fbpx

KEMÉNYEBBEN TESZT: MAZDA MX-5 RF G184

Mazda MX-5 RF G184

KEMÉNYEBBEN TESZT: MAZDA MX-5 RF G184

Az ortodox MX-5 hívők számára szentségtörés, objektíven szemlélve viszont teljesen kézenfekvő, hogy keménytetős változatban is gyártják a Mazda legendás roadsterét. A legerősebb változatot hoztuk el belőle

MX-5 teszt a tél kezdetén? Miért ne? Pont a múlt héten láttam egy fiatal párt egy MX-5-ben lenyitott tetővel. 10 fok, párás, borult idő, úgyhogy persze dzseki, sapka, sál. Nem azt mondom, hogy átlagos eset, de létezik. Egyébként meg, ez itt az MX-5 RF, azaz a keménytetős változat, amelynek – a vászontetős mellett – épp az ad létjogosultságot, hogy bezárva olyan zaj- és hőszigetelési komfortot nyújt, mint egy „rendes autó”.

Na persze, az MX-5 sosem lesz olyan, mint egy rendes autó. Annál ugyanis százszor jobb, már ami a vezetési élményt illeti. Minden másban meg rosszabb, vagy ugyanolyan. Értelemszerűen, használati tárgyként nem funkcionál olyan sokoldalúan, mint mondjuk egy Mazda CX-30. Pedig ugyanannyiba kerül, de ezt csupán miheztartás végett mondom, amúgy nincs sok értelme efféle összehasonlításnak.

Az RF változat csak pár éve létezik. A két betű a Retractable Fastback rövidítése, ami nagyjából annyit tesz, hogy lenyitható kupétetős autó. Jól néz ki, tök jól működik a motoros nyitás-zárás, csönd van alatta, nyáron hűvösen, télen megelegen tartható az utastér. Ráadásul, nem is akar folyton szétesni a szerkezet, és az általa okozott súlytöbblet is csekély, szóval eléggé rendben van ez a keménytetős változat. De mi, MX-5 rajongók mégis jobban szeretjük az eredeti, vászontetős kivitelt.

Mert annak egy mozdulattal nyitható a teteje akár menet közben, az ülésben ülve is. Mintha csak a kapucnimat dobnám hátra egy határozott karlendítéssel. Ja, és bezárni is ugyanilyen egyszerű. Ehhez képest örökkévalóság, amíg az MX-5 RF lemez tetejét ki- vagy behajtogatják a villanymotorok. A többi keménytetőshöz képest viszont gyors. De akár nyitva, akár zárva megyünk, az ablakok mögötti karosszériaelemek kitakarják a fél világot oldalra tekintésnél. A vászontetős esetében ugyebár csak bezárva korlátozott a kilátás, de az sem ennyire. Úgyhogy hiába kicsi az autó, bizony jól jön a parkolóradar és a kamera is. Radar mindegyik felszereltségi csomagban van, a kamera pedig csak a legalsóból hiányzik.

De az összes ilyen lényegtelen dolgot elmondtunk már az MX-5 RF-ről korábbi tesztünkben. Meg a lényegesekről is meséltünk, köztük a legfontosabbról, a vezetési élményről! Amit itt annyival tudtak még fokozni, hogy 160 lóerő helyett immár 184 ló erejével rúg a kétliteres motor. Szerénynek tűnhet a többlet, de ilyen csekély tömegű autónál ez is sokat számít. 6,8 másodperc alatt futja a nulla-százat, ami 3 tizeddel hosszabb ugyan, mint a vászontetős adata, de mindenképpen ütős.

Ehhez jön még a nagy kompressziójú szívómotor páratlanul élénk gázreakciója, na meg a négyhengerességhez képest izgalmas hang. Némi csalással szól ilyen jól, de szintetizált hangról szó sincs, csak két okos trükkről, melyektől morcosabban morog a Skyactiv benzines. Aztán ott van még az extrém rövid úton járó, parányi váltókar, ami önmagában is egy műalkotás.

.

A tökéletes kanyarfekvés és irányíthatóság érdekében az első és hátsó tengelyek között egyenletesen oszlik el a súly. Ezért olyan hosszú az autó eleje, hogy tudniillik minél hátrébb kerülhessen a motor. Amely ráadásul elég sok helyet igényel, mármint hosszában, a Mazda MX-5 ugyanis hosszmotoros és hátsókerekes. Mert a hajtáslánc minden eleme az autó közepén végigfutó hosszanti tengely mentén helyezkedik el, ezáltal minimalizálható a hajtásláncban keletkező veszteség – ellentétben egy keresztmotoros, fronthajtású konstrukcióval

A kormányzás közvetlen, nem kell kalimpálni vele, ha egy kicsit táncra perdül az autó fara, és Sperr difi is van a mókához. A visszejelzésekben is jeleskedik a kormány, viszont lehetne vastagabb a fogása. A futómű is remek, nem az a leültetett, megerőszakolt, alig rugózó, betonkemény szerkezet, ami sok modell sportváltozatában rázza a veseköveinket. Ez ugyanis nem egy rendes autó sportváltozata, hanem egy rendes sportautó. Úgy van alacsonyan a tömegközéppont, hogy közben kellemes a rugózása. Kicsit dől is a kanyarokban, de egyáltalán nem vészes, cserébe a mi útjainkon is kibírható vele a közlekedés.

