
TERMÉSZETES SZÉPSÉG TESZT: MERCEDES-BENZ CLE 300 4MATIC
Kétliteres, benzines turbómotorral, összkerékhajtással és sok-sok extrával próbáltunk ki a Mercedes új kupéját, melynek gyönyörű formáját magyar dizájner rajzolta, – Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC teszt.
A neve CLE. C is meg E is. De akkor végül is a C-osztály vagy az E-osztály kupé változatát tisztelhetjük benne? Nos, igazából mindkettőt. A márka kommunikációja szerint legalábbis így van, de érezhető, hogy inkább a C-hez áll közelebb a CLE. Nem a mérete okán, hiszen még az előző E kupénál még hosszabb is 1,5 centivel. Egyszerűen csak a megjelenésével keltett benyomás inkább C-osztály, mint E.
Létezik belőle kabrió változat, amely már meg is érkezett Magyarországra, és röviden volt is alkalmunk megjáratni a Pilisben. A kupéval viszont együtt töltöttünk egy teljes hetet. Egészen pontosan egy CLE 300 4MATIC változattal, melyet ebben a gyönyörű színben rendelt az importőr. És milyen jól tette! Jó látni, hogy manapság végre megint megjelentek a rendes színek is a német prémium autók választékában, nem csak a fehér-szürke-fekete vonalon mozog a kínálat. Remekül kiemeli ez a fényezés a CLE vonalait, melyeket egy magyar honfitársunk, Filtzer Balázs rajzolt – illik tudni.
Milyen technika lapul a lemezek alatt? Nos, jó még itt az elején tisztázni, hogy ez nem elektromos Mercedes, és nincs is belőle olyan. Ez egy „rendes Mercedes”, amely a csillaghoz illő minőséget, műszaki színvonalat és interiőrt hozza el azoknak a vásárlóknak, akik nem kíváncsiak arra, amit az EQ sorozatban kínál a stuttgarti márka. De maradjunk inkább ennél a remek kupénál, melynek motorkínálatban vannak négy- és hathengeresek, köztük dízel is.
A kabriót háromliteres sorhatos benzinessel (CLE 450) és kétliteres, négyhengeres motorral is próbáltuk (CLE 300). Mindkettő turbófeltöltős, és bár a hathengeres orgánumának nyomába sem érhet a négyhengeres zúgása, ereje annak is bőven elég a CLE dinamikus mozgatásához. Ez a motor dolgozott a piros kupé tesztautónkban is, 258 lóerős teljesítménnyel, melyet a lágy hibrid rendszer 23 lova egészít ki, amikor épp van miből előállítani a pluszt.
De nem ez a lényege, hanem az, hogy álló benzinmotornál is működtetni tudja az elektromos fogyasztókat. És ne csak a klímára vagy az ablakemelőre gondoljunk, hanem olyanokra is, mint a kormányszervó vagy a fékrásegítő. A négyhengeres turbó nyomatékos, mélyről húz, 6,2 másodperc alatt teljesíti vele a 0-100-at a CLE. A fogyasztása viszont lehetne jobb, nálunk 10,5 litert evett átlagban, és bár nem mindig a takarékoskodás állt a középpontban, azért megpróbáltam okosan vezetni. A BMW kétezres turbója ilyen igyekezet mellett, ekkora kasztniban kb. két literrel kevesebbet fogyaszt.
Az erő 9 fokozatú automataváltón keresztül jut el a kerekekhez, mind a négyhez, tesztautónkban ugyanis állandó, elektronikusan vezérelt összkerékhajtás volt. De nem csak hajtott, hanem kormányozható is mind a négy kerék (feláras opció)! 2,5 fokban elfordulnak a hátsó kerekek is, az elsőkkel megegyező vagy ellenkező irányban, az aktuális sebességtől függően. Ezzel és a remekbeszabott futóművel bámulatos kanyartulajdonságokra képes a CLE 300. De ennél talán még fontosabb a hétköznapokban, hogy a szűk helyeken való manőverezés is sokkal könnyebb így, hogy a hátsó kerekek is elfordulnak egy kicsit – ilyenkor az elsőkkel ellenkező irányba.
