
EZ A MENŐ TESZT: FORD FOCUS KOMBI ACTIVE
A SUV menő, mert terepjárósan néz ki. Ez pedig azért, mert SUV-osan néz ki. Lehet, hogy furcsa, de ez a helyzet. Ezen kívül miben más az Active Focus, mint a többi? És jó ez az új, háromhengeres, 1,5-ös turbómotor?
A benzinkúton kellemes meglepetést szerzett – ez a legélénkebb emlékem erről a tesztautóról. Jóval kevesebb ment bele ugyanis, mint ami a fedélzeti számítógép adatai alapján várható volt. Az 8,7 literes átlagot közölt, a visszatankolásból pedig 7,4 liter jött ki. A szabad szemmel látható tévedés persze önmagában nem dicséretes, de akkor és ott jó fejlemény volt, hogy a jobbik irányba számolta el magát, ellentétben sok más autóban szerzett tapasztalatommal.
Az pedig még jobb, hogy ezt a fogyasztást nem egy dízelmotor produkálta, hanem egy 150 lovas benzines. Mégpedig az új háromhengeres, 1,5 literes EcoBoost, ami ráadásul annyira fiatalon került hozzám, hogy még a bejáratós periódusát élte. Ráadásul úgy hozta az élet, hogy hébe-hóba sietnünk is kellett, tehát ha kíméltem is, akkor sem mindig adatott meg neki a forgalom átlagos tempójában való kényelmes andalgás. Ezen kívül, mivel tesztautónk Active kivitel volt, az emelt kasztni miatt még a nagyobb légellenállás is nehezítette a dolgát. Ilyen feltételek mellett a 8,7 liter is elfogadható lett volna, a 7,4 literes eredmény pedig egyenesen zseniális.
Mindezt a már korábban megismert nyolcfokozatú automataváltóval, amibe itt se szerettem bele, de egy fokkal jobban megkedveltem. Jobban egymásra találtak ezzel a motorral, mint a korábban tesztelt kétliteres dízellel, de még talán az 1,5-ös dízellel házasítva is sutább volt valamivel. Ezzel a háromhengeres turbómotorral jól kijön. Utóbbi nagy barátom lett az egyhetes teszt alatt, és nem csak kedvező fogyasztása okán.
A dinamizmusa is tetszett. Jól viszi az 1450 kilós autót, 9 másodperc alatt gyorsítja 100-ra, de érzésre még rövidebb sprintidőt saccolnék. Alacsonyan ébredő 240 Nm-es nyomatékának köszönhetően a rugalmasság terén is brillírozik. Érezhető a turbólyuk, de egyrészt nem vészes, másrészt az automata csúsztatása segít hamarabb átlendülni rajta. Az új motor hengerlekapcsolásra is képes, amit szépen megoldottak a mérnökök.
Vezetni ezt is tök jó, de nem annyira, mint a többi Focust. Az Active kivitel 3 centis emelése ugyanis érezhetően elvesz abból a többletből, amivel a Focus remek futóműve az átlagosnál sokkal jobbá teszi a vezetési élményt. Ez valamivel hamarabb kezdi tolni az orrát, ami attól van, hogy a billegést csak keményebb rugózással tudták elkerülni. Így pedig talán még jobban is ráz a mi útjainkon, mint a sima. Az viszont annyira alacsonyan ül, hogy könnyen felüti az állát.
Na ez az, amitől itt nem kell félnünk. Ezt hanyag nyugalommal kormányozhatjuk le aszfaltról földútra vagy egy hitványabb minőségű parkolóba. Ez a jó benne. Az Active kivitellel jár még a kerékjáratok körbe-műanyagozása, ami inkább vizuális, semmint funkcionális elem. Erre rímelve összkerékhajtás sincs, csak különböző ESP üzemmódok, amelyek valamelyest megváltoztatják az autó viselkedését a különböző tapadási viszonyok között. Minden más olyan, mint a többi kombi Focusban.
A belseje szép és igényes, bőséges a hely, nagy a csomagtartó (alapállásban 608 literes), melyhez hasznos kiegészítőket rendelhetünk. Motoros nyitás-zárás, akár láblengetéssel is, gombnyomásra ledönthető üléstámlák, síalagút, akasztók, rekeszek, 12 voltos dugalj. Ezen kívül rendelhetünk hozzá, kivehető, mosható padlóvédőt, illetve egy olyan, szintén vízhatlan takarót, ami a lökhárítóra is kihajtható. Ez arra jó, hogy megóvja a fényezést a karcolásoktól, a nadrágot pedig a koszolódástól. Fontos megemlíteni továbbá, hogy ellentétben a legtöbb autóval, itt rém egyszerű kivenni a csomagtérrolót.