Kényelemből odabent sem rossz az MX-5 RF, feltételezve, hogy nem vagyunk magasabbak, mint 185 (de inkább 180) centi, és előnyt jelent a sportos testalkat is. Meg a kisméretű irattárca, vékony telefon, kis kulcscsomó és kevés mindennapi flikk-flakk, mert ezeknek nincs sok hely. Kesztyűtartó egyáltalán nincs, és rekeszekből is csak nagyon szerényen. A csomagtartó is mindössze 127 liter (hárommal kevesebb, mint a vászontetősé), de két kisebb utazótáska ebbe is belefér, és a mérete független attól, hogy nyitva vagy zárva van a tető – ellentétben a legtöbb nyitható tetejű autóval.

A legerősebb MX-5 RF a benzinkúton is kellemes meglepetést szerez. Csak akkor megy 8 liter fölé az étvágya, ha nagyon keményen meghajtjuk. Azaz, sokszor jár a fordulatszámmérő 6-7000 környékén, és gyorsításnál koppan a gázpedál a padlón. Amúgy 6-6,5 liter között alakul az átlagfogyasztása, és ebbe is belefér némi cibálás.

A Mazda MX-5 tehát továbbra is egy lenyűgöző, kicsi sportautó, amibe nagyon könnyű beleszeretni, legyen szó akár a vászontetős, akár az itt tesztelt keménytetős (RF) változatról. A választás alapvetően ízlés és igény dolga, az árkülönbség nincs olyan szinten, hogy az döntsön. Természetesen a keménytetős a drágább, felszereltségtől függően kb. 500-700 ezer forinttal. Az MX-5 RF esetében közel 11 millió forint a beszálló, amiért az 1,5-ös, 132 lovas motort kapjuk Revolution felszereltséggel. Az vászontetős eggyel alacsonyabb csomaggal (Challenge) nyit, az 1,5-ös motorral 9 milliótól. Az itt tesztelt, Takumi csomagos, piros bőrbelsős, fekete, BBS felnis, kétezres, 184 lovas kivitel alapára 12,1 millió forint, amire legfeljebb félmilliónyi pluszt lehet még összeválogatni a listáról.

teszt és fotó: SportVerda

  • BMW X5 50e 500 LOVAS X5-ÖS TESZT: BMW X5 50e - Ha X5-ös BMW, akkor háromliteres dízel, ez nem is olyan régen még egyértelműen adta magát. De ma már a tölthető hibrid adja, az pedig itt kishíján 500 lóerős – és szintén sorhatos, de benzines Tovább>
  • CarGarantie 20 éve A CarGarantie 20 éve van jelen Magyarországon - A CarGarantie, a járműgarancia- és javításiköltség-biztosítások egyik vezető európai szolgáltatója idén ünnepli a magyarországi indulásának 20. évfordulóját. A vállalat két évtizede a magyar autószalonok és -importőrök megbízható partnere, és fontos szereplővé vált az iparágban. Tovább>
  • Peugeot 508 GT KI A LEGSZEBB? TESZT: PEUGEOT 508 GT PHEV - Felvarrták a Peugeot legsármosabb modelljének ráncait. A kérdés az, hogy jobb lett-e az eredmény, illetve az is, hogy egyáltalán voltak-e rajta ráncok Tovább>
  • KIA EV6 GT A LEGERŐSEBB KIA TESZT: KIA EV6 GT - A dél-koreai márka legizmosabb modellje történetesen egy villanyautó. 585 ló erejével rúg és 3,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra. Tovább>
  • DS 7 E-Tense 300 NEM A 300 LÓ SZÁMÍT TESZT: DS 7 E-TENSE 4x4 300 - Megújult a franciák prémium SUV-je, és az eddigi 300 helyett immár 360 lóerős a csúcsmodell, de itt nem a ménes a lényeg, hanem a komfort, a dizájn és a kifinomultság Tovább>
  • BMW Z4 30i BMW ESSZENCIA TESZT: BMW Z4 30I - Négyhengeres motorral is nagy élmény a bajorok roadstere, és mindent megad ahhoz, hogy remekül érezze magát a vezető – ráadásul nem is olyan drágán, mint gondolnánk… Tovább>
  • VW ID Buzz A 21. SZÁZADI HIPPIBUSZ TESZT: VW ID. BUZZ - Az utóbbi évek legmerészebb húzása a VW-től: múltidéző, kultikus, cuki, trendi, feltűnő, elektromos, ötszemélyes és drága… - kipróbáltuk az ID. Buzzt Tovább>
  • féhér Mazda6 HIÁNYOZNI FOG TESZT: MAZDA6 SPORTKOMBI - A sokat látott 6-os utolsó példányait árulják a Mazda márkakereskedések, az idei évtől ugyanis nem gyártanak többet belőle. Búcsúként a jubileumi kiadással utaztunk egy nagyot Tovább>
  • zöld Alfa Romeo Tonale ILYEN EGY DÖGÖS SUV TESZT: ALFA ROMEO TONALE - A Tonale az olasz márka első modellje, amely konnektoros hibridként is elérhető. Kipróbáltuk, és összehasonlításképpen egy lágy hibrid változatot is tettünk mellé Tovább>
  • Jeep Wrangler A “DZSIP” TESZT: JEEP WRANGLER 4XE - Jeep, köznevesülve dzsip, amely lexikon szerint „erős motorral felszerelt kis terepjáró gépkocsi”. Levehető tető és ajtók, előre dönthető szélvédő, és zavartalan csapatás úttalan utakon Tovább>