
SZOLIDABBAN TESZT: MAZDA3 SEDAN G122
A szexi ötajtós után itt a visszafogottabb stílust kedvelőknek készült Mazda3 Sedan. Jár hozzá nagyobb csomagtér és némi plusz elegancia, ráadásul forint-fillérre ugyanannyiért – de így is elég drágán
Próbáltam már az új Mazda3-at a 122 lovas benzinmotorral. Szerettem is, de hiányoltam belőle azt a dinamizmust, amiért elődjét 120 lovasként is annyira imádtam. Amit érzésre 150 lóerősnek mondtam volna, erre az újra pedig nagyjából azt tippelném, amit papíron tud: százhúszat. Ami ráadásul egy kétliterestől kevés, de van mellette szép nyomaték, úgyhogy még így is tisztességgel viszi az autót, csak nem szerez már olyan kellemes meglepetést, mint a régi. Egyszerűen csak jó.
Jelenlegi tesztautónkban is a szóban forgó kétliteres, immár hengerlekapcsolásra is képes szívómotor dolgozott. 13:1 arányú kompresszióval, pontosan 122 lóval és 213 Nm-es nyomatékkal. Továbbá, még mindig pengeéles gázreakcióval, a lágy hibridrendszernek köszönhetően villámgyorsan és rezzenéstelenül működő start-stop automatikával, valamint korrekt fogyasztással. Eddig ugyanaz, mint az előző tesztautó.
De ez automataváltós volt és lépcsőshátú, valamint nem az a gyönyörű piros, hanem szürke. A Mazda nyelvén nem „Soul Red”, hanem „Machine Gray”. Ezen kívül, ennek nem volt olyan idegbeteg a ráfutásmegelőző-vészfékező rendszere, mint az előzőé. Ez csak egyszer állt bele a fékbe, akkor sem a forgalomban, hanem a garázsfeljárón. Ez így sokkal barátságosabb, bár az azóta sem világos, hogy ott mitől ijedt meg.
Mi a helyzet a váltóval? Hatfokozatú, és az automaták között messze nem olyan kiemelkedő, mint a Mazda manuális váltója a maga műfajában. De nem is olyan darabos, mint némelyik túltenyésztett duplakuplungos mostanában. A mai új autók között nem kell sokáig keresni, hogy valami feleslegesen sok fokozatú, félreprogramozott, kelletlenül rángató automataváltóval találkozzon az ember. Nem feltétlenül kell a nagy truváj, a kevesebb néha több. Hát itt is.
A Mazda3 Sedan automatája az arany középúton halad. Nem ámulatba ejtően gyors, de nem is lassú, semmi extra. Cserébe békés és kiszámítható viselkedésű. Az egyébként kivételesen jó vezetési élményen nem ront, sőt, még a kormány mögötti fülekkel is kapcsolhatunk. Fogyasztásban sajnos érezhető pluszt jelent, kb. 0,5-1 litert, de – hála a remek motornak – még így is jónak mondható a 8,2 literes tesztátlag, amit zömében városi forgalomban hoztunk össze. A 750 ezres felár viszont indokolatlanul sok egy automataváltóért ebben a szegmensben.
Ugyanakkor, a négyajtós kasztniért egy forint többletet sem kérnek a Mazdánál, pedig többet ad, mint a hatchback. Csomagtartóból és eleganciából – vagányságból pedig valamivel kevesebbet. A poggyászokat 330 helyett itt 450 literes térfogat várja, miközben az utastér nagyjából ugyanakkora. Azaz, nem kategóriaelső méretű, de négy felnőtt számára korrekt. Hátul ez annyival kellemesebb, mint az ötajtós, hogy nagyobb ablakainak köszönhetően nem kelt annyira bezárt érzetet. Ezen tovább javíthat a világos bőrkárpit, ami valamiért csak a szedánhoz rendelhető, a hatchbackhez nem.
Továbbá, ebből valamivel többet lehet látni tolatásnál. Ez még akkor is számít, ha kamera, felülnézeti kép és radar is van mindkét változatban – már a második felszereltségi szinttől. És minden más is érvényes a szedánra, amit az ötajtós belsejéről írtunk. Tökéletes az ergonómia, könnyen megtalálható a kényelmes pozíció a vezetőülésben, jó a műszerek leolvashatósága, a HUD láthatósága, valamint a kapcsolók elhelyezése és működése.
