fbpx

SZÓLÍTS NYUGODTAN M5-NEK! TESZT: BMW M550D XDRIVE TOURING

BMW M550d touring

SZÓLÍTS NYUGODTAN M5-NEK! TESZT: BMW M550D XDRIVE TOURING

Van az a dízel, amiért egy hathengeres öröm-benzinest is odaadnék. Itt az egyik. Ebben is hat henger van, melyek négy turbón keresztül veszik a levegőt. 400 lovat, 760 Nm-t, 4,6-os gyorsulást és még annyi mindent tud, ráadásul jól is fogyaszt. A hangja pedig…

 

„Most egy BMW M5-öt…” – általában eddig tudtam elmondani a válaszomat arra a kérdésre, hogy épp milyen autót tesztelek. Mert jött a hüledezés, hogy az M5 milyen kemény, mennyire ritka és egyáltalán… Nos, az M5 valóban magával ragadó teremtés, ezzel teljes mértékben egyetértek, úgyhogy hagytam is mindenkit kibontakozni. Aztán mikor újra szóhoz jutottam, elmondtam még egyszer, tagoltabban:

„nem M5-ös, hanem EMM ÖT-ÖTVEN DÉ. És kombi”. Itt rendszerint pár másodperc néma csönd következett. Ez is érthető. Aztán lefutott a program az agyban, és jött a megvilágosodás, valahogy így: „ja, hogy dízel? Aha… Na de 50-es számozással?? Hát, az brutális lehet!”

Az ám! Nem M5-ös, de annyit gyorsul, mint az előző M5. 4,4 másodpercet a szedán, 4,6-ot a mi kombink. Padlót nyomva bennakasztja a levegőt, ha nem számítasz rá. És ez nem csak 100-ig igaz, hanem kettő-ötvenig nagyjából bármikor.

A jól ismert háromliteres, sorhatos dízel okozza mindezt, de ezúttal nem kettő, nem is három, hanem négy turbón át veszi a levegőt, és jelenleg a világ legerősebb hathengeres dízele. Kereken 400 lóerő és 760 Nm lakik benne, utóbbi 2000-től 3000-es fordulatig van talp alatt.

De a csúcsértékek mellett van még néhány említésre méltó tulajdonsága. Az előző, háromturbós változat legkisebb feltöltője helyett itt két kicsi pörög. Ennek köszönhetően egyrészt olyan a motor gázreakciója, ami a dízelek világában ismeretlen, másrészt már 1000-nél is 450 Nm a nyomaték. És ezt érezni is rendesen! Nem úgy a turbólyukat, azt itt ne keresse senki, mert nincs.

Az ördögi erő azonnali, ami előbb a nyolcfokozatú automataváltót gyötri meg, utána pedig a gumikat. Mind a négyet, mert a BMW M550d alatt összkerékhajtás dolgozik. Ennek köszönhetően tapadási veszteség nélkül iramodik meg, még vizes aszfalton is. A ZF váltó is mindig a helyzet magaslatán van, ahogy más BMW-kben is. Tökéletesen tudja, mikor merre kapcsoljon, a váltások elég gyorsak és zökkenőmentesek, ami nagy szó, hiszen borzasztó erővel kell bánnia.

Mindehhez elképesztően jó futóművet, kormányt és hatalmas tárcsákkal ellátott, M Performance fékeket is kapunk. A kasztni ültetett, az M Sport kivitelnél is lejjebb van valamivel. A lengéscsillapítók keménysége állítható, de persze magukat is folyton külön-külön állítgatják az útminőség függvényében. A hab a tortán pedig az, hogy itt nem csak az első, hanem a hátsó kerekeket is fordítja a kormány. A végeredmény bámulatos, úgy kanyarodik a kéttonnás kombi, mint egy sportautó, miközben a rugózási komfortja sem rossz.

És a hangja… Hát, az kérem gyönyörű! Javaslom meghallgatni azoknak, akik nem hiszik el, hogy egy dízel is szólhat jól. Tökéletesen megoldották, hogy csak a kellemes hangszínek jussanak az utastérbe a motortér és a kipufogók felől egyaránt. Ehhez jön még – menetmódtól függően – némi szintetikus kiegészítés is, amit szintén nagyon profin megcsináltak, az összhatás lenyűgöző.

