyhogy hagytam is mindenkit kibontakozni. Aztán mikor újra szóhoz jutottam, elmondtam még egyszer, tagoltabban:
„nem M5-ös, hanem EMM ÖT-ÖTVEN DÉ. És kombi”. Itt rendszerint pár másodperc néma csönd következett. Ez is érthető. Aztán lefutott a program az agyban, és jött a megvilágosodás, valahogy így: „ja, hogy dízel? Aha… Na de 50-es számozással?? Hát, az brutális lehet!”
Az ám! Nem M5-ös, de annyit gyorsul, mint az előző M5. 4,4 másodpercet a szedán, 4,6-ot a mi kombink. Padlót nyomva bennakasztja a levegőt, ha nem számítasz rá. És ez nem csak 100-ig igaz, hanem kettő-ötvenig nagyjából bármikor.
A jól ismert háromliteres, sorhatos dízel okozza mindezt, de ezúttal nem kettő, nem is három, hanem négy turbón át veszi a levegőt, és jelenleg a világ legerősebb hathengeres dízele. Kereken 400 lóerő és 760 Nm lakik benne, utóbbi 2000-től 3000-es fordulatig van talp alatt.
De a csúcsértékek mellett van még néhány említésre méltó tulajdonsága. Az előző, háromturbós változat legkisebb feltöltője helyett itt két kicsi pörög. Ennek köszönhetően egyrészt olyan a motor gázreakciója, ami a dízelek világában ismeretlen, másrészt már 1000-nél is 450 Nm a nyomaték. És ezt érezni is rendesen! Nem úgy a turbólyukat, azt itt ne keresse senki, mert nincs.
Az ördögi erő azonnali, ami előbb a nyolcfokozatú automataváltót gyötri meg, utána pedig a gumikat. Mind a négyet, mert a BMW M550d alatt összkerékhajtás dolgozik. Ennek köszönhetően tapadási veszteség nélkül iramodik meg, még vizes aszfalton is. A ZF váltó is mindig a helyzet magaslatán van, ahogy más BMW-kben is. Tökéletesen tudja, mikor merre kapcsoljon, a váltások elég gyorsak és zökkenőmentesek, ami nagy szó, hiszen borzasztó erővel kell bánnia.
Mindehhez elképesztően jó futóművet, kormányt és hatalmas tárcsákkal ellátott, M Performance fékeket is kapunk. A kasztni ültetett, az M Sport kivitelnél is lejjebb van valamivel. A lengéscsillapítók keménysége állítható, de persze magukat is folyton külön-külön állítgatják az útminőség függvényében. A hab a tortán pedig az, hogy itt nem csak az első, hanem a hátsó kerekeket is fordítja a kormány. A végeredmény bámulatos, úgy kanyarodik a kéttonnás kombi, mint egy sportautó, miközben a rugózási komfortja sem rossz.
És a hangja… Hát, az kérem gyönyörű! Javaslom meghallgatni azoknak, akik nem hiszik el, hogy egy dízel is szólhat jól. Tökéletesen megoldották, hogy csak a kellemes hangszínek jussanak az utastérbe a motortér és a kipufogók felől egyaránt. Ehhez jön még – menetmódtól függően – némi szintetikus kiegészítés is, amit szintén nagyon profin megcsináltak, az összhatás lenyűgöző.
Van még egy ütőlapja a BMW 550d-nek, ez pedig az étvágya. Legyen is, elvégre dízel – mondhatná a felületes szemlélő. Csakhogy ez egy 400 lovas gép, ami ha kell, 4,6 másodperc alatt 100-ra gyorsítja kéttonnás gazdatestét. Szóval akár sokat is ehetne. De nem. Adottságaihoz képest kifejezetten jónak nevezhető a fogyasztása. Hosszú utazásoknál akár 7-8 literrel is elvan, ha szépen használjuk. És mi van, ha nem annyira szépen? Nos, az persze itt is igaz, hogy minél nehezebb a jobb láb, annál csúnyábbak a számok. De 10 literért cserébe már nagyon sok élményt ad, és még ennél kövérebb gázzal se nagyon távolodik el a lélektanilag fontos tízestől. Városban nagyjából 9-11 litert kér, amiről természetesen csak „normálisan vezetős” adatunk van, merthogy lakott területen szóba sem jöhet más.
A helykínálatról, a kényelemről és a felszereltségről is sokat lehetne beszélni, de frappánsabb így: annyit tud, mint egy jól felszerelt 7-es BMW. És az bizony nagyon sok. A legfontosabb különbség az, hogy ez nem arisztokratikus, hanem családias és sportos. Továbbá, nagyobb és könnyebben pakolható a csomagtere (alapállásban 570 liter), és vízszintesbe döntött támlákkal tök jól lehet aludni benne.
Mondjuk valahol Németország egyik puccosabb kempingjében, ahol akkor sem néznek furcsán, ha egy (forintban) 40 milliós BMW-vel gurul be „csövezni” az ember. Nem tudom, van-e ilyen, nem próbáltam, se itthon, se külföldön, de azt tudom, hogy ez az autó lista szerint ennyibe kerül.
