
A VÉGLETEK VOLVÓJA TESZT: VOLVO XC60 T8 POLESTAR ENGINEERED
Egyszer száguldó ágyúgolyó, máskor némán suhanó jófiú, illetve a kettő között bármi. 405 lóerő, gyári tuning, luxus, elegancia, összkerék, tölthetőség és zöld rendszám. Íme a legerősebb Volvo!
VOLVO XC60 T8 „GYÁRI ÚTMUTATÓ”
Vedd a turbóval és kompresszorral ellátott, kétliteres benzinmotorunkat! Ez hajtja majd az első kerekeket. Tégy hozzá egy villanymotort is, ez hajt majd hátul. A kettő együtt 390 lóerőt ad, és úgy hívjuk, T8. Ezt az egészet tedd be az XC60 alá, az akupakkot a szokásos módon, itt is a kardánalagútba csúsztasd be, ahogy a többi hibrid modellünknél. Így kapsz egy XC60 T8-at. De megyünk tovább!
POLESTAR GÉNEK
A nemrég önálló életre keltett elektromos sportmárkánkat, a Polestart promózni akarjuk, ahol csak lehet, ezért ezt a modellt is „polestarosítjuk”. Erre találtuk ki a „Polestar Engineered elektromos teljesítménynövelő csomagot”. Ezzel 405 lóerőre emelkedik a T8 teljesítménye, a nyomatéka pedig 640-ről 670 Nm-re. Ezen kívül jön még a csomaggal néhány dolog: 21 colos felnik, benne óriási, perforált féktárcsák, rajtuk szintén méretes, aranysárga féknyergek, odabent pedig ugyanilyen színű biztonsági övek.
MINT A VERSENYPÁLYÁKON
Továbbá, van itt még egy egészen különleges megoldás: az Öhllins lengéscsillapítók keménysége kézi tekerőkapcsolóval állítható. De nem a műszerfalról, hanem a lemezek alatt kotorászva, kerekenként külön-külön! Az első lengők keménységét a motortérben, a hátsókét pedig a kerékjáratokban kotorászva lehet szabályozni. Mindezt természetesen tudja a Volvo elektronikusan, egy gombnyomásra is, hiszen több, mint 15 éve kínálnak már autóikhoz aktív futóművet.
De itt az autóversenyzésben használt megoldást legalább hangulatában szerették volna becsempészni a hétköznapokba, ezért itt tekergessem kézzel. De eszem ágában sincs tekergetni, és valószínűleg az öltönyös topmenedzser sem fog ezzel bajlódni, és nem is kell.
TÖLTHETI IS, DE…
…szerintem a vastag kábellel sem fogja nap, mint nap összekoszolni a kezét, pláne nem nedves időben. Ha nem muszáj, akkor még a benzinkúton se nyúl hozzá a töltőpisztolyhoz, nemhogy egy vastag kábelt bogozzon öltönyben, nyakkendőben, fehér ingujjal. Pedig, ha a dolgos munkaórák alatt tölt az autó, akkor 30-35 km-t elfurikázhat tisztán elektromosan is. És ha hétköznapokon jellemzően nem autózik ennél többet, és nem rugdossa a gázpedált, hanem elegendő a normál lendület (87 lóerővel, 240 Nm-rel, maximum 120 km/óráig), akkor az átlagfogyasztás akár 0 l/100 km is lehet. Mondjuk hétfőtől péntekig.
AZTÁN HÉTVÉGÉN…
…kiereszti a gőzt, kinyújtja a jobb lábát – talpával a gázpedálon, persze. Élvezi az 5,4 másodperces gyorsulást, a könnyed előzéseket. Csak odalép, az autó meg nagyot lép, csodálatos. Na meg időnként csak úgy, passzióból is belepréselteti magát az ülésbe a 27 milliós, 2,2 tonnás autójával, amely nagy valószínűséggel nem is a saját tulajdona, hanem a cég finanszírozza neki. De az a pozíció, amihez ilyen drága autót adnak, minden bizonnyal hatalmas fizetéssel és kellemes üzemanyagkerettel is együtt jár.
