
SZOLIDABBAN TESZT: MAZDA3 SEDAN G122
A szexi ötajtós után itt a visszafogottabb stílust kedvelőknek készült Mazda3 Sedan. Jár hozzá nagyobb csomagtér és némi plusz elegancia, ráadásul forint-fillérre ugyanannyiért – de így is elég drágán
Próbáltam már az új Mazda3-at a 122 lovas benzinmotorral. Szerettem is, de hiányoltam belőle azt a dinamizmust, amiért elődjét 120 lovasként is annyira imádtam. Amit érzésre 150 lóerősnek mondtam volna, erre az újra pedig nagyjából azt tippelném, amit papíron tud: százhúszat. Ami ráadásul egy kétliterestől kevés, de van mellette szép nyomaték, úgyhogy még így is tisztességgel viszi az autót, csak nem szerez már olyan kellemes meglepetést, mint a régi. Egyszerűen csak jó.
Jelenlegi tesztautónkban is a szóban forgó kétliteres, immár hengerlekapcsolásra is képes szívómotor dolgozott. 13:1 arányú kompresszióval, pontosan 122 lóval és 213 Nm-es nyomatékkal. Továbbá, még mindig pengeéles gázreakcióval, a lágy hibridrendszernek köszönhetően villámgyorsan és rezzenéstelenül működő start-stop automatikával, valamint korrekt fogyasztással. Eddig ugyanaz, mint az előző tesztautó.
De ez automataváltós volt és lépcsőshátú, valamint nem az a gyönyörű piros, hanem szürke. A Mazda nyelvén nem „Soul Red”, hanem „Machine Gray”. Ezen kívül, ennek nem volt olyan idegbeteg a ráfutásmegelőző-vészfékező rendszere, mint az előzőé. Ez csak egyszer állt bele a fékbe, akkor sem a forgalomban, hanem a garázsfeljárón. Ez így sokkal barátságosabb, bár az azóta sem világos, hogy ott mitől ijedt meg.
Mi a helyzet a váltóval? Hatfokozatú, és az automaták között messze nem olyan kiemelkedő, mint a Mazda manuális váltója a maga műfajában. De nem is olyan darabos, mint némelyik túltenyésztett duplakuplungos mostanában. A mai új autók között nem kell sokáig keresni, hogy valami feleslegesen sok fokozatú, félreprogramozott, kelletlenül rángató automataváltóval találkozzon az ember. Nem feltétlenül kell a nagy truváj, a kevesebb néha több. Hát itt is.
A Mazda3 Sedan automatája az arany középúton halad. Nem ámulatba ejtően gyors, de nem is lassú, semmi extra. Cserébe békés és kiszámítható viselkedésű. Az egyébként kivételesen jó vezetési élményen nem ront, sőt, még a kormány mögötti fülekkel is kapcsolhatunk. Fogyasztásban sajnos érezhető pluszt jelent, kb. 0,5-1 litert, de – hála a remek motornak – még így is jónak mondható a 8,2 literes tesztátlag, amit zömében városi forgalomban hoztunk össze. A 750 ezres felár viszont indokolatlanul sok egy automataváltóért ebben a szegmensben.
Ugyanakkor, a négyajtós kasztniért egy forint többletet sem kérnek a Mazdánál, pedig többet ad, mint a hatchback. Csomagtartóból és eleganciából – vagányságból pedig valamivel kevesebbet. A poggyászokat 330 helyett itt 450 literes térfogat várja, miközben az utastér nagyjából ugyanakkora. Azaz, nem kategóriaelső méretű, de négy felnőtt számára korrekt. Hátul ez annyival kellemesebb, mint az ötajtós, hogy nagyobb ablakainak köszönhetően nem kelt annyira bezárt érzetet. Ezen tovább javíthat a világos bőrkárpit, ami valamiért csak a szedánhoz rendelhető, a hatchbackhez nem.
