
AKINEK A PORSCHE NEM ELÉG… BMW i8 Roadster teszt
Akinek a Porsche nem elég menő, az vegyen i8-at! Ahol pedig van ilyen célra 47 millió, ott van 52 is, nagyjából annyiról indul a nyitott változat. – BMW i8 Roadster teszt
MIÉRT VESZ VALAKI i8-AT 56 MILLIÓÉRT?
A vezetési élmény miatt? Vagy inkább menőségből? Mert az üzlettársak is puccos kocsival járnak, és tartaná velük a lépést? Illetve nem tartaná, hanem akkor már rájuk licitálna? Ez a valószínűbb… Na de miben? Mert ha vezetési élményben mérjük a dolgokat, akkor abból…
VAN JOBB, HÁZON BELÜL IS
Például egy BMW M4. Azt jóval kevesebbért haza lehet vinni, Z4-ből meg akár kettőt is. De az elbűvölő 8-as Coupé, sőt, a Cabrio is játszik ennyiért. Ahhoz V8 jár 530 lóerővel – csak szólok. Biztos szórakoztató. Ahogy az M5-ös is, amiben ugyanez a V8-as dolgozik 600 lóerővel, és listaáron 16 millióval olcsóbb, mint a mi i8 Roadsterünk. Hoppá, annyiból pont lehet venni egy V8-as Mustangot – ha már itt tartunk. Egy biztos, bestialitásban, vezetési- és hangélményben mind az i8 fölött állnak.
DE EGYIK SEM OLYAN MENŐ!
Ez itt a kulcsmondat! Meg persze egyik sem hibrid, szemben a BMW i8-cal. Na, ez viszont nem a kulcsmondat. Akkor sem, ha hálózatról tölthető, elmegy 45 km-t tisztán elektromosan (hivatalosan 55-öt), így még a zöld rendszám viselésére is jogosult. Mert mindez nagyon jó és fancy, de nem ebben a ligában. Aki ilyen autót vesz, az nem arra vágyik, hogy néma csöndben lopakodjon. Nem hatja meg a 7 literes átlagfogyasztás sem (pedig tényleg annyi!), és az ingyen parkolás sem mozdítja ki a komfortzónájából. Ezek nem igazán számítanak. Az már sokkal inkább, hogy a BMW i8-at egy Porsche 911 kormánya mögül is megbámulják! Így, roadsterként pedig még jobban – pláne ebben a színben.
NÉHÁNY VÉLEMÉNY AZ UTCÁRÓL
„Anya, nézd, versenyautó” – hívja fel édesanyja figyelmét a szokatlan látványra egy óvodás kisfiú. „Alig bírtam utánad menni” – üvölti át a speed motoros a bukósisak alól. „Maguk aztán nem éheznek” – állapítja meg a 60-as melós egy kisteherautó kormánya mögül. „Hű, de hangos, mekkora motor van benne?” – humorizál a kigyúrt városi terepjárós (aki egyébként azt hiszi, hogy ez villanyautó). És még hosszan sorolhatnám…
Kortól és nemtől függetlenül mindenkit megérint a nyitott i8. Elképesztően látványos formaelemeket mutat, akárhonnan nézzük, de a legnagyobb meglepetés álló helyzetben éri a nézelődőket, amikor nyílik az ajtaja: felfelé, mint egy Lamborghinié!
4,6 MÁSODPERC
És bár a BMW i8 nem annyira kemény, mint az említett olasz csődör, így is nagyot lép. Nagyon nagyot! 4,6 másodpercbe telik a nulla-száz, és fölötte is durván húz. OK, ha nincs kellő töltöttség az aksiban, akkor egy kicsit szolidabban, de ez a gyakorlatban nem feltűnő. És becsületére váljék, hogy amint van lehetősége (értsd: nem padlógázon megyünk), elég szaporán tölti az aksit a benzinmotorból, hogy minél hamarabb rendelkezésre álljon a maximális erő.
