fbpx

ILYEN EGY 300 LOVAS MINI TESZT: MINI CLUBMAN JCW

Mini Clubman JCW

ILYEN EGY 300 LOVAS MINI TESZT: MINI CLUBMAN JCW

A Mininél kombi kasztni változatból is készül aszfaltbetyár. A John Cooper Works kivitelt a márkánál valaha volt legerősebb motor hajtja, 4,9 alatt gyorsul 100-ra, az ára pedig közelebb van a 20 millióhoz, mint a 10 millióhoz – ha olyat szeretnénk, mint a tesztautó.

JCW – a Mini világában legizgalmasabban csengő betűhármas. Hosszabban John Cooper Works, mely egy tuningcég, a versenyautó-gyáros, John Newton Cooperről elnevezve. A Mini modellek közül kizárólag a legkeményebbek hordozhatják a megkülönböztető jelvényt, és a többesszám is csak újabban kívánkozik ide. Hiszen nem is olyan régen még csak a háromajtósból létezett ilyen, manapság viszont további három modell is elérhető JCW kivitelben. Van belőle Cabrio, Countryman és ami a legmeghökkentőbb még Clubman is. Íme:

A Clubman tulajdonképpen a Mini kombija. Nem valami puttonyos, farnehéz otrombaság, hanem a kombiságot egyedi megközelítésben tálaló megoldás – a márkához méltó módon. Különleges, akárcsak a többi Mini, de mind közül ez lenne az utolsó, amire sportos modellként gondolnék. A Cooper S változat még elment afféle „haladós apa-autónak” a maga 190 lovával, na de ez… 306 lóerővel? Ez egészen más! Ez egy nyurga alkatú, a hátfalán kétszárnyú ajtóval megáldott, ültetett ördögi szekér, brutális izomgéppel az elejében.

Egy kétezres turbómotorról van szó, melynek 306 lova és 450 Nm-es nyomatéka összkerékhajtáson keresztül kapaszkodik az aszfaltba. Az eredmény lélegzetelállító, szó szerint. Ha ráugrasz a gázra, nehezen veszel levegőt abban a 4,9 (!) másodpercben, amíg eléri a 100-at a mutató. Persze efölött is nagyon keményen gyorsul. Beszédes, hogy 250-nél elektronikus szabályozást kellett alkalmazni. Ez az első Mini (na meg a többi új JCW modell) aminél szükség volt ilyenre.

Tehát még ha első ránézésre nem is ez az üzenete, ebben az autóban az a legjobb, ahogyan menni tud. Háromszáz lóerő még napjaink teljesítménymámortól elkényeztetett autós társadalmában

is nagyot szól. Ráadásul nem is egy konkrét fordulat értéken adja ezt a motor, hanem egy szép tartományban: 5000-től 6250-ig. 1750 és 4500 között pedig a nyomatéké a főszerep – de ott is vannak már lovak szép számmal. Szóval rugalmasság témában is sokat tud a masina, a turbólyuk gyakorlatilag nem észrevehető, és még a gázreakció is élénk. Már amennyire a mai emissziós normák miatt agyonszabályozott motoroknál élénk lehet.

A nyolcgangos automataváltó viszont nem ugyanaz az eszményi szerkezet, amit a BMW-kben megismertünk. Annál egy kicsit sutább, de még így is kitűnő darab. Az nem tetszik benne, hogy elindulásnál sokat csúsztat, ami nagyon nem hiányzik ide. A kapcsolások viszont gyorsak és zökkenőmentesek, eltekintve a sport módtól, ahol feltűnőbben ránt. Lehet, hogy ez szándékos programozás eredménye, nem tudom, a lényeg, hogy nagyon egyszerűen megúszható: nem kell sport módot használni.

Kézi kapcsolásra anélkül is van lehetőség, és nem attól fogjuk sportosnak érezni ezt az autót, hogy sport módba húzzuk a választókart. Hanem az ereje, a hangja (generátorral igényesen felütve), a közvetlen, élettel teli kormányzás és feszesre hangolt futóműve okán. Ami talán már túlságosan is kemény, a mi útjainkra legalábbis az. Az viszont vitán felül áll, hogy egy hibátlan aszfaltminőségű szerpentinen elképesztően fitten mozog a Clubman JCW. Szinte nem is érezni rajta, hogy hosszabb a kasztnija, mint a háromajtósnak. Csak hát az a kasztni azért ilyen nyurga, hogy családostól is használhassa az ember. Úgy viszont tényleg nagyon mostoha ez a rugózás.

De ha eltekintünk a John Cooperségtől, akkor is elkél egy kis a védőbeszéd a hétköznapi használat során. Mégpedig a praktikum terén, a kétszárnyú csomagtérajtó ugyanis inkább jópofa, mint hasznos. Tudom, itt a jópofaság a fontosabb, merthogy ez egy Mini, ami nem csak egy autó, hanem életérzés, és ott van az összetéveszthetetlen stílus, a különbözni akarás meg ilyenek… Rendben, ezt elfogadom, végül is élhető a kétszárnyű szekrényajtó megoldás is. De a csomagtartó sem nagy, szabvány szerint mért térfogata 360 liter, ami nem egy alsó-közép kombi méret.

