fbpx

A VILÁG LEGERŐSEBB… TESZT: MERCEDES-AMG CLA 45 S 4MATIC+

Merdedes AMG CLA 45 S

A VILÁG LEGERŐSEBB… TESZT: MERCEDES-AMG CLA 45 S 4MATIC+

A világ legerősebb kétliteres sorozatgyártású motorja dolgozik benne. Brutális technikát rejt a sárga kombi, ami persze elsősorban a vezetőnek jó móka – az utasoknak kevésbé. – Mercedes-AMG CLA 45 S teszt.

Tökéletes főszereplője lehetne a legendás Taxi sorozat következő epizódjának. Peugeot helyett Mercedes, fehér helyett napsárga, és szedán helyett kombi. És nem kellene sokat mókolni a vágóknak, hogy gyorsabbnak látszon az autó a filmvásznon, mert ez majdnem úgy mozogna real time-ban, ahogy a 406-os ment felgyorsítva. Ráadásul összkerekes drift mutatványokkal is lehetne színezni az előadást! Viszont az átalakuló jelenetekkel gond lenne, mert ez alapból is nagyon durván néz ki (pontosabban a 400 ezres aerodinamikai csomaggal). Pályaautós légterelők, diffúzor, 2×2-es kipu, ültetett kasztni, sötét felnik, piros féknyergek, AMG feliratok.

Bestiális! De nem csak a látvány az, hanem a tudás is. Úgy tapad az úthoz, hogy le se lehetne robbantani róla. Összkerék-hajtással kapaszkodik az aszfaltba, és brutálisan gyorsul, mert kraft is van benne bőven. Az elejében ugyanis a világ legerősebb sorozatgyártású kétliteres motorja dolgozik, amely egyben a legnagyobb literteljesítmény címet is birtokolja. A négyhengeres turbóban 421 lóerő rejlik, nyomatéka pedig 500 Nm. Kereken 4 másodperc alatt löki 100-ra a sebességmérőt, és 270 km/órás végsebességhez segíti hozzá a dögös kombit. Mivel a 45-ös típusjelzés után ott az „S”, ez utóbbi alapáras, egyébként fizetős opció lenne az elektronika átprogramozása.

A hangja brutális, fémesen gépi, hidegen, melegen, alacsony és magas fordulaton egyaránt izgalmas. Négyhengeres mivoltához képest mindenképpen gyönyörű. Legalábbis annak, aki fogékony az ilyesmire. Aki meg nem, az úgyis messziről elkerüli az AMG változatokat, és választ valami elegáns kivitelt a márka kínálatából. Van belőlük bőven, elvégre Mercedesről van szó. Sport+ és Race üzemmódban még vadabbul szól, és a ráadás nem szintetikus, hanem a kipufogóban nyíló szelepeknek, és az általuk nyitott plusz áramlási járatoknak köszönhető.

Az autó elején lévő levegőbeömlők sem kamuk, mindnek valódi szerepe van. Naná, hiszen nem a szél hordja össze azt a négyszázhúsz pacit. Kemény munka folyik odabent, ami pedig komoly hőtermelődéssel jár. Ezért aztán a motornak is két külön hűtőköre van, de a spéci turbófeltöltőnek is kell a friss levegő. 2,1 bárral tölt, a turbinája akár 169 ezres fordulaton pöröghet. Vízzel hűtik, a vizet pedig szokás szerint levegővel, de itt még a kenési rendszernek is külön hűtőköre van. Nos, ezért vannak azok a nagy beömlők az első lökhárítón.

A váltó egy nyolcfokozatú, duplakuplungos automata. Szerencsére semmi köze nincs ahhoz a darabos, hétfokozatú duplakuplungoshoz, amit az új A-osztályban és CLA-ban megismerhettünk. Ez egy vér profi a cucc egyenesen az AMG-től, elképesztő gyorsan és zökkenőmentesen kapcsol. Mindegy, hogy kicsi vagy nagy gáznál, hogy kézi vezérlésre vagy önszántából vált, mindig ugyanolyan pontos. Ráadásul a D és R között váltogatva sem tétovázik, ahogy a legtöbb duplakuplungos. A kormány mögötti váltó flepnik pedig önmagukban is műalkotások, nagy élmény velük kapcsolgatni.