374 LÓERŐ
Ennyi a hibrid hajtásrendszer összteljesítménye. Ebből 143 lóerőt a villanymotor szolgáltat, ami az autó elejében lakik, és az első kerekeket hajtja. Nyomatéka 250 Nm, mely állandó és azonnali, ennek köszönhetően abban a pillanatban mozdul az autó, ahogy megbillentem a gázpedált. Az erő nagyobbik része azonban az ülések mögött van, ahonnan 231 ló és 320 Nm megy a hátsó kerekekre. Mégpedig egy ezerötös, háromhengeres turbómotorból. Három henger?? Az bizony a hanghatás terén aggályokat vet fel. Mert egy ilyen masina általában nem szól jól. Annyira semmiképpen nem, amennyire egy sportautó karaktere megköveteli.
MÁRPEDIG „EGY JÓ HANG ARANYAT ÉR”
ahogy azt a Generál slágere óta tudjuk. Így aztán a BMW i8-at sem hagyhatták tekintélyes hang nélkül, és mivel a sajátja nem az, hát csináltak neki műhangot. A fejtámlák mögötti hangszórókból szól, és meg kell hagyni, kifejezetten jól sikerült! Sőt, itt nem csak a bennülőknek, hanem a külső közönségnek is jut a szintetikusból. Az egyik kipufogóból a háromhengeres szól, a másikon pedig egy hangszóró ad hozzá még hármat. Kívülről hallgatva nem tudom milyen az összhatás, de belül egészen hihető a hathengeres előadás. Tök jó, azzal együtt persze, hogy mondjuk egy V8-as gargalizálásnak a közelébe se ér.
SOKAN VILLANYAUTÓNAK HISZIK
„Ebben az a legkülönlegesebb, hogy sportautó és elektromos is egyben. Illetve hibrid” – mondja a nyolcéves lányom. Nagyon helyesen. Ő tudja, hogy hibrid, ellentétben jó pár érdeklődővel, akik konkrétan villanyautónak hiszik. Például: „ezzel a Tesla ellen mennek, ugye?”, vagy „ez villanyautó, ugye?”, vagy „meddig bír elmenni egy töltéssel?” Bármeddig, mert még egyszer mondom, ez NEM villanyautó, hanem plug-in hibrid.
TÖLTHETŐ HIBRID
A benzinmotor csak kövér gázadásra indul be, amíg van elég töltés az aksiban. Előszeretettel használja magában a villanymotort a BMW i8 központi agya, ami dugóban araszolva teljesen ésszerűnek is tűnik, de 100-zal suhanva már nem annyira. Ez az alapbeállítás, de nem feltétlenül kell ezt elfogadni. Sport módba kapcsolva állandóan jár a benzines, és közben tölti is az akkumulátort, ráadásul elég gyorsan, miközben a fogyasztása még így sem sok. Ennek nagyjából az ellenkezője az eDRIVE mód, melyben a rendszer addig használja a villanymotort, ameddig csak engedi az aksi töltöttsége. Az akkumulátor konnektorból is tölthető, de alapból csak a sima fali kettőhúszból (ami valójában 230), gyorstöltő kábel csak az otthonra kiépíthető Wallboxhoz jár.
SZÉLES A MOSOLY
Van tehát parádé kifelé, erő és morcos akusztika befelé. Kell még egy sportos futómű, egy pontos és közvetlen kormány meg egy jó fék a vezető öröméhez – és ez is adott. A súlypont alacsony, az első-hátsó tengelyek közötti eloszlás egyenletes, az útfekvés kitűnő. A gumik ránézésre keskenynek tűnnek, de a gyakorlatban elegendőnek bizonyult a tapadásuk. A benzinmotorhoz kapcsolt hatfokozatú automataváltó tökéletes, a kézi kapcsolgatás is jó móka, amit természetesen a kormány mögötti váltófülekkel is intézhetünk. A lézertechnológiás fényszórók itt is bámulatosan teljesítenek. A fénykéve alakját folyton változtatni tudja a rendszer, így a többiek vakítása nélkül is nagyon messzire látunk vele. A vászontető mozgatása gyors és látványos, az erre szolgáló gombot viszont érthetetlenül hülye helyre tették.
KÉTSZEMÉLYES
A zárt i8-cal ellentétben ebben nincsenek hátsó ülések. Talán jobb is így, szűk helykínálatuk okán azok úgysem jók semmire, itt viszont öblös tároló üregek kerültek a helyükre. Kellenek is, mert a csomagtartó (a motor mögött, hátul) csak 88 literes, de a belső polcokhoz nem ártana valami rögzítő alkalmatosság.