Van még egy ütőlapja a BMW 550d-nek, ez pedig az étvágya. Legyen is, elvégre dízel – mondhatná a felületes szemlélő. Csakhogy ez egy 400 lovas gép, ami ha kell, 4,6 másodperc alatt 100-ra gyorsítja kéttonnás gazdatestét. Szóval akár sokat is ehetne. De nem. Adottságaihoz képest kifejezetten jónak nevezhető a fogyasztása. Hosszú utazásoknál akár 7-8 literrel is elvan, ha szépen használjuk. És mi van, ha nem annyira szépen? Nos, az persze itt is igaz, hogy minél nehezebb a jobb láb, annál csúnyábbak a számok. De 10 literért cserébe már nagyon sok élményt ad, és még ennél kövérebb gázzal se nagyon távolodik el a lélektanilag fontos tízestől. Városban nagyjából 9-11 litert kér, amiről természetesen csak „normálisan vezetős” adatunk van, merthogy lakott területen szóba sem jöhet más.

A helykínálatról, a kényelemről és a felszereltségről is sokat lehetne beszélni, de frappánsabb így: annyit tud, mint egy jól felszerelt 7-es BMW. És az bizony nagyon sok. A legfontosabb különbség az, hogy ez nem arisztokratikus, hanem családias és sportos. Továbbá, nagyobb és könnyebben pakolható a csomagtere (alapállásban 570 liter), és vízszintesbe döntött támlákkal tök jól lehet aludni benne.

Mondjuk valahol Németország egyik puccosabb kempingjében, ahol akkor sem néznek furcsán, ha egy (forintban) 40 milliós BMW-vel gurul be „csövezni” az ember. Nem tudom, van-e ilyen, nem próbáltam, se itthon, se külföldön, de azt tudom, hogy ez az autó lista szerint ennyibe kerül.

Lássuk, mitől! Elsősorban természetesen attól, hogy 5-ös BMW, és abból is egy 400 lovas, automataváltós, összkerekes kivitel. De önmagában ez még nem nyomja 40 millióig az árcédulát, „csak” 27 millióig. Ennyi a BMW M550d alapára, ami a kivételes hajtásláncon túl már eleve sok jóságot magában foglal, de ezeken túl esetünkben további 12 milliónyi opcionális cuccot klikkelgettek össze a konfigurátorban. Mindenkinek jobb, ha ennek most a felét sem sorolom fel, mert akkor nagyon sokáig itt ülnénk, csak azokat, amiket nem lehet említés nélkül hagyni.

Ilyen például a 3D-s nézetet nyújtó parkolókamera, ami jelenleg a legprofibb ábrázolást adja a piacon. Hasonlóan kiemelkedő a lézer világítástechnika, aminek fénye leírhatatlanul jó. Ha már itt tartunk, meg kell említeni az éjjellátót is, ami nagyon menő, de a hasznát nem igazán látom. A két hátsó tévé viszont rengeteget emel az utastér színvonalán. Zseniális az okoskulcs, amiről azonnal indíthatjuk és programozhatjuk az állófűtést ill. hűtést, valamint távirányítós autósdit is játszhatunk életnagyságú, kéttonnás BMW-vel. Páratlan élmény, javaslom kipróbálni!

Profin szól a Bowers & Wilkins hifi, zseniálisak a minden irányban motorosan állítható, masszázsfunkcióval ellátott, fűthető, szellőztethető ülések. A bőrkárpit szép, kellemes tapintású, jó illatú, és mindezt remek megvilágításba helyezi a hatalmas panorámatető. Menő a kormány mögötti digitális műszeregyüttes és a gesztusvezérlés is, bár ez sok esetben azt is parancsnak tekinti, ha csak gesztikulálok a jobb kezemmel. Van még parfümcsomag is, ami kétféle illatot kínál általános „légfrissítésre”, az ajtókat pedig motorok húzzák be, hogy ne kelljen csapkodni őket.