Az összkerékhajtás is tud némi pluszt a többi 4MATIC-hoz képest, nem hiába áll ott az a kis „+” jel az ismert brand után. A módosítás a driftelést hivatott támogatni, ráadásul elég hatásosan. A hátsó kerekeknél alkalmazott technika alapjaiban különbözik a többi 4MATIC-tól, itt ugyanis a keresztirányú tengelyek kihajtásainál vannak a kuplungtárcsák, mégpedig többtárcsás, elektronikusan vezérelt fajták. Így akár azt is meg tudja csinálni a rendszer, hogy egy ideig csak az egyik hátsó kereket hajtja, majd egyenlít, vagy átsúlyoz a másikra…, bármit, amire épp szükség van. Így segít az autó farának a terelgetésében. De nem csak játékra jó ez, hanem akkor is, ha az autó megcsúszik, és a vezető egyedül nem tudná a kívánt íven tartani az autót, így viszont igen. Legalábbis nagyobb valószínűséggel.

A fékeket sem vették félvállról, elől 360, hátul 330 milliméteres hűtött tárcsákra harapnak a piros nyergek, melyek elől hatdugattyúsak. A futómű természetesen betonkemény, de még ebben is vannak fokozatok. Merthogy a lengéscsillapítók adaptívak, és menetmódtól függően változik az ellenállásuk. Sport, Sport+ és Race módokban keményebbek, de a kasztni oldaldőlése már Comfort módban is erősen közelít a nullához. Kanyarban minden beállítással elképesztően gyors az autó, a menetmódokban való felfelé lépkedés inkább az elektronika háttérbe szorításával teszi pályaautósabbá – és egyben veszélyesebbé – a játékot.

Az üléspozíció alacsony, és tökéletesen beállítható hozzá a kormány. És hogy szlalomozás közben meg is maradjunk a helyünkön, durván kagylósított AMG Performance ülések kerültek az autóba (a végén azt is elárulom, hogy mennyiért). Mármint előre, hátul semmi extra, az ott utazók markolják csak a majrévasat. Ráadásul alacsony, fekete tető alatt, meredek támlákkal, előttünk sokat kitakaró üléstámlákkal, mellettünk pici ablakokkal… Összességében nem igazán jó ott lenni, pláne ha a vezetőnek menőkéje van. És hát miért ne lenne?

Hiszen minden adott hozzá. A kormány megdöbbentően pontos és közvetlen. Karimája vastag, és az izzadt tenyér sem csúszik meg rajta, mert alcantarával burkolták be. Kár, hogy nagyon hamar rojtosodik és koszolódik, nem hiszem hogy pár évnél tovább bírja majd – hacsak nem vezetünk folyton kesztyűben. Mondjuk aki ilyen autót vesz, attól akár még az is kitelik.

Ahogy a többi Mercedesben, az automataváltó választókarja itt is egy bajuszkapcsoló a kormány mögött. Ott ahol más autónak az ablaktörlő-kapcsolója van. Nem túl sportos, de a legjobban kézre eső megoldás.

A többi kezelőszerv is jó helyen van, a kormányon lévő gombok is, melyek szép fémfelületen csücsülnek. Gyönyörűek a levegőbefúvók és a hatalmas, konfigurálható LCD kijelző is, bár az összhatás nekem túl díszes. Még úgy is, hogy a hangulatvilágítás színét szabadon állíthatjuk bármire, mondjuk egyszínű pirosra. Ízlés dolga, biztos van, akinek pont így jó. De az valószínűleg senkinek nem tetszik, hogy a műanyag burkolatok többsége recseg, ha egy kicsit megnyomjuk. Még a kormányon lévő menetmód választó is. Pedig nagyon jól néz ki, közepén a piciny digitális kijelzővel, de így nem 100%-os a dolog.

A műszerfal tetején fekvő kijelző gyönyörű, ahogy a többi Mercedesben, amelyben ilyen van. Vérbeli AMG modellről lévén szó, találunk benne néhány plusz menüpontot, ilyen a köridő és gyorsulás mérő vagy a versenypálya-kereső. A menüjében a könyöklő előtti touchpaddal mozoghatunk. Finom szerkezet, de vezetés közben sokkal jobb egy tekerhető, nyomható kapcsolóval babrálni, mint millimétereket simítani az ujjbegyünkkel egy érintőfelületen. Pláne egy ilyen kemény, rázós pályaautóban. A kormányról is vezérelhető szinte minden, de ott meg pici szenzorokat kell jobbra-balra vagy fel-le simítgatni (menüponttól függ, hogy mikor merre). Ugyancsak nem szerencsés.