Kár, hogy a kormány teljesen érzéketlen, semmi visszajelzést nem kapunk az útról, és ez elvesz a vezetési élményből. De az egész autón egyértelműen érezni, hogy itt nem is az volt a cél, hogy minél több jelzést kapjunk a külvilágból. Épp ellenkezőleg: minél kevesebbet! Csak annyit, amennyi feltétlenül szükséges a biztonságos közlekedéshez. Illetve ebből egy kicsit többet is a kelleténél. Ugyanis akármilyen modernek és kifinomultak a vezetéstámogató asszisztensek, annyi van belőlük, hogy végül összességében mégiscsak zavarnak egy kicsit.
De nem igazán tudnak kizökkenteni a profi Burmester hifi és a masszírozós, fűthető, szellőztethető fehér bőrülések által biztosított nyugalomból. Hátul már nem ilyen vidám a helyzet, hanem nagyjából olyan, mint általában egy kupéban. Ami ha kívülről igazán szép – és ez az –, akkor a hátsó ülésein nem komfortos utazni. De oda bejutni sem, pláne kikászálódni onnan. Ez van, ilyen egy rendes kupé hátsó traktusa. Meredek háttámla, fejünkre boruló hátsó szélvédő / tető, szűk lábtér.
Elől viszont igazán nagyvonalú a helykínálattal a Mercedes CLE. És persze nem csak azzal, hanem a minőségi anyagokkal, a gyönyörű kijelzőkkel, az elbűvölő formákkal és a végsőkig fokozott kidolgozottsággal. Ízléses a berendezés, bár hozzá kell tennem, hogy a fényes dekorelemek helyett biztos inkább valami mattot választanék, az sokkal jobban állna neki. Még úgy is egy kicsit sok lenne a króm, a színpompa és a csillogó elem.
Kicsit sok van érintésérzékeny kezelőelemből és felületből is. Ahogy manapság a Mercedesekben, még a kormányon lévő gombok sem igazán gombok, hanem simogatós szenzorok. A középső kijelző felbontása viszont elképesztően jó, a grafika pedig ízléses, hangulatos és látványos – bár egy kicsit túl színes. Ami az MBUX menürendszer logikáját illeti, lehetne jobb, de ez is valószínűleg csak addig zavaró, amíg el nem telik 2-3 hét (egy tesztautó ennél rövidebb időt tölt egy újságírónál), utána a megszokással már tökéletes az élmény.
De teljes csak akkor lehet, ha a Mercedes MeConnect alkalmazáson keresztül a saját profilunkkal „jelentkezünk be”. Akkor léphetnek életbe az autó azon szolgáltatásai, melyek testreszabáson és a használati szokásainkon alapulnak. Ilyen például a memóriában tárolt ülés-, kormány- és tükörbeállítás, melyet automatikusan életbe léptet az autó a csatlakozott profil alapján. Természetesen ehhez az is kell, hogy minden motoros állítású legyen. Az is.
De ezen kívül még sok egyéb beállítást is előhív a MeConnect, melyet a menürendszer útvesztőiben pötyögtethetünk be unalmas perceinkben. Ezeken túl a szokásokainkat is igyekszik kiismerni, és aszerint indít el egy bizonyos zenét (amely egyébként még az ülésekből is szól), vagy állítja adott hőmérsékletűre a klímát. Továbbá szabályozza az illatosítás mértékét, merthogy a CLE 300-nak saját parfümös üvege is van a kesztyűtartóba építve, amelyből finoman adagolja az illatanyagot az utastérbe. Ráadásul nagyon jó illatút!
A feláras Digital Light fényszóró tudása leírhatatlan. Az alapvető, hogy a fénykéve nagyon világos és baromi messzire nyúlik, na de az alakja! Iszonyú profin takarja ki a közlekedés többi résztvevőjét a megvilágított területből! A gyalogosokat ráadásul úgy, hogy a testüket megvilágítja, hogy jól láthassa a vezető, a fejüket viszont kitakarja, hogy ne vakítsa el őket. Az 1,3 megapixeles vetítőlencse ezen kívül olyat is tud, hogy nyilakat és különböző jeleket vetít az aszfaltra, így tájékoztatva a vezetőt például arról, hogy parkolásnál hol fognak elfordulni a kerekek.
