fbpx

VESZÉLYES AZ 5-ÖSRE TESZT: BMW 320d xDrive

BMW 320D

VESZÉLYES AZ 5-ÖSRE TESZT: BMW 320d xDrive

A vezetőnek élményt, az utasoknak kényelmet, a szemlélőknek szívdöglesztő megjelenést ad az új 3-as BMW. Ahogy eddig is, csak most sokkal profibban. Akkorát szól ma a 3-as, mint nemrég az 5-ös, és már a kétliteres dízellel is piszkosul megy, miközben a fogyasztása is kedvező – csak az ára nem

Mennyit gyorsul 100-ra egy középkategóriás szedán, kétezres dízellel? Szerintem a legtöbben 8-9 másodpercre saccolnának, és jó is lenne a tipp. De nem a BMW-nél, mert ott ez ma 6,8 szekundum. Ennyi idő alatt tudja a nulla-százat a BMW 320d xDrive. Kicsit bővebben, a 190 lovas, 400 Nm nyomatékú, kétliteres dízelmotorral, összkerékkel és nyolcfokozatú automatával szerelt változat. Ez csak a 20d, de van még 30d, 30i, 30e meg 40i is az étlapon, és – értelemszerűen – mindegyik gyorsabb.

Hát igen, a 3-as széria mindig is azt a vonalat képviselte a BMW-nél, amelynél legalább annyira fontos volt a vezetési élmény és a kisportolt külső, mint a mindennapi használhatóság. És nincs ez másképpen ma sem. Persze, a vezető öröméhez nem csak a gyorsulás kell, hanem még jó pár tulajdonság. Olyasmik, amiket rendszerint nem könnyű összeegyeztetni azzal, amit kényelmes utazóautónak tartunk. Ilyen például az első és hátsó tengelyek közötti 50-50% arányú súlyelosztás és az alacsony tömegközéppont.

A 3-as BMW pedig tudja is ezeket, de az igazi kunszt az, hogy ezzel együtt komfortosan utazhat benne négy nagyobb termetű felnőtt. Öt csupán azért nem, amiért a nagyobb limuzinokban sem: nem is szándékoztak foglalkozni az ötödikkel. A csomagoknak is van hely a 480 literes kufferben, csak a pakolás kíván erős derekat és hasizmot, mivel szűk a nyílás, a tér pedig alacsony és hosszú – ahogy általában a szedánoknál. A támlák 40-20-40 arányú dönthetősége viszont ritka ebben a kategóriában.

Visszakanyarodva egy pillanatra a sportos vezetéshez: kell még ahhoz egy feszesre hangolt futómű is. A kényelemhez pedig pont a lágy rugózás lenne jó, de az meg billegős kasztnival jár. Érezzük az ellentmondást, nem lehet mindkét elvárásnak maradéktalanul eleget tenni. A kettő között kell valahol kompromisszumot találni, és a 3-as BMW-nél ez mindig a skála sportos végpontjához volt közelebb. Most is így van.

Pedig éltek az autóipar modern vívmányával, a változó keménységű lengéscsillapítókkal (feláras opció), amelyek alkalmazkodnak az útminőséghez és az autó terheléséhez is. Komoly sikerrel – tegyük hozzá –, de a hazai utakon ez nekem még így is inkább a keményebb vonalat képviseli. A kiválasztott menetmód részeként a futómű alapbeállítása is változik, de minden szempontból a COMFORT a legjobb, ami egyben az alapértelmezett.

A futómű ebben is bolondbiztos, pláne az összkerékhajtással és ekkora gumikkal. A SPORT-ra nem igazán van szükség, főleg arra nem, hogy a váltó pörgetősebb stílusra álljon át – pedig a SPORT-ban ez is megtörténik. Mert a kétezres dízelnek egy esetben van igazán csúnya, 20 milliós autóba nem illő hangja: ha pörög. A fordulat viszont csak a teljesítményhez kell igazán, ennek a motornak pedig sokkal értékesebb a nyomatéka, amiből lentebb lelhető fel igazán nagy mennyiség. 1750-es fordulattól 2500-ig terül el nyomatékgörbe 400 Nm-es fennsíkja, de már 1400 körül is van mit a tejbe aprítani.

A nyolcfokozatú automataváltó tökéletesen tudja is, milyen tartományban van értelme használni a motort. Bámulatos produkciót nyújt, ahogy a többi BMW-ben is. ECO PRO módban is nagyon szeretem, olyankor a lehető leghamarabb elváltogatja a fokozatokat, gázelvételre vitorlázik, és jól használja a motorféket is. A kormány pontos és kellemesen vastag markolatú, ráadásul az xDrive-nak köszönhetően normális visszaforgatási erőt is érezni rajta, mivel az első kerekeken is van hajtás. Dicséretes, hogy a váltófülek a kormánnyal együtt mozognak, és a kapcsolási reakció is igen jó. Nagyon jó vezetni az új 3-ast, ehhez kétség nem férhet.