Az utastere viszont simán van akkora, mint a kompaktoké. Sőt, a nyújtott tengelytáv (267 cm) miatt hátul még szellősebb is. Az interiőr kivitelezése pedig az egy kategóriával nagyobb prémiumautók színvonalát hozza, ahogy azt már a Clubman Cooper S tesztünkben megmutattuk. Nem csak igényes, hanem roppant egyedi is a belső formaterv. Dekorációs elemként több helyen felbukkan a Union Jack minta, ami a hátsó lámpákon is ott van. Konkrétan ilyen mintában világítanak a ledek, nagyon vagányan néznek ki. Miképpen a sötétzöld („british racing green”) fényezés is dögös, bár a Clubman JCW megjelenése egy átlagos szürkében is rendkívüli, menetteljesítményei és vezetési élménye pedig lenyűgöző.

Mindezért 12,6 millió forintot kérnek most a Mininél, elég jó felszereltséggel, de annyira gazdagon ellátott csak 16,2 millióért lesz, mint a tesztautónk. Drága. De ez nem a legkedvezőbb árú kivitel, hanem a legvadabb, egyébként meg kétezres dízel Countrymant is láttunk már 15 millió fölött. Nem is a kedvező fogyasztásról szól a JCW, nálam 11-12 literes átlaggal üzemelt – és rengeteg élményt adott.

teszt és fotó: SportVerda

  • Mazda MX-5 Edition-100 ÉLVEZETI CIKK TESZT: MAZDA MX-5 G132 EDITION-100 - Természetesen nem maradhatott ki 100. évfordulós sorozatból a special editionök királya, az MX-5. Az erősebb, spécibb verzió viszont igen, a jubileumi kivitel ugyanis csak az 1,5-össel vihető Tovább>
  • Kia Sorento SZINTET LÉPETT TESZT: KIA SORENTO - De nem is kicsit! Új megjelenés, új hajtásláncok…, új minden. Lehet dízel, hibrid, sőt, tölthető hibrid is, összkeres, opcióként hétszemélyes, és temérdek extrával is 20 millió alatt marad. Hibája alig van… Tovább>
  • Mazda6 G194 Edition-100 A SZÁZADIK SZÜLINAPRA TESZT: MAZDA6 G194 EDITION-100 - A Mazda alapításának 100. évfordulója szolgáltatott apropót, hogy kiadják a limitált szériás Mazda6 Edition-100-at. A teszt egyik példánya ugyan nem a jubileumi kiadásban érkezett, de jól látható, mennyire más az interiőr hangulata. A beltér hangulatos, a kivitelezés pedig eredetileg is igényes.  Tovább>
  • Honda CR-V EHEV ÍGY MENŐBB TESZT: HONDA CR-V 2.0 E:HEV - Sport Line és Black Edition – ilyen a Honda szabadidőautója a legsportosabb öltözékében. A lemezek alatt természetesen hibrid hajtáslánc van, nincs is más a kínálatban. Tovább>
  • Ford Puma ST NEM SUFNITUNING TESZT: FORD PUMA ST - A Ford Performance részlege a legkisebb tanítvány felkészítését is komolyan vette. Motorja csak háromhengeres, de 200 lovas, és nagyon jól szól, hozzá betonstabil futóművet és Recaro üléseket adnak Tovább>
  • BMW 430i M SPORT TUDJÁK, MI KELL TESZT: BMW 430i M SPORT - Ma már nem elég elbűvölő sziluettet és csinos fart rajzolni egy prémium sportkupénak. Merésznek kell lenni, főleg az arcberendezésnél. De mögötte legyen: lenyűgöző vezetési élmény, prémium minőség, profi extrák és végtelen testreszabhatóság Tovább>
  • Ford Kuga PHEV A MESTER NYOMÁBAN TESZT: FORD KUGA PHEV - A műfajban legtapasztaltabbtól vették a know-howt, de házon belül gyártják. Lássuk, milyen a Ford kompakt crossovere tölthető hibrid hajtáslánccal! Tovább>
  • Mini Countryman Cooper SE MINI MINDEN TESZT: MINI COUNTRYMAN COOPER SE - MINI, crossover, hibrid, zöld rendszámos: mindent tud, ami manapság menő, ráadásul összkerekes és még stílusos is. Csak így már nem is annyira MINI Tovább>
  • Honda e AZ EMOCIONÁLIS E-AUTÓ TESZT: HONDA E ADVANCE - Hátsókerék-hajtás, briliáns útfekvés, tükrök helyett kamera, monitor áradat és rendkívül egyedi megjelenés. Imádnivaló, viszont a hatótáv-versenyben és ár/értékben sem nyer – bár ez attól is függ, kinek mi az érték. Tovább>
  • Volvo XC60 Recharge T6 TÖBB MINT ELÉG VOLVO XC60 RECHARGE T6 AWD - Két erősebb változat is van a zöld rendszámos Volvo SUV-ből, pedig 340 lóval is nagyon ütős. Bár a mozgása így sem sportos, de óriásit lép, ha kell, ráadásul gyakori töltés mellett alig eszik. De mi a helyzet, ha nem töltögetjük? Tovább>
Tags:
, ,