XC60 ÁTLAGFOGYASZTÁS
Éppen ezért nem valószínű, hogy érdekli emberünket a 9-10 literes fogyasztás. Nálunk ennyit evett, de nagyon keveset tudtuk tölteni. Ugyanakkor, ha képzeletbeli főszereplőnknek van lehetősége mondjuk az otthoni garázsában kiépített töltőponton kulturált körülmények között tölteni, és van is kedve csatlakoztatni az autót minden (vagy minden második) este, akkor ennél lényegesen is kevesebb lehet az átlag. Persze, a hétvégi nagyobb utazáson ez nem sokat segít, autópályára érve hamar elapad a hálózatról betáplált feszültség, és megint jön a 9-10 literes fogyasztás, de a havi átlag még így is lehet 5-6 liter. Értelemszerűen a használat módjától, a töltés gyakoriságától függ és a használó környezettudatosságától függ.
.
A ZÖLD RENDSZÁM…
…nyújtotta ingyenes parkolási lehetőséggel viszont mindenképpen élhetünk. De ennél sokkal fontosabb az a luxus, amit az XC60 nyújt! A rugózási komfort még a 21 colos kerekek és a sportos útfekvésre hangolt futómű ellenére is kellemes, ahogy a hangszigetelés és a helykínálat terén sincs helye kritikának. Az viszont tény, hogy a csomagtartó valamivel kisebb, mint a nem hibrid változatoké, ráadásul a töltőkábelek is állandó lakói ennek a térnek, hacsak nem döntünk úgy, hogy otthon hagyjuk őket.
SVÉD LUXUS
Az interiőr a márkánál megismert elemekből építkezik. Stílusos formák, kifogástalan anyaghasználat, gyönyörű részletek, digiátlis műszer a kormány mögött és profi érintő-kijelző a középkonzolon. Azt továbbra is sérelmezem, hogy egy egyszerű klímabeállításhoz is ezt kell bökdösnöm, és ehhez le kell vennem a tekintetemet az úttestről. De meg lehet szokni, hogy csak akkor nyúlok hozzá, amikor nem kockáztatok vele balesetet. Persze erről az autó éberen figyelő asszisztens rendszerei is gondoskodnak. Van benne minden, ami a Volvónál manapság elérhető, az pedig nem kevés! De hogy is lenne másképp annál a márkánál, amely még mindig a biztonságos közúti közlekedés szimbóluma.
A hangszigetelés kitűnő, de még jobb a Bowers&Wilkins audiorendszer produkciója. A motor hangja nem ilyen szórakoztató, nincs már öt- vagy hathengeres gurgulázás, tudomásul kell vennünk, hogy a Volvónál a legnagyobb és legerősebb modellekben is csak négyhengeresek dolgoznak.
EZ ITT A LEGERŐSEBB VOLVO
Alapára 24,2 millió forint. Pontosan 3 millióval több, mint az XC60 T8, amely mindössze 15 lóerővel gyengébb, és nem hozza a Polestar kiegészítőket. De abban is ugyanez a konnektoros hibrid hajtáslánc van, csak nem felülről, hanem alulról súrolja a 400 lóerőt, a gyorsulása pedig konkrétan egy tized másodperccel rosszabb (5,4 s vs 5,5 s) csak. Persze abban nincsenek kézzel állítható Öhlins lengéscsillapítók, de van gombnyomásra állítható aktív futómű. És ilyen nagy felnik meg féknyergek sincsenek, de ettől még az ő tudása is bőven több, mint amire földi halandónak valaha szüksége lehet.