A felszereltség rendben van, de továbbra is csak csomagokból válogathatunk, szofisztikált testreszabási lehetőséget nincs. Ami van, az négy alapcsomag, ebből a felső kettő további négy kiegészítő csomaggal kombinálható, ezeken kívül néhány kiegészítő ikszelhető még. Ilyen árszinten azért már találni olyan márkát, ahol nagyobb szabadságot adnak a vásárlónak annak eldöntésében, hogy mit szeretne az autójába és mit nem. Az árat illetően pedig nagyjából ebben lehet gondolkozni: 7 millió 44 ezer az induló, tesztautónk 9 millió körül lehetett, és 10 millió fölött is van Mazda3 Sedan.
teszt és fotó: SportVerda
AMTS 2023 Képek: Automobil és Tuning Show - AutoMobil és Tuning Show 2023 képgaléria - Magyarország legnagyobb szezonkezdő nemzetközi autós kiállítása képekben. Tovább>
MIÉRT JOBB A NYITOTT? TESZT: BMW M850I XDRIVE CABRIO - Ez attól függ, mi lakik a lelked mélyén. Beszélhetnénk a szabadság mélyebb átéléséről és az energiák áramlásáról, de van ennél sokkal prózaibb válasz is Tovább>
A 843 LÓERŐS MERCEDES TESZT: AMG GT 63 S E PERFORMANCE - A Mercedes kínálatának legerősebb példányát hoztuk el. Brutálisan gyors, ijesztően mozdul, majdnem 100 millió az ára, V8-as és hibrid. Ráadásul plug-in, de egyszer se töltöttük. Kiderül, miért Tovább>
KEZDJÜK AZ ALAPOKKAL! TESZT: MUSTANG MACH-E RWD & VW ID.5 - Villanyautók, ugyanabban az osztályban játszanak, de különböző stratégiával. A VW ID.5 nem akar sportos lenni, a Mustang Mach-E annál inkább, de utóbbinak is van kevésbé harapós változata Tovább>
SUV VAGY EGYTERŰ? TESZT: BMW X1 XDRIVE 23i ÉS 218D ACTIVE TOURER - Kétféle kompakt méretű családi autó van a BMW-nél: városi terepjáró és egyterű. Az új X1-et kétezres benzinessel, a 2-es Active Tourert ugyanekkora dízellel próbáltuk ki Tovább>
ÉLMÉNYRE TERVEZVE TESZT: TOYOTA SUPRA ÉS MAZDA MX-5 - Két legendás sportautó, két különböző kaliber, de a lényeg ugyanaz: a vezetési élmény! Erre születtek, ennek szolgálatában áll minden. Induljon a motor! Tovább>
HIBRID ÍGY, ÚGY ÉS AMÚGY TESZT: 308 SW, CEED, CIVIC - A bedugós, az öntöltős és a picit hibrid. A kompakt kategória három jeles képviselőjén megmutatjuk, mi a különbség az egyes változatok között Tovább>
ILYEN IS VAN. MÉG… TESZT: BMW 220D COUPÉ - Egy „rendes” BMW, egy igazán dögös kis kupé hátsókerék-hajtással, akár sorhatos benzinessel és 374 lóerővel. De mi négyhengeres dízelmotorral próbáltuk ki Tovább>
MENNYI, 761 LÓERŐ?! TESZT: MERCEDES-BENZ EQS 53 AMG - Bár kívülről nem annak látszik, de valójában ez egy brutálisan erős villanyautó. Ráadásul az akkumulátora olyan gyorsan töltődik, mint a telefonom. És 76 millió forint az ára Tovább>
A HIBRID, A TURBÓS ÉS A SIMA TESZT: HONDA HR-V, MAZDA CX-30, VW TAIGO - A különbség nem csak megjelenésükben jelentős, hanem a motorház alatt és az ajtók mögött is. Három crossover, háromféle stílus, háromféle hajtáslánc Tovább>