
ILYEN IS VAN. MÉG… TESZT: BMW 220D COUPÉ
Egy „rendes” BMW, egy igazán dögös kis kupé hátsókerék-hajtással, akár sorhatos benzinessel és 374 lóerővel. De mi négyhengeres dízelmotorral próbáltuk ki, – BMW 220d coupé teszt.
EZ NEM ELSŐKEREKES
Több éve már, hogy a BMW fronthajtású modellekkel riogatja a márka régi hódolóit. Az 1-es BMW-ben láthattuk is, milyen az eredmény, de egyáltalán nem olyan rémes, mint ahogy azt az ortodox BMW-hívők gondolták. Egyébként már jóval korábban, a 2-es sorozatban is megvetette a lábát az elsőkerekesség. De az nem volt annyira érdekes, hiszen akkor még csak egyterűekről volt szó 2-es számozással (Active Tourer és Gran Tourer). Azok pedig eleve szálkának számítanának az BMW rajongók szemében, függetlenül attól, hogy hol kaparnak (egyébként meg van belőlük összkerekes is).
HÁTUL HAJT
Jó pár éve azonban bekerült a 2-es sorozatba egy sokkal érdekesebb modell is. Ez kifejezetten azoknak szól, akik ragaszkodnak a márka régi értékeihez. Egy „rendes” BMW, melynek immár a második generációja is megszületett. Egy igazán dögös kis kupé hátsókerék-hajtással, akár sorhatos benzinessel és 374 lóerővel. Sőt összkerékkel is van ugyanez (M240i xDrive), a hab a tortán pedig a 460 lovas M2-es.
DÍZEL IS VAN
De létezik 2-es BMW négyhengeres dízelmotorral is, a 220d, ilyen volt a tesztautónk is. És erre már megint húzza egy kicsit a száját a BMW-S társadalom. Illetve csak az egyik fele, de számukra ott vannak a benzinesek – és az igazat megvallva, én is inkább azok közül választanék. Ideális lenne mondjuk a 230i vagy a 220i, mindkettő kétliteres, a 20i nagyon megy, a 30i nagyon-nagyon. És van még tovább is, amint azt pár sorral fentebb említettem.
De ha valakit mindez nem hozna lázba, és még egy ilyen sportos kis dögbe is jobban szeretne egy négyhengeres dízelt, akkor olyat is kérhet. Amely – attól eltekintve, hogy a hangja egyáltalán nem szórakoztató – remek motor ebbe az autóba (is). És a hangját tényleg alig hallani, legalábbis annak igazán csúnya komponenseit nagyon ügyesen kizárták a hallható tartományból.
MEGY
Ahogy más modellekben, itt is 190 lóerőt és 400 Nm-t tud, amely itt nagyon mutatós menetteljesítményeket biztosít. 6,9 másodperc alatt löki 100-ra kis 2-es Coupét, és akár 237 km/órával is képes repíteni a német Autobahnon. De mindennek nem sok értelme lenne, ha nem tudna valami nagyon szép fogyasztást is produkálni mellé a dízelmotor. Mert ereje ugyebár a benzineseknek is van, ráadásul a kétliteresek még egész jól is fogyasztanak, tehát a 220d-nek még annál is jobban kell, hogy bizonyítsa a létjogosultságát.
SZÓVAL MENNYIT ESZIK?
Nos, óvatosan vezetve 5 litert, normálisan hajtva alulról súrolja a 6 litert az átlag. De még a gázpedálon ugrálós stílusban sem távolodik el a 7 litertől. A másik véglet egészen parádés: tisztán országúti közlekedésnél a 4,3-4,5 liter is reális lehet, autópályán pedig nagyjából 5 litert kér a szabályos 130-nál. Szóval a küldetés teljesítve, kenterbe veri benzines testvéreit, fogyasztásban ők ilyet nem tudnak.
