fbpx

A SPORTOS VAGY A PUCCOS? TESZT: FORD FOCUS ST-LINE ÉS VIGNALE

Ford Focus Vignale

A SPORTOS VAGY A PUCCOS? TESZT: FORD FOCUS ST-LINE ÉS VIGNALE

Nem vitás, hogy a Focus egyik legerősebb ütőlapja továbbra is az átlag feletti vezetési élmény. Az ST-Line csomag rátesz erre még egy lapáttal, itt még az 1,5-ös dízellel is mosolygós a bal egy. Hát még milyen vidám lenne a kétliteressel, ami a kombi Vignale-ban bizonyította erejét és takarékosságát

Íme, két igen különböző Focus. Más karosszériaváltozattal, más kivitellel és más motorral. Mindkettő dízel, de az ötajtós 1,5-ös, a kombi pedig kétliteres. Utóbbi az elegáns vonalat képviselő Vignale felszereltséget kapta, a másik pedig a sportos ST-Line csomagot. Megjelenése alapján ez utóbbi tűnik harapósabbnak, pedig ő tud kevesebbet – legalábbis a motorerő és gyorsulás terén.

120 lóerő és 300 Nm-es forgatónyomaték szorult belé, ami 10 másodpercen túlnyúló gyorsulásra elég a nyolcgangos automataváltóval. E tekintetben a kétliteres dízel sokkal jobb eredményt ad. 150 lóereje és 370 Nm-e ugyanazon a váltón áthaladva 8,7 másodperc alatt lendíti 100-ra a kombi karosszériát, ami persze még nehezebb is vagy 150 kilóval.

De a vezetési élmény nem a számokról szól, és nem is lehet számszerűsíteni. Tapasztalni kell, és az eredmény sokszor ellentmond az adatok alapján várhatónak. Ezúttal is, mert bár a kombit is nagyon jó vezetni – ez továbbra is a Focus egyik legnagyobb erőssége –, a kicsi még annál is sportosabb élményt nyújt. Még akkor is, ha a kétliteres nagyon erős – érzésre többnek is mondanám, mint 150 ló –, a kicsi pedig egy átlagos 1,5-1,6 dízel dinamizmusát hozza.

De a könnyebb és alacsonyabban ülő kasztni, valamint a feszesebbre hangolt futómű megteszi a magáét. Apróságok ezek, a végeredményben mégis sokat számítanak. Meg a szélesebb és peresebb gumik – mondhatnánk ránézésre. De tévednénk, mert mindkettőn 235/40 R18-as méret van, csak az ST-Line felnijei optikailag nagyobbnak hatnak. Más kérdés, hogy a hazai utak nagy részére még mindig nem való sem a peres gumi, sem a kemény rugózás, tehát a Vignale kombi tesztautónk ebből a szempontból ideálisabb – főleg az állítható lengéscsillapítókkal (feláras).

Meg persze családi autónak is jobb. Mert odabent mindkettő tágas, de az ötajtós Focus csomagtere a kompaktok viszonylatában is elég kicsi (375 l). A kombié viszont jó nagy (608 l), ráadásul jó pár okossággal láthatjuk el. Lehet motoros nyitás-zárás láblengetéssel, a csomagtér oldalán lévő karokkal ledönthető üléstámlák, síalagút, akasztók, rekeszek, 12 voltos dugalj. Továbbá lehet egy vízhatlan, kivehető padlóvédőnk is, de ami nagy truváj – pedig rém egyszerű dolog –, az a lökhárítóra kihajtható takaró, ami a fényezést védi a karcolásoktól, a nadrágot pedig a koszolódástól.

Az új Focus ülései kényelmesek, az anyagok minőségiek, jó az összeszerelés, a zene átlagon felüli, ahogy a vezetési élmény is – mint azt már említettem. A váltót viszont továbbra sem tudtam a szívembe zárni, a korábban szerzett tapasztalatok újra beigazolódtak. A tárcsás fokozatválasztót ráadásul kéthétnyi vezetés után sem sikerült megszoknom.

