fbpx

SZÓLÍTS NYUGODTAN M5-NEK! TESZT: BMW M550D XDRIVE TOURING

BMW M550d touring

SZÓLÍTS NYUGODTAN M5-NEK! TESZT: BMW M550D XDRIVE TOURING

Van az a dízel, amiért egy hathengeres öröm-benzinest is odaadnék. Itt az egyik. Ebben is hat henger van, melyek négy turbón keresztül veszik a levegőt. 400 lovat, 760 Nm-t, 4,6-os gyorsulást és még annyi mindent tud, ráadásul jól is fogyaszt. A hangja pedig…

 

„Most egy BMW M5-öt…” – általában eddig tudtam elmondani a válaszomat arra a kérdésre, hogy épp milyen autót tesztelek. Mert jött a hüledezés, hogy az M5 milyen kemény, mennyire ritka és egyáltalán… Nos, az M5 valóban magával ragadó teremtés, ezzel teljes mértékben egyetértek, úgyhogy hagytam is mindenkit kibontakozni. Aztán mikor újra szóhoz jutottam, elmondtam még egyszer, tagoltabban:

„nem M5-ös, hanem EMM ÖT-ÖTVEN DÉ. És kombi”. Itt rendszerint pár másodperc néma csönd következett. Ez is érthető. Aztán lefutott a program az agyban, és jött a megvilágosodás, valahogy így: „ja, hogy dízel? Aha… Na de 50-es számozással?? Hát, az brutális lehet!”

Az ám! Nem M5-ös, de annyit gyorsul, mint az előző M5. 4,4 másodpercet a szedán, 4,6-ot a mi kombink. Padlót nyomva bennakasztja a levegőt, ha nem számítasz rá. És ez nem csak 100-ig igaz, hanem kettő-ötvenig nagyjából bármikor.

A jól ismert háromliteres, sorhatos dízel okozza mindezt, de ezúttal nem kettő, nem is három, hanem négy turbón át veszi a levegőt, és jelenleg a világ legerősebb hathengeres dízele. Kereken 400 lóerő és 760 Nm lakik benne, utóbbi 2000-től 3000-es fordulatig van talp alatt.

De a csúcsértékek mellett van még néhány említésre méltó tulajdonsága. Az előző, háromturbós változat legkisebb feltöltője helyett itt két kicsi pörög. Ennek köszönhetően egyrészt olyan a motor gázreakciója, ami a dízelek világában ismeretlen, másrészt már 1000-nél is 450 Nm a nyomaték. És ezt érezni is rendesen! Nem úgy a turbólyukat, azt itt ne keresse senki, mert nincs.

Az ördögi erő azonnali, ami előbb a nyolcfokozatú automataváltót gyötri meg, utána pedig a gumikat. Mind a négyet, mert a BMW M550d alatt összkerékhajtás dolgozik. Ennek köszönhetően tapadási veszteség nélkül iramodik meg, még vizes aszfalton is. A ZF váltó is mindig a helyzet magaslatán van, ahogy más BMW-kben is. Tökéletesen tudja, mikor merre kapcsoljon, a váltások elég gyorsak és zökkenőmentesek, ami nagy szó, hiszen borzasztó erővel kell bánnia.

Mindehhez elképesztően jó futóművet, kormányt és hatalmas tárcsákkal ellátott, M Performance fékeket is kapunk. A kasztni ültetett, az M Sport kivitelnél is lejjebb van valamivel. A lengéscsillapítók keménysége állítható, de persze magukat is folyton külön-külön állítgatják az útminőség függvényében. A hab a tortán pedig az, hogy itt nem csak az első, hanem a hátsó kerekeket is fordítja a kormány. A végeredmény bámulatos, úgy kanyarodik a kéttonnás kombi, mint egy sportautó, miközben a rugózási komfortja sem rossz.