Vezetéssegédek vannak, és jól is működnek. A szembejövőket és az előttünk haladókat ügyesen kitakargató led-mátrix fényszóró megéri az árát, sokkal kevésbé fárasztó vele az esti vezetés lakott területen kívül. Az opciók között ikszelhetünk vezeték nélküli telefontöltőt, fűthető szélvédőt, head up display-t és ajtónyitásnál előbújó élvédőket is, bár ezek itt sem keltettek hosszúéletű benyomást.
Az Android Auto szépen működik, ugyanígy a Bluetooth, de a fedélzeti wifin keresztül is csatlakoztatható az autóhoz mobileszköz – akár több is.
Az árak az Active felszereltség esetében 7,5 millióval indulnak a kombi karosszériával, amiért egyliteres turbós benzines kapunk az autó elejébe. A mi 1,5-ösünkért 7,9 milliót kell letenni, automatával már 8,4-et. És hiába az alaptól sokban különböző Active csomag, az opciós listán odavész még cirka kétmillió forint, mire elérünk a tesztelt példányéval azonos, igen sokat tudó összeállításhoz. Ez tehát így, ahogy van, a Fordnál 10,5 millióba kerül ma.
teszt és fotó: SportVerda
AZ 1-ES KÉT ARCA TESZT: BMW M135 ÉS 120D - Az egyik 5 litert fogyaszt, a másik 5 másodperc alatt gyorsul 100-ra – és nem elég neki 5 liter... Két különböző karakter ugyanolyan testben: a „normál” dízel és a csúcsváltozat Tovább>
HA SZERETSZ AUTÓZNI… TESZT: ALFA ROMEO GIULIA 2.0 Q4 - Nem tudni, hogy meddig kapható még ez a kincs, de aki teheti, élvezze, amíg lehet! Mellesleg családi autónak is jó Tovább>
CSAK SPORTOSAN TESZT: BMW 230i - Ha tudod, hogy mi jó igazán az autóvezetésben, akkor a 2-es BMW-t is tökéletesen érteni fogod Tovább>
EZ MEGY! TESZT: VOLVO EX30 TWIN MOTOR - A józanabb árazású villanyautók közé küldik csatába az EX30-at, ráadásul tekintélyes teljesítménnyel: a gyengébb 272 lóerős, az erősebb 428 lovas – ez utóbbit próbáltuk ki Tovább>
A LEGMENŐBB FORD TESZT: FORD KUGA FHEV 2.5 AWD - A márka legnépszerűbb modellje Európában a Kuga, amely most ráncfelvarráson esett át. A hibridhajtás szerencsére megmaradt, amely továbbra is nagyon jó fogyasztással kecsegtet Tovább>
KITARTÓAN TESZT: SKODA SCALA 1.5 TSI DSG - Nehéz lehet fenntartani a Skoda Scala iránti érdeklődést a márkán belüli, népszerű modellek szorításában, de töretlenül nyomják Tovább>
JÁTÉKAUTÓ 1:1 MÉRETBEN TESZT: MAZDA MX-5 G184 - Továbbra is páratlan élményt nyújt ez a remek kis roadster, főleg a kétliteres motorral, de ettől hamarosan búcsút kell vennünk Tovább>
KIS X, NAGY KÜLDETÉS TESZT: BMW X2 SDRIVE 18D - A bajor X modellek (egyik) legkisebbje hozza a nagyok színvonalát, a gyengébb dízelmotorral is energikus, ráadásul nagyon keveset fogyaszt Tovább>
ENNEK IS VÉGE TESZT: FORD FOCUS ST AZURA EDITION - Sorra írjuk mostanában a búcsú teszteket, a Focus ST a soron következő. Ez a (még) kapható legerősebb és legvidámabb változat a Ford kompaktjából Tovább>
VISZLÁT, SZÉPFIÚ! TESZT: AUDI S5 CABRIOLET - A kétajtós Audi modellekkel együtt ez a gyönyörű kabrió is eltűnik a márka kínálatából. Búcsúzásként elmeséljük, hogy milyen az élet egy ilyen 354 lovas szépséggel Tovább>