A kilátás kitűnő, a vezetéssegédek jól működnek, különösen az adaptív tempomat és a sávtartó. A szembejövőket és az előttünk haladókat ügyesen kitakargató LED-es fényszóró megéri az árát, sokkal kevésbé fárasztó vele az esti vezetés lakott területen kívül. Felárért vezeték nélküli telefontöltőt, fűthető szélvédőt, head up display-t és ajtónyitásnál előbújó élvédőket is kaphatunk, bár utóbbiak nem tűnnek hosszúéletűnek.

A hasmagasság szerintem a hazai utakra továbbra is túl alacsony, úgyhogy a fekvőrendőrökön fokozott óvatossággal érdemes áthajtani az új Focusszal. Persze ez lenne az elvárt viselkedés minden autóstól, csak az SUV-k ugyebár ilyeneket esznek reggelire, ezért aztán helyenként valóságos dombokat építenek, ami a Focus köténylemezére már komoly veszélyt jelent. Főleg az ültetett futóművel megspékelt ST-re.

A fogyasztása mindkét motornak remek, és ahogy általában lenni szokott, itt is érvényes az, hogy hatékonyság szempontjából a nagyobb a nyerő. Átlagosan fél literrel evett többet (6,2 vs. 6,8 liter /100 km), miközben sokkal dinamikusabban mozgatta az egyébként nehezebb kasztnit. Ennyi. Azzal az adalékkal, hogy hangja és a hangszigetelése is jobbnak tűnt, bár négyhengeres dízelről lévén szó, szép muzsikára ettől se számítsunk. A tankja viszont mindkettőnek elég kicsi, 47 literes. Legalább 55 lehetne, hiszen pont a nagy hatótávjuk miatt szeretik sokan a dízeleket. Komoly többlet helyet nem igényelne (pontosan 8 liternyit), megtehető kilométerben pedig jól jönne az a 120 km.

Ahogy korábban is megállapítottuk: a vezetési élmény kivételesen jó, ami főleg a profi futóműnek és a kormányzásnak köszönhető. Utóbbival viszont sajnos az is együtt jár, hogy rossz úton táncol a kezünkben a kormány. Ízlés dolga, akit ez zavar, az kisebb felnikkel, ballonosabb gumikkal és az ST-Line kihagyásával próbálkozzon. A kétezres dízel ereje és fogyasztása is kitűnő, az 1,5-ösnek csak az étvágya az. Megint csak: kinek mi számít, úgy választ.

Az automata viszont egyértelműen rontja az összhatást. Én inkább a kuplungolás és kézzel váltás mellett döntenék, ha Focus-t vennék. Úgy rögtön meg is szabadulnék félmillió forintnyi költségtől, ennyi az automataváltó felára. A kombi kasztniért egyébként nem kérnek sokat, mindössze 240 ezerrel drágább, mint az ötajtós, de nem is a felárakkal van a baj, hanem a beszállóval.

6,1 millióról indul a lista, az ötajtós 1,5 TDCi ST-Line tesztautónk alapára már 8, a kétezres dízel Vignale kombié pedig 9,9 millió. Mindkét autó esetében bő egymilliónyi extra került még be a konfigurációba, tehát 9 illetve 11 millió forint körüliek az itt látható példányok. Akárhogy nézzük, kompakt autókért – a prémium szegmensen innen – ez sok.