XC60 T8 POLESTAR ALAPÁR VS VÉTELÁR
Ennek fényében egy kicsit sok a 3 milliós felár a Polestar tuningért. Továbbá hiányoltam a tesztautóból a masszázsfunkciót, amely furcsa módon nem rendelhető a Polestar Engineered csomaghoz, míg az R-Design vagy az Inscription felszereltséghez igen. Cserébe néhány opciót olcsóbban kaphatunk meg ehhez, mint azokhoz, tehát a felárért ikszelhető tételekkel nem ugrik akkorát a konfiguráció ára. Pláne nem akkorát, mint a német konkurensek esetében. Úgyhogy még ha alapáron olcsóbb is közülük valamelyik, a felszereltséget pariba hozva (sokkal) jobban elszáll az ára. Tesztautónk esetében 24,2-ről „csak” 27 millióra emelkedett.
teszt és fotó: SportVerda
NAGYON VAGY KICSIT HIBRID? TESZT: KIA CEED SW PHEV & XCEED MHEV - A kombi Ceed tölthető hibrid hajtáslánccal járt nálunk, az XCeed pedig enyhe hibridként. Lehet nagy különbség a fogyasztásukban, de ez nagymértékben függ a használattól – elsősorban a töltési gyakoriságtól Tovább>
VISSZATÉRT TESZT: NISSAN QASHQAI 1,3 DIG-T MILD HYBRID - Sztár volt, visszavonult, visszatért. Kézi váltóval és csúcsfelszereltséggel próbáltuk a kompakt crossoverek egykori királyát Tovább>
A „NEGYVEN DÉ” TESZT: BMW M340D XDRIVE TOURING - Bestiális erő, brutális gyorsulás, sportautós útfekvés – garantált az öröm a bal egyen. A háromliteres, hathengeres dízelmotorral gyönyörűen szól, és nem fogyaszt többet, mint egy kétezres Tovább>
HA APA VEZETNI IS SZERET… TESZT: BMW M440I XDRIVE GRAN COUPÉ - Legyen családi, legyen divatos és menjen úgy, mint egy sportautó. Sokan megtalálják a megoldást erre a túlmotorizált SUV-k között... De ez más. Mert ez tényleg úgy megy, mint egy sportautó – és közben még azt is rá lehet fogni, hogy családi Tovább>
EZ NEM YARIS, HANEM GR YARIS! TESZT - Ha azt hiszed, hogy ez csak egy átalakított Yaris, akkor tévedsz. Csupán kívülről hasonlít (nyomokban) a névadójára, ami odabent van, az valami egész más Tovább>
VILLANYDIVAT TESZT: MERCEDES EQA 250 & VOLVO XC40 RECHARGE - A Volvónak ez az egyetlen villanyautója, a Mercedes EQA pedig már egy egész elektromos modellsorozat tagja. Sok paraméterben összeér, de legalább ennyire különbözik is a két 400+ km hatótávú autó Tovább>
ALKOHOLMENTES MUSTANG TESZT: FORD MUSTANG MACH-E - Nyolc- vagy négyhengeres? Vagy egy se? Most már ezzel is ki kell bővíteni a kérdést, ha a szomszéd azt mondja, hogy „vettem egy Mustangot”. Kipróbáltuk az elektromos „változatot” Tovább>
FŐNÖK TESZT: MERCEDES-BENZ S500 - Ilyen egy 62 milliós Mercedes, és ez még nem a plafon! Tovább is fokozható a luxus és a teljesítmény, pedig ennél egy hajszállal sem kell jobb Tovább>
ÍGY VAGY ÚGY, DE TEREPJÁRÓ TESZT: TOYOTA LAND CRUISER ÉS HILUX - Hilux és Land Cruiser. Két Toyota terepjáró, két különböző műfaj, de lelkük mélyén mégis nagyon hasonlóak. Tanulságos látni, mit képes kihozni egy nagy hagyományokkal rendelkező autógyártó ugyanabból az alapból. Tovább>
FÖLDÚTRA? SIMÁN! TESZT: SUBARU OUTBACK 2.5I PLATINUM - Az Outback nem lepődik meg, ha nagyobb gödröket vagy felütéseket kell kirugóznia, és a leghitványabb aszfalton is kényelmes marad Tovább>