Továbbá, ebből valamivel többet lehet látni tolatásnál. Ez még akkor is számít, ha kamera, felülnézeti kép és radar is van mindkét változatban – már a második felszereltségi szinttől. És minden más is érvényes a szedánra, amit az ötajtós belsejéről írtunk. Tökéletes az ergonómia, könnyen megtalálható a kényelmes pozíció a vezetőülésben, jó a műszerek leolvashatósága, a HUD láthatósága, valamint a kapcsolók elhelyezése és működése.
A felszereltség rendben van, de továbbra is csak csomagokból válogathatunk, szofisztikált testreszabási lehetőséget nincs. Ami van, az négy alapcsomag, ebből a felső kettő további négy kiegészítő csomaggal kombinálható, ezeken kívül néhány kiegészítő ikszelhető még. Ilyen árszinten azért már találni olyan márkát, ahol nagyobb szabadságot adnak a vásárlónak annak eldöntésében, hogy mit szeretne az autójába és mit nem. Az árat illetően pedig nagyjából ebben lehet gondolkozni: 7 millió 44 ezer az induló, tesztautónk 9 millió körül lehetett, és 10 millió fölött is van Mazda3 Sedan.
teszt és fotó: SportVerda
A LEGSZEBB PEUGEOT TESZT: PEUGEOT 508 SW PSE - Olyan ütősen néz ki, mint a pimpelt fehér Peugeot a Taxiban, de ez szép is, és tényleg gyors, nem csak úgy néz ki. Ráadásul konnektoros hibrid, sőt, még és összkerekes is Tovább>
SUV-K ZÖLD RENDSZÁMMAL TESZT: KIA SPORTAGE PHEV & FORD KUGA PHEV - Kipróbáltuk Európa legkelendőbb konnektoros hibrid szabadidőautóját, a Ford Kugát, és mellé tettük az egyik legmerészebb dizájnnal hódító kompakt SUV-t, a Kia Sportage-et – ezt is PHEV változatban Tovább>
EGY SZÉP KOMBIT? TESZT: PEUGEOT 308 SW & FORD FOCUS ACTIVE - Miközben tombol a SUV mánia, a „hagyományos” fazonok sem mennek ki a divatból. Például szebbnél szebb kombik születnek, ezúttal kettőt is hoztunk Tovább>
HERR SIKERES TESZT: MERCEDES-BENZ GLC 220D 4MATIC - A Mercedes legnagyobb darabszámban eladott modellje 2022-ben egy SUV volt: a neve GLC. Tavaly jött is belőle új modell, mi pedig kipróbáltuk – dízel motorral Tovább>
A HIBRIDTŐL AZ ELEKTROMOSIG TESZT: KIA NIRO - A Kia Niro öntöltős hibrid, plug-in hibrid és elektromos hajtáslánccal is elérhető. Mindhármat kipróbáltuk Tovább>
A LEGERŐSEBB MAZDA TESZT: MAZDA CX-60 PHEV - Van belőle sorhatos dízel is, de először a plug-in hibrid – és egyben a legerősebb – hajtáslánccal érkezett hozzánk a Mazda legnagyobb SUV-je Tovább>
KOMFORTRA HEGYEZVE TESZT: CITROEN C5 X 1.2 - Kicsit kombi, kicsit ferdehátú, elég különleges megjelenésű és feltűnően kényelmes. Nagy Citroen kis motorral és automataváltóval – kipróbáltuk a C5 X-et Tovább>
A MENŐ VILLANYAUTÓ TESZT: CUPRA BORN - Ilyen a VW ID.3, ha sportos kasztnit húznak rá. Sportos és csábító, de a vezetési élmény nem olyan izgalmas, mint az öltözék. Tovább>
KIS TURBÓ, PLUSZ VILLANY TESZT: VW MULTIVAN E-HYBRID - Itt tart ma az egykor oly nagy sikert arató hippibuszból lett Multivan. És ez a komoly vonal, a hóbortosságra ott az ID.Buzz. Megnéztük, mit tud a hibrid hajtáslánc ebben a nagy testben Tovább>
A SSANGYONG ÓRIÁSAI TESZT: REXTON & MUSSO GRAND - Formatervük immár az európai szem számára is tetszetős, és belül is kellemes meglepetéseket tartogatnak, nem beszélve a felszereltségről Tovább>