MINT A NAGYOK
A kormány mögött ülve egyáltalán nem tűnik fel, hogy ez egy relatíve kis méretű kupé. Mert az eleje pont akkora, mint egy 3-as BMW-é – és tényleg pont akkora, mert a motorterük koppanásig ugyanolyan Csak akkor tudatosul bennünk, hogy rövid a kasztni, ha hátranézünk. És minden ilyen alkalommal konstatáljuk azt is, hogy milyen kellemetlen lehet ott hátul görbülni azokon a kagylósított üléseken… – legalábbis felnőtteknek.
NÉGYSZEMÉLYES
Mert gyerekek jól elférnek, de ők is csak addig, amíg tényleg gyerek méretűek, azaz a testmagasságuk 160 alatt van. És akkor is maximum ketten, mert a 2-es BMW hátsó ülésein csak ennyien utazhatnak. Nem csak azért, mert szűkös lenne hárman, hanem mert forgalmi szerint is négyszemélyes az autó. A csomagtér a hivatalos adat szerint nagyobb (390 liter), mint amilyennek tűnik. Ránézésre egyértelműen pici, de pakolásnál kiderül, hogy elég sok mindent elnyel. Még bővíteni is lehet üléstámla-döntéssel, a szűk nyílás és a magas perem viszont kedvezőtlen adottság.
ÉLMÉNY
Na de ez egy sportkupé, nem illik a praktikumot számon kérni rajta. A vezetési élményt annál inkább, és abban aztán nincs is hiba! Nagyon alacsonyan ülünk, szinte már lent érezzük magunkat az aszfalton. Az autó eleje tőlünk messze kanyarodik, a hátulja pedig egész közelről tol. Mint a sportautókban. Alacsonyan van a súlypont, az első-hátsó tengelyek közötti súlyeloszlás pedig közel van az „igazságoshoz”. A kormány közvetlen és átkozottul jó fogású.
M CSOMAGGAL SOKKAL DÖGÖSEBB
Az M-es ülések is bitang jól formázottak, és ahogy már megszokhattuk, minden porcikájuk állítható, még az oldaltámaszok is, ráadásul motorosan. Egyedül az ülőlap toldatot kell kézzel mozgatni. Szintén az M csomaggal jött a keményebbre hangolt, enyhén ültetett futómű, ami brutális kanyarstabilitást biztosít a 2-es BMW-nek. És persze rázósabbá is teszi a rugózását, de nem vészes. Nagyobb BMW-k menetkomfortjának többet árt az M futómű, azokhoz képest ez egy kifejezetten jó kompromisszum a sportos és a kényelmes hangolás között. Az M-es csomag kívülről is meglátszik az autón, más formájú lökhárítók, öblösebb levegőbeömlők, küszöbtoldat, szolid légterelők elől, hátul.
EHHEZ NINCS MANUÁLIS VÁLTÓ
A váltó csak automata lehet, a szokásos, nyolcgangos ZF egység. És ami szintén szokásos: piszok jól teszi a dolgát, és azért sem haragszik meg, ha olykor belepofázunk a programjába a kormány mögötti váltófülekkel. Időnként kell, mert például egy egészen rövid, intenzív gyorsítást követően ő sem tudja kiolvasni a gondolatainkból, hogy eddig tartott a kövér gáz, aztán megint nyugi van egy darabig. Ilyenkor érdemes meghúzni a jobb fülét, amire felkapcsol egyet, pár másodperccel később pedig magától visszaáll automata üzemmódba.
