ILYEN EGY 300 LOVAS MINI TESZT: MINI CLUBMAN JCW
A Mininél kombi kasztni változatból is készül aszfaltbetyár. A John Cooper Works kivitelt a márkánál valaha volt legerősebb motor hajtja, 4,9 alatt gyorsul 100-ra, az ára pedig közelebb van a 20 millióhoz, mint a 10 millióhoz – ha olyat szeretnénk, mint a tesztautó.
JCW – a Mini világában legizgalmasabban csengő betűhármas. Hosszabban John Cooper Works, mely egy tuningcég, a versenyautó-gyáros, John Newton Cooperről elnevezve. A Mini modellek közül kizárólag a legkeményebbek hordozhatják a megkülönböztető jelvényt, és a többesszám is csak újabban kívánkozik ide. Hiszen nem is olyan régen még csak a háromajtósból létezett ilyen, manapság viszont további három modell is elérhető JCW kivitelben. Van belőle Cabrio, Countryman és ami a legmeghökkentőbb még Clubman is. Íme:
A Clubman tulajdonképpen a Mini kombija. Nem valami puttonyos, farnehéz otrombaság, hanem a kombiságot egyedi megközelítésben tálaló megoldás – a márkához méltó módon. Különleges, akárcsak a többi Mini, de mind közül ez lenne az utolsó, amire sportos modellként gondolnék. A Cooper S változat még elment afféle „haladós apa-autónak” a maga 190 lovával, na de ez… 306 lóerővel? Ez egészen más! Ez egy nyurga alkatú, a hátfalán kétszárnyú ajtóval megáldott, ültetett ördögi szekér, brutális izomgéppel az elejében.
Egy kétezres turbómotorról van szó, melynek 306 lova és 450 Nm-es nyomatéka összkerékhajtáson keresztül kapaszkodik az aszfaltba. Az eredmény lélegzetelállító, szó szerint. Ha ráugrasz a gázra, nehezen veszel levegőt abban a 4,9 (!) másodpercben, amíg eléri a 100-at a mutató. Persze efölött is nagyon keményen gyorsul. Beszédes, hogy 250-nél elektronikus szabályozást kellett alkalmazni. Ez az első Mini (na meg a többi új JCW modell) aminél szükség volt ilyenre.
Tehát még ha első ránézésre nem is ez az üzenete, ebben az autóban az a legjobb, ahogyan menni tud. Háromszáz lóerő még napjaink teljesítménymámortól elkényeztetett autós társadalmában
is nagyot szól. Ráadásul nem is egy konkrét fordulat értéken adja ezt a motor, hanem egy szép tartományban: 5000-től 6250-ig. 1750 és 4500 között pedig a nyomatéké a főszerep – de ott is vannak már lovak szép számmal. Szóval rugalmasság témában is sokat tud a masina, a turbólyuk gyakorlatilag nem észrevehető, és még a gázreakció is élénk. Már amennyire a mai emissziós normák miatt agyonszabályozott motoroknál élénk lehet.
A nyolcgangos automataváltó viszont nem ugyanaz az eszményi szerkezet, amit a BMW-kben megismertünk. Annál egy kicsit sutább, de még így is kitűnő darab. Az nem tetszik benne, hogy elindulásnál sokat csúsztat, ami nagyon nem hiányzik ide. A kapcsolások viszont gyorsak és zökkenőmentesek, eltekintve a sport módtól, ahol feltűnőbben ránt. Lehet, hogy ez szándékos programozás eredménye, nem tudom, a lényeg, hogy nagyon egyszerűen megúszható: nem kell sport módot használni.
Kézi kapcsolásra anélkül is van lehetőség, és nem attól fogjuk sportosnak érezni ezt az autót, hogy sport módba húzzuk a választókart. Hanem az ereje, a hangja (generátorral igényesen felütve), a közvetlen, élettel teli kormányzás és feszesre hangolt futóműve okán. Ami talán már túlságosan is kemény, a mi útjainkra legalábbis az. Az viszont vitán felül áll, hogy egy hibátlan aszfaltminőségű szerpentinen elképesztően fitten mozog a Clubman JCW. Szinte nem is érezni rajta, hogy hosszabb a kasztnija, mint a háromajtósnak. Csak hát az a kasztni azért ilyen nyurga, hogy családostól is használhassa az ember. Úgy viszont tényleg nagyon mostoha ez a rugózás.