Az egész autó nagyon profi és modern, eltekintve attól, hogy nem villanyautó és nem is hibrid – már ha ez kell valakinek ahhoz, hogy modernnek tekintsen egy autót. Nekem nem kell. A minőség és az összeszerelés prémium színvonalú, a dizájn elragadó, az opciós tételek kínálata gazdag, és tele van a konfigurátor modern tételekkel.
Ennek megfelelően hamar össze is lehet ikszelgetni néhány milliót az alapár felett. Tesztautónk esetében ez nagyjából 8 millió forint volt, amely rákerült a CLE 300 4MATIC kivitel 24 milliós alapárára, így lett a konkrét összeállítás 32 millió forint. A BMW-től a 430i xDrive a megfelelő konkurens, amely 19,5 millióról indul. Az Audinál az A5 45 TFSI Quattro van pariban ezzel a Mercedesszel, amely 20,1 millió forintról startol. Extrákból azoknál is ügyesen lehet gyűjtögetni a forintokat – mármint a fizetendő számlára.
teszt és fotó: BG, SportVerda
EZ MEGY! TESZT: VOLVO EX30 TWIN MOTOR - A józanabb árazású villanyautók közé küldik csatába az EX30-at, ráadásul tekintélyes teljesítménnyel: a gyengébb 272 lóerős, az erősebb 428 lovas – ez utóbbit próbáltuk ki Tovább>
A LEGMENŐBB FORD TESZT: FORD KUGA FHEV 2.5 AWD - A márka legnépszerűbb modellje Európában a Kuga, amely most ráncfelvarráson esett át. A hibridhajtás szerencsére megmaradt, amely továbbra is nagyon jó fogyasztással kecsegtet Tovább>
KITARTÓAN TESZT: SKODA SCALA 1.5 TSI DSG - Nehéz lehet fenntartani a Skoda Scala iránti érdeklődést a márkán belüli, népszerű modellek szorításában, de töretlenül nyomják Tovább>
JÁTÉKAUTÓ 1:1 MÉRETBEN TESZT: MAZDA MX-5 G184 - Továbbra is páratlan élményt nyújt ez a remek kis roadster, főleg a kétliteres motorral, de ettől hamarosan búcsút kell vennünk Tovább>
KIS X, NAGY KÜLDETÉS TESZT: BMW X2 SDRIVE 18D - A bajor X modellek (egyik) legkisebbje hozza a nagyok színvonalát, a gyengébb dízelmotorral is energikus, ráadásul nagyon keveset fogyaszt Tovább>
ENNEK IS VÉGE TESZT: FORD FOCUS ST AZURA EDITION - Sorra írjuk mostanában a búcsú teszteket, a Focus ST a soron következő. Ez a (még) kapható legerősebb és legvidámabb változat a Ford kompaktjából Tovább>
VISZLÁT, SZÉPFIÚ! TESZT: AUDI S5 CABRIOLET - A kétajtós Audi modellekkel együtt ez a gyönyörű kabrió is eltűnik a márka kínálatából. Búcsúzásként elmeséljük, hogy milyen az élet egy ilyen 354 lovas szépséggel Tovább>
VISZLÁT TT! TESZT: AUDI TT RS - Befejezték az Audi TT gyártását, így a TT RS-nek is vége. Egy igazán élvezetes sportkocsival lett kevesebb az autósvilág. Az utolsó példányok egyikét vezethettük Tovább>
ELŐZI A PASSATOT? TESZT: SKODA SUPERB COMBI 2.0 TDI - Dízelmotorral, összkerékhajtással és Laurin&Klement felszereltséggel próbáltuk ki a Skoda új csúcskombiját, amely kannibalizálhatja a Passat vásárlóközönségét Tovább>
A LEGNÉPSZERŰBB VW TESZT: VW TIGUAN 2.0 TDI - A márka legnagyobb számban eladott modellje a 3. generációjához ért. 150 lovas dízelmotorral és fronthajtással próbáltuk ki a Tiguan 2.0 TDI-t Tovább>