És a hangja… Hát, az kérem gyönyörű! Javaslom meghallgatni azoknak, akik nem hiszik el, hogy egy dízel is szólhat jól. Tökéletesen megoldották, hogy csak a kellemes hangszínek jussanak az utastérbe a motortér és a kipufogók felől egyaránt. Ehhez jön még – menetmódtól függően – némi szintetikus kiegészítés is, amit szintén nagyon profin megcsináltak, az összhatás lenyűgöző.

Van még egy ütőlapja a BMW 550d-nek, ez pedig az étvágya. Legyen is, elvégre dízel – mondhatná a felületes szemlélő. Csakhogy ez egy 400 lovas gép, ami ha kell, 4,6 másodperc alatt 100-ra gyorsítja kéttonnás gazdatestét. Szóval akár sokat is ehetne. De nem. Adottságaihoz képest kifejezetten jónak nevezhető a fogyasztása. Hosszú utazásoknál akár 7-8 literrel is elvan, ha szépen használjuk. És mi van, ha nem annyira szépen? Nos, az persze itt is igaz, hogy minél nehezebb a jobb láb, annál csúnyábbak a számok. De 10 literért cserébe már nagyon sok élményt ad, és még ennél kövérebb gázzal se nagyon távolodik el a lélektanilag fontos tízestől. Városban nagyjából 9-11 litert kér, amiről természetesen csak „normálisan vezetős” adatunk van, merthogy lakott területen szóba sem jöhet más.

A helykínálatról, a kényelemről és a felszereltségről is sokat lehetne beszélni, de frappánsabb így: annyit tud, mint egy jól felszerelt 7-es BMW. És az bizony nagyon sok. A legfontosabb különbség az, hogy ez nem arisztokratikus, hanem családias és sportos. Továbbá, nagyobb és könnyebben pakolható a csomagtere (alapállásban 570 liter), és vízszintesbe döntött támlákkal tök jól lehet aludni benne.

Mondjuk valahol Németország egyik puccosabb kempingjében, ahol akkor sem néznek furcsán, ha egy (forintban) 40 milliós BMW-vel gurul be „csövezni” az ember. Nem tudom, van-e ilyen, nem próbáltam, se itthon, se külföldön, de azt tudom, hogy ez az autó lista szerint ennyibe kerül.

Lássuk, mitől! Elsősorban természetesen attól, hogy 5-ös BMW, és abból is egy 400 lovas, automataváltós, összkerekes kivitel. De önmagában ez még nem nyomja 40 millióig az árcédulát, „csak” 27 millióig. Ennyi a BMW M550d alapára, ami a kivételes hajtásláncon túl már eleve sok jóságot magában foglal, de ezeken túl esetünkben további 12 milliónyi opcionális cuccot klikkelgettek össze a konfigurátorban. Mindenkinek jobb, ha ennek most a felét sem sorolom fel, mert akkor nagyon sokáig itt ülnénk, csak azokat, amiket nem lehet említés nélkül hagyni.

Ilyen például a 3D-s nézetet nyújtó parkolókamera, ami jelenleg a legprofibb ábrázolást adja a piacon. Hasonlóan kiemelkedő a lézer világítástechnika, aminek fénye leírhatatlanul jó. Ha már itt tartunk, meg kell említeni az éjjellátót is, ami nagyon menő, de a hasznát nem igazán látom. A két hátsó tévé viszont rengeteget emel az utastér színvonalán. Zseniális az okoskulcs, amiről azonnal indíthatjuk és programozhatjuk az állófűtést ill. hűtést, valamint távirányítós autósdit is játszhatunk életnagyságú, kéttonnás BMW-vel. Páratlan élmény, javaslom kipróbálni!

Profin szól a Bowers & Wilkins hifi, zseniálisak a minden irányban motorosan állítható, masszázsfunkcióval ellátott, fűthető, szellőztethető ülések. A bőrkárpit szép, kellemes tapintású, jó illatú, és mindezt remek megvilágításba helyezi a hatalmas panorámatető. Menő a kormány mögötti digitális műszeregyüttes és a gesztusvezérlés is, bár ez sok esetben azt is parancsnak tekinti, ha csak gesztikulálok a jobb kezemmel. Van még parfümcsomag is, ami kétféle illatot kínál általános „légfrissítésre”, az ajtókat pedig motorok húzzák be, hogy ne kelljen csapkodni őket.