Az igazi nagyautós hangulatot pedig az átlag feletti minőségérzetnek köszönhetjük, aminek a tökéletes zajszigetelés és a döbbenetesen masszívra megépített belső adja az alapját. Azon túl persze, hogy az anyagok is gyönyörűek és kellemes tapintásúak, minden ugyanolyan kifinomult, mint egy 5-ös BMW-ben. Nagyra értékelem továbbá, hogy a klímakezelő gombok kint maradtak a középkonzolon, és nem kerültek be a nagy központi kijelző menüjébe. Illetve az egyik legfontosabb mégis: a klíma ki/bekapcsolás. A „MENU A/C” gombbal elő kell csalnunk a klíma menüt, majd onnan aktiválhatjuk illetve lőhetjük ki. Kár érte…

Gyönyörű a kormány mögötti műszeregyüttes, aminek színvilága és részben a tartalma is menetmódtól függően változik, de komolyabb testreszabási lehetőségünk nincs. Nekem nem is igazán hiányzik, de másnak lehet, hogy igen. Ha már úgyis digitális az egész, kár volt kihagyni ezt a ziccert. Cserébe viszont a head-up display-re rengeteg infót pakolhatunk ki, és a központi kijelzőn is temérdek adat megjeleníthető, köztük például a fogyasztás-grafikonok.

Apropó, fogyasztás: nálam különösebb igyekezet nélkül lett 7,1 liter, átlagban. Az nagyon szép adat egy 4,7 méteres, összkerekes szedántól, ami 6,9 másodperc alatt csipkedi magát 100-ra, és 240 a vége. Bizonyára az is hozott a konyhára egy decit, hogy elődjénél fél mázsával könnyebb az új 3-as, egy másik decit pedig az, hogy a start-stop elektronika serényen állítgatta le a motort. Utóbbival viszont nem sikerült barátságot kötnöm: ha nem akartam, hogy újraindítsa a motort a fékút végén, akkor olyan bólintással kellett megállnom, mint az amatőrök… Sokkal jobban is tudják ezt csinálni a BMW-nél.

A 3D-s kamerarendszert viszont senki nem csinálja jobban, minden prémium márkának a BMW-ről kéne példát venni. Tessék megnézni a képeket, magukért beszélnek. És beszél az autó is, jólnevelten visszakérdez, ha nem érti a hangvezérlésnél megadott parancsot vagy nem tudja azonosítani például a telefonkönyvből hívni kívánt nevet. De addig nem is fog ez jól sikerülni, amíg nem tanul meg magyarul, és magától ugye nem fog, annyira azért még nem intelligens. Nagyon kellene a szoftverfejlesztés, persze nem csak a BMW-nek.

Az ülések kényelme kifogástalan, miként a zajszigetelés is (kétrétegű üvegezés). A központi kijelző megújult menürendszere tök jó, de nekem jobban tetszett az előző. Az iDrive viszont ugyanolyan spéci cucc, mint eddig, és a harman/kardon zene igényes. Nagyjából olyan komfortos a mostani 3-as BMW-ben utazni, mint az előző generációs 5-ösben, a bal egyen pedig emellett még kimondottan élvezetes is. Még úgy is, hogy a motorhanggal itt nem lehet hatni az érzelmekre. Illetve lehet, csak nem a jó irányba.

A felszereltségnél kínálkozó opciókat elnézegetve megint egy-két kategóriával feljebb érzi magát az ember. Elképesztő választékból ikszelgethet a 3-as BMW vásárlója, nem húznám az időt a felsorolással, aki nem hiszi, járjon utána. De megint ki kell emelnem a lézerfényt, amely bámulatos produkciót nyújt. És hogy mi van az anyagiakkal? Nos, ahogy német prémiumautóhoz illik: csípősek az árak. És persze az alapár is olyan, mint a karácsonyfából a fenyőfáé: az tényleg csak az alap. Ha fel is akarjuk díszíteni – anélkül meg minek az egész –, az jelentősen megemeli az összköltséget.