De ha eltekintünk a John Cooperségtől, akkor is elkél egy kis a védőbeszéd a hétköznapi használat során. Mégpedig a praktikum terén, a kétszárnyú csomagtérajtó ugyanis inkább jópofa, mint hasznos. Tudom, itt a jópofaság a fontosabb, merthogy ez egy Mini, ami nem csak egy autó, hanem életérzés, és ott van az összetéveszthetetlen stílus, a különbözni akarás meg ilyenek… Rendben, ezt elfogadom, végül is élhető a kétszárnyű szekrényajtó megoldás is. De a csomagtartó sem nagy, szabvány szerint mért térfogata 360 liter, ami nem egy alsó-közép kombi méret.
Az utastere viszont simán van akkora, mint a kompaktoké. Sőt, a nyújtott tengelytáv (267 cm) miatt hátul még szellősebb is. Az interiőr kivitelezése pedig az egy kategóriával nagyobb prémiumautók színvonalát hozza, ahogy azt már a Clubman Cooper S tesztünkben megmutattuk. Nem csak igényes, hanem roppant egyedi is a belső formaterv. Dekorációs elemként több helyen felbukkan a Union Jack minta, ami a hátsó lámpákon is ott van. Konkrétan ilyen mintában világítanak a ledek, nagyon vagányan néznek ki. Miképpen a sötétzöld („british racing green”) fényezés is dögös, bár a Clubman JCW megjelenése egy átlagos szürkében is rendkívüli, menetteljesítményei és vezetési élménye pedig lenyűgöző.
Mindezért 12,6 millió forintot kérnek most a Mininél, elég jó felszereltséggel, de annyira gazdagon ellátott csak 16,2 millióért lesz, mint a tesztautónk. Drága. De ez nem a legkedvezőbb árú kivitel, hanem a legvadabb, egyébként meg kétezres dízel Countrymant is láttunk már 15 millió fölött. Nem is a kedvező fogyasztásról szól a JCW, nálam 11-12 literes átlaggal üzemelt – és rengeteg élményt adott.
teszt és fotó: SportVerda
- KIS X, NAGY KÜLDETÉS TESZT: BMW X2 SDRIVE 18D - A bajor X modellek (egyik) legkisebbje hozza a nagyok színvonalát, a gyengébb dízelmotorral is energikus, ráadásul nagyon keveset fogyaszt Tovább>
- ENNEK IS VÉGE TESZT: FORD FOCUS ST AZURA EDITION - Sorra írjuk mostanában a búcsú teszteket, a Focus ST a soron következő. Ez a (még) kapható legerősebb és legvidámabb változat a Ford kompaktjából Tovább>
- VISZLÁT, SZÉPFIÚ! TESZT: AUDI S5 CABRIOLET - A kétajtós Audi modellekkel együtt ez a gyönyörű kabrió is eltűnik a márka kínálatából. Búcsúzásként elmeséljük, hogy milyen az élet egy ilyen 354 lovas szépséggel Tovább>
- VISZLÁT TT! TESZT: AUDI TT RS - Befejezték az Audi TT gyártását, így a TT RS-nek is vége. Egy igazán élvezetes sportkocsival lett kevesebb az autósvilág. Az utolsó példányok egyikét vezethettük Tovább>
- ELŐZI A PASSATOT? TESZT: SKODA SUPERB COMBI 2.0 TDI - Dízelmotorral, összkerékhajtással és Laurin&Klement felszereltséggel próbáltuk ki a Skoda új csúcskombiját, amely kannibalizálhatja a Passat vásárlóközönségét Tovább>
- A LEGNÉPSZERŰBB VW TESZT: VW TIGUAN 2.0 TDI - A márka legnagyobb számban eladott modellje a 3. generációjához ért. 150 lovas dízelmotorral és fronthajtással próbáltuk ki a Tiguan 2.0 TDI-t Tovább>
- A 300 LOVAS MINI TESZT: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4 - Teljesen új külsővel robbant be a piacra MINI SUV-ja. Van belőle benzines, dízel és elektromos, és szerencsére a John Cooper Works változat is elérhető – hozzánk is elért Tovább>
- VEZETÉSRE TERMETT TESZT: MAZDA3 E-SKYACTIV X 186 NAGISA - Egyre kisebb motorok, turbófeltöltő, három henger meg ilyesmi? Igen, ez a trend, de nem a Mazdánál… Tovább>
- NAGYÁGYÚK - BENZINNEL ÉS ANÉLKÜL TESZT: AUDI SQ8 és Q8 E-TRON 55 - 500 lóerős V8-as benzinmotor, vagy 400 lovas elektromos hajtás? Mindkettő brutális erővel bír, de a két vezetési élmény nem említhető egy lapon. És van más különbség is… Tovább>
- 460 LÓERŐ HÁTSÓ KERÉKEN TESZT: BMW M2 PERFORMANCE - Háromezer köbcenti turbóval, hat sorba rakott hengerrel, hátsókerék-hajtással, nagyon durva hanggal, pályaautós megjelenéssel Tovább>