És ezek csak azok a cuccok voltak, amiket nem lehet említés nélkül hagyni…

teszt és fotó: SportVerda

NÉGY TURBÓ! BMW M550d – SportVerda

  • Mazda6 G194 Edition-100 A SZÁZADIK SZÜLINAPRA TESZT: MAZDA6 G194 EDITION-100 - A Mazda alapításának 100. évfordulója szolgáltatott apropót, hogy kiadják a limitált szériás Mazda6 Edition-100-at. A teszt egyik példánya ugyan nem a jubileumi kiadásban érkezett, de jól látható, mennyire más az interiőr hangulata. A beltér hangulatos, a kivitelezés pedig eredetileg is igényes.  Tovább>
  • Honda CR-V EHEV ÍGY MENŐBB TESZT: HONDA CR-V 2.0 E:HEV - Sport Line és Black Edition – ilyen a Honda szabadidőautója a legsportosabb öltözékében. A lemezek alatt természetesen hibrid hajtáslánc van, nincs is más a kínálatban. Tovább>
  • Ford Puma ST NEM SUFNITUNING TESZT: FORD PUMA ST - A Ford Performance részlege a legkisebb tanítvány felkészítését is komolyan vette. Motorja csak háromhengeres, de 200 lovas, és nagyon jól szól, hozzá betonstabil futóművet és Recaro üléseket adnak Tovább>
  • BMW 430i M SPORT TUDJÁK, MI KELL TESZT: BMW 430i M SPORT - Ma már nem elég elbűvölő sziluettet és csinos fart rajzolni egy prémium sportkupénak. Merésznek kell lenni, főleg az arcberendezésnél. De mögötte legyen: lenyűgöző vezetési élmény, prémium minőség, profi extrák és végtelen testreszabhatóság Tovább>
  • Ford Kuga PHEV A MESTER NYOMÁBAN TESZT: FORD KUGA PHEV - A műfajban legtapasztaltabbtól vették a know-howt, de házon belül gyártják. Lássuk, milyen a Ford kompakt crossovere tölthető hibrid hajtáslánccal! Tovább>
  • Mini Countryman Cooper SE MINI MINDEN TESZT: MINI COUNTRYMAN COOPER SE - MINI, crossover, hibrid, zöld rendszámos: mindent tud, ami manapság menő, ráadásul összkerekes és még stílusos is. Csak így már nem is annyira MINI Tovább>
  • Honda e AZ EMOCIONÁLIS E-AUTÓ TESZT: HONDA E ADVANCE - Hátsókerék-hajtás, briliáns útfekvés, tükrök helyett kamera, monitor áradat és rendkívül egyedi megjelenés. Imádnivaló, viszont a hatótáv-versenyben és ár/értékben sem nyer – bár ez attól is függ, kinek mi az érték. Tovább>
  • Volvo XC60 Recharge T6 TÖBB MINT ELÉG VOLVO XC60 RECHARGE T6 AWD - Két erősebb változat is van a zöld rendszámos Volvo SUV-ből, pedig 340 lóval is nagyon ütős. Bár a mozgása így sem sportos, de óriásit lép, ha kell, ráadásul gyakori töltés mellett alig eszik. De mi a helyzet, ha nem töltögetjük? Tovább>
  • Nissan Leaf e+ VILLANYÁLLAT TESZT: NISSAN LEAF E+ - 350 km-es gyakorlati hatótáv, tágas utastér és csomagtartó, egypedálos vezetés, állami támogatás, tízmillió alatti vételár – ilyeneket hallhatunk a Nissan népszerű villanyautójáról. De azt nem igazán, hogy megy, mint az állat. Pedig… Tovább>
  • BMW 530e xDrive VÉRBELI BMW HIBRID HAJTÁSSAL TESZT: BMW 530E XDRIVE - Egész jól hozza azt, amit egy konnektoros hibridnek kell, de azt sokkal jobban, amit egy 5-ös BMW-től vár az ember. Sportosság, tekintély, vezetési élmény, menő extrák és akár nulla fogyasztás a hétköznapi ingázásra Tovább>
Tags:
, , , ,