SZOLIDABBAN TESZT: MAZDA3 SEDAN G122
A szexi ötajtós után itt a visszafogottabb stílust kedvelőknek készült Mazda3 Sedan. Jár hozzá nagyobb csomagtér és némi plusz elegancia, ráadásul forint-fillérre ugyanannyiért – de így is elég drágán
Próbáltam már az új Mazda3-at a 122 lovas benzinmotorral. Szerettem is, de hiányoltam belőle azt a dinamizmust, amiért elődjét 120 lovasként is annyira imádtam. Amit érzésre 150 lóerősnek mondtam volna, erre az újra pedig nagyjából azt tippelném, amit papíron tud: százhúszat. Ami ráadásul egy kétliterestől kevés, de van mellette szép nyomaték, úgyhogy még így is tisztességgel viszi az autót, csak nem szerez már olyan kellemes meglepetést, mint a régi. Egyszerűen csak jó.
Jelenlegi tesztautónkban is a szóban forgó kétliteres, immár hengerlekapcsolásra is képes szívómotor dolgozott. 13:1 arányú kompresszióval, pontosan 122 lóval és 213 Nm-es nyomatékkal. Továbbá, még mindig pengeéles gázreakcióval, a lágy hibridrendszernek köszönhetően villámgyorsan és rezzenéstelenül működő start-stop automatikával, valamint korrekt fogyasztással. Eddig ugyanaz, mint az előző tesztautó.
De ez automataváltós volt és lépcsőshátú, valamint nem az a gyönyörű piros, hanem szürke. A Mazda nyelvén nem „Soul Red”, hanem „Machine Gray”. Ezen kívül, ennek nem volt olyan idegbeteg a ráfutásmegelőző-vészfékező rendszere, mint az előzőé. Ez csak egyszer állt bele a fékbe, akkor sem a forgalomban, hanem a garázsfeljárón. Ez így sokkal barátságosabb, bár az azóta sem világos, hogy ott mitől ijedt meg.
Mi a helyzet a váltóval? Hatfokozatú, és az automaták között messze nem olyan kiemelkedő, mint a Mazda manuális váltója a maga műfajában. De nem is olyan darabos, mint némelyik túltenyésztett duplakuplungos mostanában. A mai új autók között nem kell sokáig keresni, hogy valami feleslegesen sok fokozatú, félreprogramozott, kelletlenül rángató automataváltóval találkozzon az ember. Nem feltétlenül kell a nagy truváj, a kevesebb néha több. Hát itt is.
A Mazda3 Sedan automatája az arany középúton halad. Nem ámulatba ejtően gyors, de nem is lassú, semmi extra. Cserébe békés és kiszámítható viselkedésű. Az egyébként kivételesen jó vezetési élményen nem ront, sőt, még a kormány mögötti fülekkel is kapcsolhatunk. Fogyasztásban sajnos érezhető pluszt jelent, kb. 0,5-1 litert, de – hála a remek motornak – még így is jónak mondható a 8,2 literes tesztátlag, amit zömében városi forgalomban hoztunk össze. A 750 ezres felár viszont indokolatlanul sok egy automataváltóért ebben a szegmensben.
Ugyanakkor, a négyajtós kasztniért egy forint többletet sem kérnek a Mazdánál, pedig többet ad, mint a hatchback. Csomagtartóból és eleganciából – vagányságból pedig valamivel kevesebbet. A poggyászokat 330 helyett itt 450 literes térfogat várja, miközben az utastér nagyjából ugyanakkora. Azaz, nem kategóriaelső méretű, de négy felnőtt számára korrekt. Hátul ez annyival kellemesebb, mint az ötajtós, hogy nagyobb ablakainak köszönhetően nem kelt annyira bezárt érzetet. Ezen tovább javíthat a világos bőrkárpit, ami valamiért csak a szedánhoz rendelhető, a hatchbackhez nem.