Végül lássuk, mennyibe kerül ez a remek móka! 26,3 millióról indul az AMG CLA 45 S, amely szokás szerint könnyen feljebb szökik. De nem annyira, mint a többi (nem AMG) modellnél. Így is jó pár milliós többletről beszélünk, de legalább nem hétszámjegyűről. Tesztautónk esetében 32,2 millióig ment a vásárolgatás, a felárból 1,4 millió forintot tett ki az „AMG Performance ülések High-end csomag”. Konkurenciát találni nem egyszerű. Ha szigorúan vesszük a négyhengerességet, akkor igazából nincs is, mert teljesítményben mind bőven alatta marad ennek. Nem csoda, hiszen ez a világ legerősebb sorozatgyártású motorja ezzel a hengerszámmal. Kombik között az Audi S4 Avant és a BMW M340i Touring jöhet szóba, azok 22 milliótól indulnak.

teszt és fotó: SportVerda

  • BMW X5 50e 500 LOVAS X5-ÖS TESZT: BMW X5 50e - Ha X5-ös BMW, akkor háromliteres dízel, ez nem is olyan régen még egyértelműen adta magát. De ma már a tölthető hibrid adja, az pedig itt kishíján 500 lóerős – és szintén sorhatos, de benzines Tovább>
  • CarGarantie 20 éve A CarGarantie 20 éve van jelen Magyarországon - A CarGarantie, a járműgarancia- és javításiköltség-biztosítások egyik vezető európai szolgáltatója idén ünnepli a magyarországi indulásának 20. évfordulóját. A vállalat két évtizede a magyar autószalonok és -importőrök megbízható partnere, és fontos szereplővé vált az iparágban. Tovább>
  • Peugeot 508 GT KI A LEGSZEBB? TESZT: PEUGEOT 508 GT PHEV - Felvarrták a Peugeot legsármosabb modelljének ráncait. A kérdés az, hogy jobb lett-e az eredmény, illetve az is, hogy egyáltalán voltak-e rajta ráncok Tovább>
  • KIA EV6 GT A LEGERŐSEBB KIA TESZT: KIA EV6 GT - A dél-koreai márka legizmosabb modellje történetesen egy villanyautó. 585 ló erejével rúg és 3,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra. Tovább>
  • DS 7 E-Tense 300 NEM A 300 LÓ SZÁMÍT TESZT: DS 7 E-TENSE 4x4 300 - Megújult a franciák prémium SUV-je, és az eddigi 300 helyett immár 360 lóerős a csúcsmodell, de itt nem a ménes a lényeg, hanem a komfort, a dizájn és a kifinomultság Tovább>
  • BMW Z4 30i BMW ESSZENCIA TESZT: BMW Z4 30I - Négyhengeres motorral is nagy élmény a bajorok roadstere, és mindent megad ahhoz, hogy remekül érezze magát a vezető – ráadásul nem is olyan drágán, mint gondolnánk… Tovább>
  • VW ID Buzz A 21. SZÁZADI HIPPIBUSZ TESZT: VW ID. BUZZ - Az utóbbi évek legmerészebb húzása a VW-től: múltidéző, kultikus, cuki, trendi, feltűnő, elektromos, ötszemélyes és drága… - kipróbáltuk az ID. Buzzt Tovább>
  • féhér Mazda6 HIÁNYOZNI FOG TESZT: MAZDA6 SPORTKOMBI - A sokat látott 6-os utolsó példányait árulják a Mazda márkakereskedések, az idei évtől ugyanis nem gyártanak többet belőle. Búcsúként a jubileumi kiadással utaztunk egy nagyot Tovább>
  • zöld Alfa Romeo Tonale ILYEN EGY DÖGÖS SUV TESZT: ALFA ROMEO TONALE - A Tonale az olasz márka első modellje, amely konnektoros hibridként is elérhető. Kipróbáltuk, és összehasonlításképpen egy lágy hibrid változatot is tettünk mellé Tovább>
  • Jeep Wrangler A “DZSIP” TESZT: JEEP WRANGLER 4XE - Jeep, köznevesülve dzsip, amely lexikon szerint „erős motorral felszerelt kis terepjáró gépkocsi”. Levehető tető és ajtók, előre dönthető szélvédő, és zavartalan csapatás úttalan utakon Tovább>