Lássuk, mitől! Elsősorban természetesen attól, hogy 5-ös BMW, és abból is egy 400 lovas, automataváltós, összkerekes kivitel. De önmagában ez még nem nyomja 40 millióig az árcédulát, „csak” 27 millióig. Ennyi a BMW M550d alapára, ami a kivételes hajtásláncon túl már eleve sok jóságot magában foglal, de ezeken túl esetünkben további 12 milliónyi opcionális cuccot klikkelgettek össze a konfigurátorban. Mindenkinek jobb, ha ennek most a felét sem sorolom fel, mert akkor nagyon sokáig itt ülnénk, csak azokat, amiket nem lehet említés nélkül hagyni.
Ilyen például a 3D-s nézetet nyújtó parkolókamera, ami jelenleg a legprofibb ábrázolást adja a piacon. Hasonlóan kiemelkedő a lézer világítástechnika, aminek fénye leírhatatlanul jó. Ha már itt tartunk, meg kell említeni az éjjellátót is, ami nagyon menő, de a hasznát nem igazán látom. A két hátsó tévé viszont rengeteget emel az utastér színvonalán. Zseniális az okoskulcs, amiről azonnal indíthatjuk és programozhatjuk az állófűtést ill. hűtést, valamint távirányítós autósdit is játszhatunk életnagyságú, kéttonnás BMW-vel. Páratlan élmény, javaslom kipróbálni!
Profin szól a Bowers & Wilkins hifi, zseniálisak a minden irányban motorosan állítható, masszázsfunkcióval ellátott, fűthető, szellőztethető ülések. A bőrkárpit szép, kellemes tapintású, jó illatú, és mindezt remek megvilágításba helyezi a hatalmas panorámatető. Menő a kormány mögötti digitális műszeregyüttes és a gesztusvezérlés is, bár ez sok esetben azt is parancsnak tekinti, ha csak gesztikulálok a jobb kezemmel. Van még parfümcsomag is, ami kétféle illatot kínál általános „légfrissítésre”, az ajtókat pedig motorok húzzák be, hogy ne kelljen csapkodni őket.
És ezek csak azok a cuccok voltak, amiket nem lehet említés nélkül hagyni…
teszt és fotó: SportVerda
NÉGY TURBÓ! BMW M550d – SportVerda
- NAGYÁGYÚK - BENZINNEL ÉS ANÉLKÜL TESZT: AUDI SQ8 és Q8 E-TRON 55 - 500 lóerős V8-as benzinmotor, vagy 400 lovas elektromos hajtás? Mindkettő brutális erővel bír, de a két vezetési élmény nem említhető egy lapon. És van más különbség is… Tovább>
- 460 LÓERŐ HÁTSÓ KERÉKEN TESZT: BMW M2 PERFORMANCE - Háromezer köbcenti turbóval, hat sorba rakott hengerrel, hátsókerék-hajtással, nagyon durva hanggal, pályaautós megjelenéssel Tovább>
- FELTŰNÉS NÉLKÜL TESZT: VW TOUAREG 3.0 V6 TDI - Aki nagy SUV-ra vágyik, de kerülné a feltűnést, annak kitűnő választás lehet a Touareg. Mindent tud, amit a menő konkurensek, de a csomagolás diszkrét Tovább>
- NAGY KOMBIT? TESZT: VW PASSAT VARIANT ÉS PEUGEOT 508 SW - Ritkán, de akadnak még kombik a középkategóriában, sőt, dízelt is lehet még találni. Két ilyet hoztunk el, egy németet és egy franciát Tovább>
- TERMÉSZETES SZÉPSÉG TESZT: MERCEDES-BENZ CLE 300 4MATIC - Kétliteres, benzines turbómotorral, összkerékhajtással és sok-sok extrával próbáltunk ki a Mercedes új kupéját, melynek gyönyörű formáját magyar dizájner rajzolta Tovább>
- MÉG EGY SUV A HONDÁNÁL TESZT: HONDA ZR-V E:HEV - A Civic műszaki tartalma más formába öntve, melyet pár centivel magasabbra emelve, és pár millióval drágábban kínál a Honda legfiatalabb szabadidőautója Tovább>
- AZ IGAZI MERCEDES TESZT: MERCEDES-BENZ E220D 4MATIC - Elegancia, kiemelkedő komfort, párját ritkító kidolgozottság, bámulatos futómű, kormányzott hátsó kerekek. Egy igazi limuzin, amely a belépő dízelmotorral is lenyűgöző Tovább>
- ÚJABB MÁRKÁK ÉRKEZIK a SERES és a DFSK - A 35. évfordulóját ünneplő Duna Autó Cégcsoport mai sajtótájékoztatóján ünnepélyes keretek között írta alá a kínai SOKON Csoport képviselőivel a SERES és DFSK márkák országos disztribúciójának beindítására vonatkozó megállapodást. Tovább>
- BENZINES VILLANYAUTÓ(K) TESZT: NISSAN X-TRAIL ÉS HONDA CR-V - Elektromos hajtásúak, de benzint is esznek. A Hondában csak ritkán, a Nissanban egyáltalán nem forgatja a kerekeket a benzinmotor Tovább>
- 500 LOVAS X5-ÖS TESZT: BMW X5 50e - Ha X5-ös BMW, akkor háromliteres dízel, ez nem is olyan régen még egyértelműen adta magát. De ma már a tölthető hibrid adja, az pedig itt kishíján 500 lóerős – és szintén sorhatos, de benzines Tovább>