KÍVÜL UFO, BELÜL NEM
A belsőépítészet a külsőhöz képest nem nagy szám. Kábé egy jól felszerelt 3-as BMW színvonalát hozza minőségben, ergonómiában és a kütyük szintjén, ami tökéletes, de valami különlegesebbre számítottam 56 millióért (ennyi volt a konkrét konfiguráció listaára).
MINISZOKNYÁBAN NE!
Végül egy jó tanács azoknak, akik először ülnek majd BMW i8-ba. Az üléspozíció rendkívül alacsonyan van, lentebb, mint a küszöbök. Ezek pedig olyan szélesek, mint egy póniló háta, így óriási terpesszel lehet csak átlépni rajtuk, mindezt gyakorlatilag guggolva kell végigcsinálni. Tehát itt nem ajánlott a miniszoknya viselése a hölgyeknek (és az uraknak sem), hiszen abban pont akkor nem tudják majd megőrizni a méltóságukat, amikor mindenki odanéz. Másképp fogalmazva: ha beszállásnál nem is villan ki a bugyi, kiszállásnál egészen biztos.
teszt és fotó: SportVerda
BMW i8 teszt 30 milliós laposkúszás – SportVerda
AMTS 2023 Képek: Automobil és Tuning Show - AutoMobil és Tuning Show 2023 képgaléria - Magyarország legnagyobb szezonkezdő nemzetközi autós kiállítása képekben. Tovább>
MIÉRT JOBB A NYITOTT? TESZT: BMW M850I XDRIVE CABRIO - Ez attól függ, mi lakik a lelked mélyén. Beszélhetnénk a szabadság mélyebb átéléséről és az energiák áramlásáról, de van ennél sokkal prózaibb válasz is Tovább>
A 843 LÓERŐS MERCEDES TESZT: AMG GT 63 S E PERFORMANCE - A Mercedes kínálatának legerősebb példányát hoztuk el. Brutálisan gyors, ijesztően mozdul, majdnem 100 millió az ára, V8-as és hibrid. Ráadásul plug-in, de egyszer se töltöttük. Kiderül, miért Tovább>
KEZDJÜK AZ ALAPOKKAL! TESZT: MUSTANG MACH-E RWD & VW ID.5 - Villanyautók, ugyanabban az osztályban játszanak, de különböző stratégiával. A VW ID.5 nem akar sportos lenni, a Mustang Mach-E annál inkább, de utóbbinak is van kevésbé harapós változata Tovább>
SUV VAGY EGYTERŰ? TESZT: BMW X1 XDRIVE 23i ÉS 218D ACTIVE TOURER - Kétféle kompakt méretű családi autó van a BMW-nél: városi terepjáró és egyterű. Az új X1-et kétezres benzinessel, a 2-es Active Tourert ugyanekkora dízellel próbáltuk ki Tovább>
ÉLMÉNYRE TERVEZVE TESZT: TOYOTA SUPRA ÉS MAZDA MX-5 - Két legendás sportautó, két különböző kaliber, de a lényeg ugyanaz: a vezetési élmény! Erre születtek, ennek szolgálatában áll minden. Induljon a motor! Tovább>
HIBRID ÍGY, ÚGY ÉS AMÚGY TESZT: 308 SW, CEED, CIVIC - A bedugós, az öntöltős és a picit hibrid. A kompakt kategória három jeles képviselőjén megmutatjuk, mi a különbség az egyes változatok között Tovább>
ILYEN IS VAN. MÉG… TESZT: BMW 220D COUPÉ - Egy „rendes” BMW, egy igazán dögös kis kupé hátsókerék-hajtással, akár sorhatos benzinessel és 374 lóerővel. De mi négyhengeres dízelmotorral próbáltuk ki Tovább>
MENNYI, 761 LÓERŐ?! TESZT: MERCEDES-BENZ EQS 53 AMG - Bár kívülről nem annak látszik, de valójában ez egy brutálisan erős villanyautó. Ráadásul az akkumulátora olyan gyorsan töltődik, mint a telefonom. És 76 millió forint az ára Tovább>
A HIBRID, A TURBÓS ÉS A SIMA TESZT: HONDA HR-V, MAZDA CX-30, VW TAIGO - A különbség nem csak megjelenésükben jelentős, hanem a motorház alatt és az ajtók mögött is. Három crossover, háromféle stílus, háromféle hajtáslánc Tovább>