Jöjjenek a számok: a 3-as BMW 11,6 millióról indul (320i), a mi BMW 320d xDrive-unk alapára 13 millió, a tesztelt konfiguráció pedig nagyjából 21 millióra jön ki. Komoly a felár, de sokat is kapunk érte. Nagyon sokat. Körülbelül így van ez más márkáknál is, amelyek konkurenciának tekinthetők. A korábban tesztelt Mercedes C220d pont ilyen, ami nagyon hasonló konfigurációval, kombiként 22 millió volt.

teszt és fotó: BG

  • ds 7 ÚJ FIÚ AZ ELITBEN TESZT: DS 7 CROSSBACK BLUEHDI 180 - Nem kis feladat elé állítják a DS első önálló modelljét: egyenesen a nagyméretű, prémium SUV-k közé küldik harcba. És úgy tűnik, hogy meg is oldja, igaz, ebben a ligában csak az itt tesztelt kivitelben van esélye a sikerre Tovább>
  • Peugeot 508 GT Line ERŐS VÁLTÁS TESZT: PEUGEOT 508 2.0 BLUEHDI - Formatervben sokkal vagányabb és feltűnőbb lett elődjénél, izgalmas a belső dizájn, és a kivitelezés is igényes. A kiemelkedő helykínálat és a praktikum nem az erőssége, de az nem is a szedánok feladata, hanem a tömpe orrú SUV-oké, az érzéki csábítás pedig megmarad szép autóknak. Tovább>
  • BMW 320D VESZÉLYES AZ 5-ÖSRE TESZT: BMW 320d xDrive - A vezetőnek élményt, az utasoknak kényelmet, a szemlélőknek szívdöglesztő megjelenést ad az új 3-as BMW. Ahogy eddig is, csak most sokkal profibban. Akkorát szól ma a 3-as, mint nemrég az 5-ös, és már a kétliteres dízellel is piszkosul megy, miközben a fogyasztása is kedvező –… Tovább>
  • Mazda3 G122 JÓ, CSAK A RÉGI LEGYORSULJA TESZT: MAZDA3 G122 - Formatervben sikerült felülmúlni az elődöt, vezetési élményben viszont inkább szinten tartásról beszélnék. Már nem gyorsul parádésan az alapmotorral, és a futómű is változott, de a bal egyen ülve így is van mitől mosolyogni – na meg a benzinkúton is… Tovább>
  • Volvo S60 T5 A SZIMPATIKUS DRÁGA AUTÓ TESZT: VOLVO S60 T5 R-DESIGN - 6,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra, mégsem olyan izgalmas, mint egy régi S60 T5-ös. Viszont sokkal jobb és nagyobb is, öltözéke pedig kifinomultságra és profizmusra vall: kevélység nélkül feltűnő és gyönyörű. Jó, de biztos ez is van vagy 20 millió – gondolnád jogosan, de… Tovább>
  • Ford Focus Vignale A SPORTOS VAGY A PUCCOS? TESZT: FORD FOCUS ST-LINE ÉS VIGNALE - Nem vitás, hogy a Focus egyik legerősebb ütőlapja továbbra is az átlag feletti vezetési élmény. Az ST-Line csomag rátesz erre még egy lapáttal, itt még az 1,5-ös dízellel is mosolygós a bal egy. Hát még milyen vidám lenne a kétliteressel, ami a kombi Vignale-ban bizonyította… Tovább>
  • Mini Clubman Cooper S 200 LÓ HAT AJTÓVAL TESZT: MINI CLUBMAN COOPER S - Kétliteres turbómotorral próbáltuk ki a legfurcsább Minit. Helykínálata alapján családi autónak is jó, miközben vezetni sem hétköznapi élmény, de még jobb lenne manuális váltóval. Ráadásul úgy közel 700 ezerrel csökkenne a 14,2 milliós végösszeg… Tovább>
  • Honda CR-V A HIBRID VAGY A KIS TURBÓS? TESZT: HONDA CR-V - Ez a két alternatíva kínálkozik, dízellel ugyanis nem gyártják az ötödik generációs CR-V-t. Vajon fogyasztásban felveszi a versenyt a hibrid a dízellel? És ez is béget, mint a többi? Na és az 1,5-ös turbó itt is olyan szerethető, mint a Civic-ben? Tovább>
  • Mercedes-Benz A200 BELSEJÉVEL CSÁBÍT TESZT: MERCEDES-BENZ A200 7G-DCT - Óriási kijelzők gyönyörű grafikával, fejlett hangvezérlés, szép hangulatvilágítás, csodás formák, igényes anyagok és rengeteg extra. Sok vevőt meg lehet ezzel nyerni manapság. De nyerő az automataváltó is? Na és milyen motort bújtatnak manapság a 200-as jelzés mögé? Tovább>
  • Nissan Leaf HOGY VAN EZ AZ EGYPEDÁLOS VEZETÉS? TESZT: NISSAN LEAF 40 KWH - Kényelmes, könnyen megszokható, vagy idegesítő? Egyáltalán egy pedál van benne vagy kettő? Amúgy mennyit megy el egy töltéssel? És elég nagy? Elmondjuk… Tovább>