teszt és fotó: BG

  • ds 7 ÚJ FIÚ AZ ELITBEN TESZT: DS 7 CROSSBACK BLUEHDI 180 - Nem kis feladat elé állítják a DS első önálló modelljét: egyenesen a nagyméretű, prémium SUV-k közé küldik harcba. És úgy tűnik, hogy meg is oldja, igaz, ebben a ligában csak az itt tesztelt kivitelben van esélye a sikerre Tovább>
  • Peugeot 508 GT Line ERŐS VÁLTÁS TESZT: PEUGEOT 508 2.0 BLUEHDI - Formatervben sokkal vagányabb és feltűnőbb lett elődjénél, izgalmas a belső dizájn, és a kivitelezés is igényes. A kiemelkedő helykínálat és a praktikum nem az erőssége, de az nem is a szedánok feladata, hanem a tömpe orrú SUV-oké, az érzéki csábítás pedig megmarad szép autóknak. Tovább>
  • BMW 320D VESZÉLYES AZ 5-ÖSRE TESZT: BMW 320d xDrive - A vezetőnek élményt, az utasoknak kényelmet, a szemlélőknek szívdöglesztő megjelenést ad az új 3-as BMW. Ahogy eddig is, csak most sokkal profibban. Akkorát szól ma a 3-as, mint nemrég az 5-ös, és már a kétliteres dízellel is piszkosul megy, miközben a fogyasztása is kedvező –… Tovább>
  • Mazda3 G122 JÓ, CSAK A RÉGI LEGYORSULJA TESZT: MAZDA3 G122 - Formatervben sikerült felülmúlni az elődöt, vezetési élményben viszont inkább szinten tartásról beszélnék. Már nem gyorsul parádésan az alapmotorral, és a futómű is változott, de a bal egyen ülve így is van mitől mosolyogni – na meg a benzinkúton is… Tovább>
  • Volvo S60 T5 A SZIMPATIKUS DRÁGA AUTÓ TESZT: VOLVO S60 T5 R-DESIGN - 6,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra, mégsem olyan izgalmas, mint egy régi S60 T5-ös. Viszont sokkal jobb és nagyobb is, öltözéke pedig kifinomultságra és profizmusra vall: kevélység nélkül feltűnő és gyönyörű. Jó, de biztos ez is van vagy 20 millió – gondolnád jogosan, de… Tovább>
  • Ford Focus Vignale A SPORTOS VAGY A PUCCOS? TESZT: FORD FOCUS ST-LINE ÉS VIGNALE - Nem vitás, hogy a Focus egyik legerősebb ütőlapja továbbra is az átlag feletti vezetési élmény. Az ST-Line csomag rátesz erre még egy lapáttal, itt még az 1,5-ös dízellel is mosolygós a bal egy. Hát még milyen vidám lenne a kétliteressel, ami a kombi Vignale-ban bizonyította… Tovább>
  • Mini Clubman Cooper S 200 LÓ HAT AJTÓVAL TESZT: MINI CLUBMAN COOPER S - Kétliteres turbómotorral próbáltuk ki a legfurcsább Minit. Helykínálata alapján családi autónak is jó, miközben vezetni sem hétköznapi élmény, de még jobb lenne manuális váltóval. Ráadásul úgy közel 700 ezerrel csökkenne a 14,2 milliós végösszeg… Tovább>
  • Honda CR-V A HIBRID VAGY A KIS TURBÓS? TESZT: HONDA CR-V - Ez a két alternatíva kínálkozik, dízellel ugyanis nem gyártják az ötödik generációs CR-V-t. Vajon fogyasztásban felveszi a versenyt a hibrid a dízellel? És ez is béget, mint a többi? Na és az 1,5-ös turbó itt is olyan szerethető, mint a Civic-ben? Tovább>
  • Mercedes-Benz A200 BELSEJÉVEL CSÁBÍT TESZT: MERCEDES-BENZ A200 7G-DCT - Óriási kijelzők gyönyörű grafikával, fejlett hangvezérlés, szép hangulatvilágítás, csodás formák, igényes anyagok és rengeteg extra. Sok vevőt meg lehet ezzel nyerni manapság. De nyerő az automataváltó is? Na és milyen motort bújtatnak manapság a 200-as jelzés mögé? Tovább>
  • Nissan Leaf HOGY VAN EZ AZ EGYPEDÁLOS VEZETÉS? TESZT: NISSAN LEAF 40 KWH - Kényelmes, könnyen megszokható, vagy idegesítő? Egyáltalán egy pedál van benne vagy kettő? Amúgy mennyit megy el egy töltéssel? És elég nagy? Elmondjuk… Tovább>