És ezek csak azok a cuccok voltak, amiket nem lehet említés nélkül hagyni…

teszt és fotó: SportVerda

NÉGY TURBÓ! BMW M550d – SportVerda

  • BMW X5 50e 500 LOVAS X5-ÖS TESZT: BMW X5 50e - Ha X5-ös BMW, akkor háromliteres dízel, ez nem is olyan régen még egyértelműen adta magát. De ma már a tölthető hibrid adja, az pedig itt kishíján 500 lóerős – és szintén sorhatos, de benzines Tovább>
  • CarGarantie 20 éve A CarGarantie 20 éve van jelen Magyarországon - A CarGarantie, a járműgarancia- és javításiköltség-biztosítások egyik vezető európai szolgáltatója idén ünnepli a magyarországi indulásának 20. évfordulóját. A vállalat két évtizede a magyar autószalonok és -importőrök megbízható partnere, és fontos szereplővé vált az iparágban. Tovább>
  • Peugeot 508 GT KI A LEGSZEBB? TESZT: PEUGEOT 508 GT PHEV - Felvarrták a Peugeot legsármosabb modelljének ráncait. A kérdés az, hogy jobb lett-e az eredmény, illetve az is, hogy egyáltalán voltak-e rajta ráncok Tovább>
  • KIA EV6 GT A LEGERŐSEBB KIA TESZT: KIA EV6 GT - A dél-koreai márka legizmosabb modellje történetesen egy villanyautó. 585 ló erejével rúg és 3,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra. Tovább>
  • DS 7 E-Tense 300 NEM A 300 LÓ SZÁMÍT TESZT: DS 7 E-TENSE 4x4 300 - Megújult a franciák prémium SUV-je, és az eddigi 300 helyett immár 360 lóerős a csúcsmodell, de itt nem a ménes a lényeg, hanem a komfort, a dizájn és a kifinomultság Tovább>
  • BMW Z4 30i BMW ESSZENCIA TESZT: BMW Z4 30I - Négyhengeres motorral is nagy élmény a bajorok roadstere, és mindent megad ahhoz, hogy remekül érezze magát a vezető – ráadásul nem is olyan drágán, mint gondolnánk… Tovább>
  • VW ID Buzz A 21. SZÁZADI HIPPIBUSZ TESZT: VW ID. BUZZ - Az utóbbi évek legmerészebb húzása a VW-től: múltidéző, kultikus, cuki, trendi, feltűnő, elektromos, ötszemélyes és drága… - kipróbáltuk az ID. Buzzt Tovább>
  • féhér Mazda6 HIÁNYOZNI FOG TESZT: MAZDA6 SPORTKOMBI - A sokat látott 6-os utolsó példányait árulják a Mazda márkakereskedések, az idei évtől ugyanis nem gyártanak többet belőle. Búcsúként a jubileumi kiadással utaztunk egy nagyot Tovább>
  • zöld Alfa Romeo Tonale ILYEN EGY DÖGÖS SUV TESZT: ALFA ROMEO TONALE - A Tonale az olasz márka első modellje, amely konnektoros hibridként is elérhető. Kipróbáltuk, és összehasonlításképpen egy lágy hibrid változatot is tettünk mellé Tovább>
  • Jeep Wrangler A “DZSIP” TESZT: JEEP WRANGLER 4XE - Jeep, köznevesülve dzsip, amely lexikon szerint „erős motorral felszerelt kis terepjáró gépkocsi”. Levehető tető és ajtók, előre dönthető szélvédő, és zavartalan csapatás úttalan utakon Tovább>
Tags:
, , , ,