BELÜL IS HAMISÍTATLAN BMW
Odabent minden csupa BMW: logikus elrendezés, letisztult formák, tetszetős dizájn, minőségi anyaghasználat. A kormány mögötti kijelzőt már sok más BMW-ben láthattuk. Ugyanaz, mint a több számmal nagyobb modellekben, ahogy a középső érintő-kijelző is. Szerencsére még egyikük sem a márka legújabb találmánya. Szerintem ezek szebbek, és a kormány mögötti jóval több információt közöl, mint az új verzió. És még fontosabb, hogy itt még kapunk iDrive-ot. A 2-es Active Tourerben például már nincs, és az őrületbe kergetett, mert folyton ahhoz nyúltam volna. A megszokás hatalom, főleg, ha jó dologról van szó, és az iDrive bizony jó! Már csak azt nem értem, miért vették el…
Ő IS JÓL VEZET
Vezetéstámogatókat viszont adnak bőven, ráadásul jókat. Ügyes szenzoraik vannak, és ügyes emberek programozták a működésüket. Így aztán nem tévednek folyton és nem idegeskednek. Így pedig nem is idegesítenek, hanem egészen tűrhetően próbálnak segíteni normál körülmények között is, nem csak vészhelyzetben.
A 2-es BMW ára 13,2 millióról indul (218i). A mi 220d néven futó kétliteres, automata dízelünk 15,1 millióról startol, az itt látható kivitelben pedig súrolja a 20 milliót.
teszt és fotó: BG, SportVerda
A LEGSZEBB PEUGEOT TESZT: PEUGEOT 508 SW PSE - Olyan ütősen néz ki, mint a pimpelt fehér Peugeot a Taxiban, de ez szép is, és tényleg gyors, nem csak úgy néz ki. Ráadásul konnektoros hibrid, sőt, még és összkerekes is Tovább>
SUV-K ZÖLD RENDSZÁMMAL TESZT: KIA SPORTAGE PHEV & FORD KUGA PHEV - Kipróbáltuk Európa legkelendőbb konnektoros hibrid szabadidőautóját, a Ford Kugát, és mellé tettük az egyik legmerészebb dizájnnal hódító kompakt SUV-t, a Kia Sportage-et – ezt is PHEV változatban Tovább>
EGY SZÉP KOMBIT? TESZT: PEUGEOT 308 SW & FORD FOCUS ACTIVE - Miközben tombol a SUV mánia, a „hagyományos” fazonok sem mennek ki a divatból. Például szebbnél szebb kombik születnek, ezúttal kettőt is hoztunk Tovább>
HERR SIKERES TESZT: MERCEDES-BENZ GLC 220D 4MATIC - A Mercedes legnagyobb darabszámban eladott modellje 2022-ben egy SUV volt: a neve GLC. Tavaly jött is belőle új modell, mi pedig kipróbáltuk – dízel motorral Tovább>
A HIBRIDTŐL AZ ELEKTROMOSIG TESZT: KIA NIRO - A Kia Niro öntöltős hibrid, plug-in hibrid és elektromos hajtáslánccal is elérhető. Mindhármat kipróbáltuk Tovább>
A LEGERŐSEBB MAZDA TESZT: MAZDA CX-60 PHEV - Van belőle sorhatos dízel is, de először a plug-in hibrid – és egyben a legerősebb – hajtáslánccal érkezett hozzánk a Mazda legnagyobb SUV-je Tovább>
KOMFORTRA HEGYEZVE TESZT: CITROEN C5 X 1.2 - Kicsit kombi, kicsit ferdehátú, elég különleges megjelenésű és feltűnően kényelmes. Nagy Citroen kis motorral és automataváltóval – kipróbáltuk a C5 X-et Tovább>
A MENŐ VILLANYAUTÓ TESZT: CUPRA BORN - Ilyen a VW ID.3, ha sportos kasztnit húznak rá. Sportos és csábító, de a vezetési élmény nem olyan izgalmas, mint az öltözék. Tovább>
KIS TURBÓ, PLUSZ VILLANY TESZT: VW MULTIVAN E-HYBRID - Itt tart ma az egykor oly nagy sikert arató hippibuszból lett Multivan. És ez a komoly vonal, a hóbortosságra ott az ID.Buzz. Megnéztük, mit tud a hibrid hajtáslánc ebben a nagy testben Tovább>
A SSANGYONG ÓRIÁSAI TESZT: REXTON & MUSSO GRAND - Formatervük immár az európai szem számára is tetszetős, és belül is kellemes meglepetéseket tartogatnak, nem beszélve a felszereltségről Tovább>