Továbbá, ebből valamivel többet lehet látni tolatásnál. Ez még akkor is számít, ha kamera, felülnézeti kép és radar is van mindkét változatban – már a második felszereltségi szinttől. És minden más is érvényes a szedánra, amit az ötajtós belsejéről írtunk. Tökéletes az ergonómia, könnyen megtalálható a kényelmes pozíció a vezetőülésben, jó a műszerek leolvashatósága, a HUD láthatósága, valamint a kapcsolók elhelyezése és működése.
A felszereltség rendben van, de továbbra is csak csomagokból válogathatunk, szofisztikált testreszabási lehetőséget nincs. Ami van, az négy alapcsomag, ebből a felső kettő további négy kiegészítő csomaggal kombinálható, ezeken kívül néhány kiegészítő ikszelhető még. Ilyen árszinten azért már találni olyan márkát, ahol nagyobb szabadságot adnak a vásárlónak annak eldöntésében, hogy mit szeretne az autójába és mit nem. Az árat illetően pedig nagyjából ebben lehet gondolkozni: 7 millió 44 ezer az induló, tesztautónk 9 millió körül lehetett, és 10 millió fölött is van Mazda3 Sedan.
teszt és fotó: SportVerda
- KIS X, NAGY KÜLDETÉS TESZT: BMW X2 SDRIVE 18D - A bajor X modellek (egyik) legkisebbje hozza a nagyok színvonalát, a gyengébb dízelmotorral is energikus, ráadásul nagyon keveset fogyaszt Tovább>
- ENNEK IS VÉGE TESZT: FORD FOCUS ST AZURA EDITION - Sorra írjuk mostanában a búcsú teszteket, a Focus ST a soron következő. Ez a (még) kapható legerősebb és legvidámabb változat a Ford kompaktjából Tovább>
- VISZLÁT, SZÉPFIÚ! TESZT: AUDI S5 CABRIOLET - A kétajtós Audi modellekkel együtt ez a gyönyörű kabrió is eltűnik a márka kínálatából. Búcsúzásként elmeséljük, hogy milyen az élet egy ilyen 354 lovas szépséggel Tovább>
- VISZLÁT TT! TESZT: AUDI TT RS - Befejezték az Audi TT gyártását, így a TT RS-nek is vége. Egy igazán élvezetes sportkocsival lett kevesebb az autósvilág. Az utolsó példányok egyikét vezethettük Tovább>
- ELŐZI A PASSATOT? TESZT: SKODA SUPERB COMBI 2.0 TDI - Dízelmotorral, összkerékhajtással és Laurin&Klement felszereltséggel próbáltuk ki a Skoda új csúcskombiját, amely kannibalizálhatja a Passat vásárlóközönségét Tovább>
- A LEGNÉPSZERŰBB VW TESZT: VW TIGUAN 2.0 TDI - A márka legnagyobb számban eladott modellje a 3. generációjához ért. 150 lovas dízelmotorral és fronthajtással próbáltuk ki a Tiguan 2.0 TDI-t Tovább>
- A 300 LOVAS MINI TESZT: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4 - Teljesen új külsővel robbant be a piacra MINI SUV-ja. Van belőle benzines, dízel és elektromos, és szerencsére a John Cooper Works változat is elérhető – hozzánk is elért Tovább>
- VEZETÉSRE TERMETT TESZT: MAZDA3 E-SKYACTIV X 186 NAGISA - Egyre kisebb motorok, turbófeltöltő, három henger meg ilyesmi? Igen, ez a trend, de nem a Mazdánál… Tovább>
- NAGYÁGYÚK - BENZINNEL ÉS ANÉLKÜL TESZT: AUDI SQ8 és Q8 E-TRON 55 - 500 lóerős V8-as benzinmotor, vagy 400 lovas elektromos hajtás? Mindkettő brutális erővel bír, de a két vezetési élmény nem említhető egy lapon. És van más különbség is… Tovább>
- 460 LÓERŐ HÁTSÓ KERÉKEN TESZT: BMW M2 PERFORMANCE - Háromezer köbcenti turbóval, hat sorba rakott hengerrel, hátsókerék-hajtással, nagyon durva hanggal, pályaautós megjelenéssel Tovább>